خانه ویکتور هوگو ،سفر به زندگی خالق کوزت

خانه ویکتور هوگو ،سفر به زندگی خالق کوزت

ویکتور هوگو، نویسنده برجسته تاریخ ادبیات فرانسه که او را با شاهکارهایی چون «گوژپشت نتردام» می‌شناسیم، خانه- موزه‌ای بسیار دیدنی در شهر پاریس دارد که در آن می‌توانید مجموعه بی‌نظیری از مکاتبات و زندگی شخصی وی را تماشا کنید.

خانه ویکتور هوگو یکی از موزه‌های شهر پاریس است که بخش‌هایی از زندگی این نویسنده شهیر را به نمایش می‌گذارد. شاید عموم مردم، ویکتور هوگو را با رمان‌های مشهورش مانند «گوژپشت نتردام» یا «بینوایان» بشناسند اما او شاعر و هنرمند شاخصی هم بود. این نویسنده گران‌قدر از سال ۱۸۳۲ تا ۱۸۴۸ به همراه همسر و چهار فرزندش در «هتل روهان گِمِنه» (Rohan-Guéménée) در میدان «وُژ» زندگی می‌کرد. این قضیه مربوط به بعد از انتشار رمان «گوژپشت نتردام» بود. در زمان اقامت در این خانه، وی بر روی آثار معروف دیگری چون «بینوایان» کار کرد.

او درحالی شروع به زندگی در این آپارتمان کرد که شعر، داستان و نمایش‌نامه می‌نوشت،این هتل یکی از ۱۴ موزه شهر پاریس است که از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۳ توسط موسسه اداری دولتی موزه های پاریس اداره می شود.

خانه ویکتور هوگو ،سفر به زندگی خالق کوزت
اگر چه بعد از او ساکنین خانه را از زمان زندگی‌اش تغییر دادند، اما خانواده و حمایتگران وی تلاش بسیار کردند تا اسباب و اثاثیه و آثار هنری‌اش را بازگردانده و دوباره خانه را به حالت قبل در آورند. در این میان یکی از بخش‌های چشمگیرتر، اتاق خواب قرمز خواهد بود که بر اساس چیدمان اتاق خواب وی در خانه خیابان «دلو» (d’Eylau) باز طراحی شده است. ویکتور هوگو از سال ۱۸۷۸ تا زمان مرگش در سال ۱۸۸۵ در این خانه زندگی می‌کرد.

 

هتل روهان گمنه در سال ۱۹۰۲ توسط «پل موریس» (Paul Meurice) به شهر پاریس هدیه شد که دوست، ویراستار و طرفدار این نویسنده بزرگ بود. با اهدایی‌هایی از مجموعه شخصی موریس و نوه‌های ویکتور هوگو، وی توانست موزه‌ای برای مردی که تمام عمر تحسین می‌کرد بسازد. این موزه زندگی هوگو را به سه مرحله تقسیم می‌کند: «قبل از تبعید»، «حین تبعید» و «بعد از تبعید». به خاطر مخالفت‌های شدید هوگو با ناپلئون سوم، وی فرانسه را به مقصد بلژیک ترک کرد و تا سال ۱۸۷۰ به این کشور بازنگشت.

 

در مجموعه غنی و متنوع حاضر در موزه، بیش از ۱۸,۰۰۰ نامه دست نوشته وجود دارد که جزو گران‌بهاترین داشته‌های آن به حساب می‌آیند. میراثی که در موزه گردآوری شده، ما را به دنیای خصوصی این مرد بزرگ تاریخ ادبیات فرانسه می‌برد. علاوه بر نمونه‌هایی که موریس برای مجموعه جمع کرده بود، از سمت خانواده این نویسنده نیز اقلام بسیاری اهدا شد. خود موزه نیز بعدتر مواردی را برای تکمیل این مجموعه خریداری کرد.

خانه ویکتور هوگو ،سفر به زندگی خالق کوزت

بخش زیادی از موزه را مکاتبات خانوادگی تشکیل می‌دهند، اما طیف وسیعی از مخاطبان، نویسندگانی مانند «دوما»، «ژرژ ساند»، «بودلِر» و «وُرلَن» بوده و هنرمندان و سیاستمداران نیز در این بین دیده می‌شوند. البته نامه‌های عاشقانه‌ای نیز در بین این موارد وجود دارند که برای مثال می‌توان به ۲۸ نامه او به «لئونی بیارد» (Léonie Biard) اشاره کرد. از همه مهم‌تر نیز بیش از ۱,۰۰۰ نامه «ژولیت دروئه» (Drouet) خواهد بود. ۴,۱۷۶ صفحه از نامه‌های او امروزه به صورت آنلاین از سایت رسمی موزه قابل دسترس هستند.

یکی دیگر از علاقمندی‌های ویکتور هوگو بعد از نویسندگی دکوراسیون بود. «سالن چینی» بخشی از خانه-موزه هوگو است که نقاشی‌ها، طراحی‌ها و دست سازه‌های زیبایی را در آن پیدا می‌کنید. دسترسی به مجموعه دائمی موزه رایگان بوده اما در کنار آن نمایشگاه‌های موقتی ویژه‌ای نیز برگزار می‌شود. در زمان برگزاری این نمایشگاه‌های موقتی هزینه ورودی دریافت می‌شود.

مرتبط:

اگر قصد انتخاب تور پاریس را برای اولین بار ندارید

۱۴ اتفاق مهم در پاریس!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *