خطر صدور بی رویه مجوز‌های بومگردی در کشور/دلیل تعطیلی اقامتگاه‌های روستایی چیست؟

رقیه حاتمی پور خطر صدور بی رویه مجوز‌های بومگردی و عواقب آن را برای کشور تشریح کرد.

رقیه حاتمی‌پور مدیرعامل یک شرکت گردشگری با اشاره به مشکلات اقامتگاه‌های بوم گردی گفت: با وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوب مناطق روستایی و عشایری شهرستان‌های کشورمان از لحاظ منابع طبیعی، فرهنگی که می‌تواند هم در جذب گردشگر و هم در ایجاد اشتغال نقش بسزایی داشته باشد اما  آنگونه که باید و شاید در این زمینه اقدامی درست انجام نشده است.

وی ادامه داد: فلسفه اقامتگاه‌های بومگردی در ایران به منظور احیای فرهنگ جامعه محلی و کمک به اقتصاد‌های محلی با سرمایه‌گذاری خرد به منظور توانمند کردن جامعه محلی و روستایی با هدف ایجاد توسعه پایدار در چرخه گردشگری کشور بود.

این فعال گردشگری کشورمان افزود:اسکان گردشگر در خانه‌های روستایی به جای اقامت در هتل، به صورت خود جوش توسط مردم محلی، روستایی، مناطق نمونه گردشگری، کویر‌ها، مناطق جنگلی و همه روستا‌های کشور دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و رفاهی گزینه مناسبی برای راه اندازی و رونق در کسب وکار مردم بود.

وی با اشاره به مهمان پذیرتر و فعال‌تر بودن برخی از اقامتگاه‌های محلی گفت: برخی از افراد با شنیدن خبر راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی برای به دست آوردن پول و درآمد، بدون هیچ مطالعه‌ای در این زمینه به ایجاد خانه‌های روستایی برای اسکان و حضور گردشگر اقدام می‌کنند.

حاتمی پور بیان کرد: مسلما این خانه‌ها به دلایلی مانند نبود عرضه خدمات باکیفیت به گردشگر، نبود تبلیغات کافی همچنین آموزش‌های درست از بابت جذب گردشگر به تعطیلی زود هنگام دچار می‌شوند از سوی دیگر افراد و روستاییان دیگری نیز بدون مجوز به جذب توریست و اسکان دادن این افراد در خانه‌های قدیمی مشغول هستند و اقامتگاه‌های زیر نظرشان با نهایت توان به جذب گردشگر مشغول هستند.

خطر صدور بی رویه مجوز‌های بومگردی در کشور/دلیل تعطیلی اقامتگاه‌های روستایی چیست؟

وی افزود: دلیل افزایش فعالیت برخی اقامتگاه‌های بوم گردی این است که نیاز به ایجاد این خانه‌ها قدیمی باید در منطقه‌ای احساس شود و در مسیر رفت وآمد گردشگر ساخته شود. اگر در منطقه‌ای که گردشگر، شناخت کافی از آن محله روستایی نداشته باشد، اقدام به ساخت اقامتگاه کنیم با شکست مواجه خواهیم بود. اگر چه این راه اندازی اقامتگاه با مجوز صورت گرفته شده باشد.

حاتمی پور در خصوص شراکت روستاییان با سرمایه گذاران در امر گردشگری بیان کرد: هزینه پروژه ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی برای روستاییان بالا است اما سرمایه گذاران غیر محلی می‌توانند با تزریق پول وایجاد اقامتگاه‌های گردشگری وفعالیت افراد محلی و روستایی منطقه در امر جذب گردشگر و ایجاد شغل برای روستاییان منطقه به صورت پویا‌تر به فعالیت خود ادامه دهند.

آموزش رکن مهم بومگردی است

این فعال گردشگری کشورمان ادامه داد: آموزش حرف نخست را در بومگردی می‌زند و باید برای تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی اصولی، شناخت کافی از آن منطقه صورت بگیرد و پس از اتمام آموزش‌ها و کارشناسی مکان‌ها اقدام به صدور مجوز اقامتگاه بومگردی شود.

وی ادامه داد: تاسیس کنندگان اقامتگاه‌های بومی در وهله نخست باید شناخت خوبی از جامعه محلی داشته باشند و هویت محلی و کمبود‌های منطقه‌ای را که به تاسیس اقامتگاه در آن‌ها علاقمند شده اند، بشناسند.

خطر صدور بی رویه مجوز‌های بومگردی در کشور/دلیل تعطیلی اقامتگاه‌های روستایی چیست؟

رقیه حاتمی پور افزود: به دلیل صدور مجوز‌های بی‌رویه بدون آموزش لازم، نظارت ناکافی از بابت مهمان نوازی وحفاظت ناکافی از محیط زیست وحمایت نکردن از جامعه محلی در برخی از اقامتگاه ها، گردشگران خارجی سردرگم شده اند و استاندارد خدمات‌رسانی در این اقامتگاه‌ها را زیر سوال برده است.

وی با اشاره به تخریب محیط زیست به بهانه بوم گردی گفت: توجه به اصول و قوانین بوم گردی همچنین ایجاد علاقمندی به طبیعت و حفظ محیط پیرامونی، باعث تداوم و بقای گنجینه‌ها و میراث طبیعی و انسانی خواهد شد و توسعه پایدار را در پی خواهد داشت.

لزوم تدوین قانون برای جلوگیری از تخریب محیط زیست روستاها

این فعال گردشگری اظهار کرد:برخی از افراد به بهانه بوم گردی به تخریب محیط زیست روستا‌ها می‌پردازند از این رو باید قانون و رویه‌ای از بابت برخورد با این افراد لحاظ شود.

حاتمی پور گفت: نظارت جدی بر فعالیت اقامتگاه‌های بومگردی باید آغاز شود و آموزش‌های لازم به متقاضیان این اقامتگاه‌ها ارائه شود. هدف از تشکیل این نظارت‌ها نیز تأثیرگذاری اقامتگاه‌های بومگردی در سطح کشور در موضوع اشتغال روستایی، بازگشت مهاجران به روستا‌های متروک کشور و حفاظت از محیط‌زیست و احیای آداب و رسوم محلی و در نهایت حفاظت از میراث ملموس و ناملموس کشور است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *