گردشگری

خنثی کردن دخالت‌های غیرتخصصی در گردشگری با آموزش و نظارت

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور با اشاره به لازمه همراهی همه دستگاه‌ها با گردشگری از مبدا تا مقصد، گفت: گردشگری فقط هتلداری و اقامت نیست و باید فرایند کامل در این مورد شناسایی شود و همه از کنسولگری‌ها تا سفارت‌خانه‌ها و همه وزارت‌خانه‌ها همراهی کنند.

«محمد کریمی‌نیا»  اظهار کرد: حفاظت از سرمایه‌های هر ممکلت و کشور امر مهمی است که باید برای آن تلاش شود، از طرفی نیروهای انسانی نیز از مهمترین سرمایه‌های هر کشور به شمار می‌روند که صیانت از آن‌ها ضروری است.

وی کرونا را تهدید و اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی اعلام کرد و گفت: رصد این رخداد جهانی نشان می‌دهد که بنا به اعلام سازمان جهانی گردشگری تا سال ۲۰۲۲ با این بیماری مواجه هستیم و از سوی دیگر این سابقه نشان می‌دهد که نمی‌توانیم به سمت تعطیل کردن واحدهای متعدد پیش برویم و باید برای همزیستی به دنبال الگو باشیم.

این مسئول حوزه گردشگری را یکی از حوزه‌های پرچالش و پرابهام در بحران کرونا دانست و گفت: کشور ما با داشتن قدمت تاریخی چندین هزار ساله و ظرفیت‌های فراوان، دچار آسیب شده و برای حفظ این سرمایه باید تلاش‌های زیادی از سوی دستگاه‌های مختلف انجام شود.

وی با تاکید بر این که گردشگری فقط هتلداری و اقامت نیست، گفت: باید فرایند کامل گردشگری را از مبدا تا مقصد شناسایی کنیم لذا کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌ها نیز باید بتوانند برای تقویت گردشگری همراهی کنند.

کریمی‌نیا به لزوم تقویت همزیستی با کرونا به واسطه توسعه روابط میان دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برای تداوم گردشگری، باید فعالیت مشترک دستگاه‌ها و تعامل چند جانبه تقویت شود تا با مدیریت درست ضمن جلوگیری از آسیب به صنعت گردشگری، برای متولیان سیاسی، اقتصادی و قانونی کشور نیز مشکلی ایجاد نشود.

وی به تبلیغ نکردن برخی از رسانه‌ها در مورد سفر ایمن اشاره کرد و گفت: بخشی از گردشگری در شهر یا استان مقصد انجام و بخش دیگر در مسیر بین مبدا و مقصد انجام می‌شود که معمولا مسیر مبدا و مقصد بر عهده حوزه گردشگری نیست و متولیان دیگری مانند وزارت راه و شهرسازی، هواپیمایی، حمل ونقل ریلی و سایر موارد در آن نقش دارند.

وی در مورد بعضی از دخالت‌های غیرتخصصی و کارشناسی در خصوص سفر و گردشگری، تصریح کرد: باید با ایجاد اطمینان و رفع دغدغه‌مندی مردم و همچنین آموزش و ارتقای آگاهی جامعه از دخالت‌های غیرکارشناسی و تخصصی ممانعت و تاثیر این موارد خنثی شود البته نظارت نیز بر این حوزه باید با دقت بیشتری انجام شود.

زیاده‌روی برخی واحدهای گردشگری در یزد

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور با بیان این که منظور از آماده نبودن زیرساخت‌ها، آماده نبودن کل فرایند ایمن‌سازی در بحث گردشگری است، گفت: با این وجود، می‌توانیم با آماده‌سازی ظرفیت‌های موجود در مقاصد، ایرادات را  اصلاح کنیم.

وی بر لازمه آموزش پرسنل تمام زیرساخت‌های گردشگری و ارتقای آگاهی جامعه خصوصا گردشگران داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: بعضا در حوزه ایمن سازی در رعایت برخی از پروتکل‌های بهداشتی از سوی نیروی انسانی زیاده روی شده که منجر به تحمیل هزینه به زیرساخت‌ها و همچنین ایجاد وهم و تصویری ناخوشایند در اذهان عمومی شده است.

وی به پوشیدن گان توسط پرسنل یکی از هتل‌های یزد اشاره کرد و گفت: پروتکل‌های بهداشتی تدین شده حدود رعایت نکات را برای تمام بخش‌ها به تصویرکشیده و نباید در انجام آن‌ها زیاده‌روی شود.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور به ضرورت هماهنگی شهرستان‌ها و استان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: باید نظارت، هماهنگی و تعامل استان‌ها و شهرستان‌ها تقویت شود تا بتوانیم در نهایت شاهد توسعه و رونق گردشگری باشیم.

کریمی‌نیا با تاکید بر این که مسئولین سفر ایمن و برنامه ریزی در این زمینه صرفا محدود به وزارت گردشگری نیست، گفت: این فرایند به همکاری و هماهنگی ارگان‌های مختلفی نیاز دارد به عبارتی ستاد ملی کرونا باید براساس کمیته‌های تخصصی برای هر بخش با همکاری دستگاه‌های اصلی در پایتخت، برنامه‌ریزی و طراحی لازم را در قالب برنامه‌های استانی و شهرستانی اجرا کند.

وی با بیان این که باید با رفع دغدغه‌‎های فرهنگی و اجتماعی آسیب پذیری سفرهای ایمن و وهم ایجاد شده در جامعه را شفاف سازی کرد، بر لزوم حمایت صدا و سیما در این باره تاکید کرد.

معاون پدافند زیستی کشور در خصوص بهره‌مندی از ظرفیت فراکسیون گردشگری مجلس، تصریح کرد: زمان مناسبی برای ایجاد این فراکسیون در مجلس انتخاب شده چرا که ما در حال تدوین قانون هفتم توسعه و مقوله بودجه ۱۴۰۰ هستیم که این فراکسیون با ارائه راهکارهای مناسب می‌تواند نقشی کلیدی داشته باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جنس گردشگری تبریز باید از نوع فرهنگی باشد

اختصاص تسهیلات به مجموعه‌های گردشگری مرتبط با صنایع دستی

لزوم تدوین تقویم زمانی و مکانی در گردشگری خراسان رضوی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *