رویدادهای-گردشگری

رویدادهای جاذب گردشگر به ایران

رویدادهای مختلف فرصت‌های متفاوتی را به وجود می‌آورد، هر کدام از رویدادها چه سینمایی باشد، چه ورزشی و یا فرهنگی جدا از شور و نشاطی که در جامعه رقم خواهد زد، در جذب گردشگر نیز موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری رویدادها یکی از انواع گردشگری است که در جذب گردشگر خارجی بسیار موفق عمل می‌کند. رویدادها امروزه در کنار رویکرد اصلی خود، ابزاری برای خدمت به گردشگر نیز محسوب می‌شود. هر رویدادی در گوشه و کنار جهان به دلیل جذابیت‌هایی که دارد می تواند علاقمندانی را از سراسر دنیا جذب کند؛ برای مثال در طی برگزاری جشنواره فیلم کَن غیر ممکن است هتلی خالی در این شهر پیدا شود و یا رویدادهای ورزشی مانند المپیک و جام جهانی، هزاران گردشگر را به محل برگزاری مسابقات جذب می‌کند.

 در ادامه نگاهی داریم به رویدادهایی که می‌توانند علاقمندانی را برای بازدید به ایران جذب کنند:

۱_ جشنواره جهانی فیلم فجر

جشنواره جهانی فیلم فجر که سه سالی است از بدنه اصلی جشنواره جدا شده و به صورت جداگانه در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود میزبان فیلم سازانی از سراسر دنیا است و به عنوان یک جشنواره سینمایی بین المللی شناخته شده و می تواند گردشگران علاقمند به سینما را جذب کند.

سینما ایران با حضور فیلم سازان مطرحی همچون عباس کیارسمتی، اصغر فرهادی، جعفر پناهی، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و دیگر بزرگانی که شهرت جهانی دارند همچنین به عنوان یک سینما که توانسته دوبار جایزه اسکار را به‌دست آورد قطعا ظرفیت جذب گردشگران زیادی را در قالب یک جشنواره سینمایی دارد.

برگزاری درست یک جشنواره سینمایی کمک شایانی به سینما و اقتصاد ایران خواهد کرد، جشنواره جهانی فیلم فجر علی‌رغم تمام ظرفیت‌هایی که دارد، در اجرا نتواسته به عنوان جشنواره‌ای در خور برای سینما ایران باشد. این جشنواره بیشتر جنبه تبلیغاتی به خود گرفته و به نظر می‌آید نگاه قالب به آن نگاهی تبلیغاتی و سیاسی باشد تا نگاهی سینمایی.

رویدادهای-گردشگری

۲_ جشنواره موسیقی

موسیقی سنتی ایران در نزد همه ایرانیان از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار بوده، این موسیقی که با تاریخ و فرهنگ ایرانی آمیخته است همیشه به عنوانی هنری فاخر شناخته شده است. موسیقی ایرانی در دنیا به واسطه سازها و مفاخر آن بسیار شناخته شده و حتی موسیقیدانان بزرگ ایرانی مانند کیهان کلهر توانستند جوایز بین المللی مانند گِرَمی را برای موسیقی ایرانی به دست آورند.

بسیاری از خوانندگان و نوازندگان شناخته شده ایران در سبک سنتی، در کشورهای مختلف جهان اجراهای بین المللی داشته‌اند، خوانندگانی مانند همایون شجریان، علی‌رضا قربانی، شهرام ناظری و… همچنین نوازندگان بسیاری از جمله کیهان کلهر، مجید درخشانی، حسین علیزاده و دیگر موسیقیدانان بزرگ ایرانی در جشنواره‌های جهانی اجراهایی داشتند.

حال اگر جشنواره‌ای موسیقیایی در شان موسیقی ایران برگزار شود و نگاه و توجه موسقیدانان و دوستداران سازهای سنتی ایرانی از سرتاسر جهان را به خود جلب کند، می‌تواند به عنوان یک رویداد بزرگ، گردشگران زیادی را به کشور آورد. نبود جشنواره موسیقی البته چند سالی است که به دغدغه اصلی دوستداران و هنرمندان این عرصه تبدیل شده است.

رویدادهای-گردشگری

۳_ مناسک دینی

مردم در سراسر ایران در دهه اول محرم مشغول عزاداری هستند، در هر منطقه مردم به شیوه خود و همگن با فرهنگ آن منطقه به گونه‌های مختلف به عزا می‌نشینند. این ایام در کنار اهمیت دینی و مذهبی در واقع به بخشی از فرهنگ ایران و شیعیان تبدیل شده است. ایران به عنوان بزرگترین جمعیت شیعه جهان می‌تواند به عنوان مقصدی جذاب برای تمام شیعیان و مسلمانان دنیا در دهه اول محرم باشد.

هرکدام از آیین‌هایی که در دهه اول محرم و برای عزاداری امام سوم شیعیان انجام می‌شود می‌تواند گردشگران زیادی را جذب کند. این گردشگران در کنار سود اقتصادی از منظر فرهنگی می‌توانند به دوام این مراسم همچنین برگزاری هرچه باشکوه تر آن  کمک کنند. هر ساله در محرم بسیاری از گردشگران ایرانی برای تماشای آیین نخل گردانی به یزد سفر می‌کنند که این امر باعث آشنایی بیشتر این گردشگران با مذهب شیعه شده است.

در کنار دهه محرم، ایران می تواند با برگزاری جشنواره ها و مسابقات دینی و قرآنی گردشگران مسلمان زیادی را جذب کند. البته چندین رویداد مذهبی و قرآنی هرساله در ایران برگزار می‌شود، اما هیچکدام به صورت اصولی و در قالب درست اجرا نمی‌شود. برپایی این چنین رویدادهای علاوه بر جذب گردشگر باعث همبستگی بیشتر بین کشورهای اسلامی نیز خواهد شد.

رویدادهای-گردشگری

۴_ بازگشت به هویت قدیم

اماکن تاریخی و میراث ملموس کشور مهم ترین جاذبه های به شمار می‌آید، در کنار این میراث ملموس می توان میراث ناملموس را نیز به نمایش گذاشت. برپایی جشنواره‌ها و رویدادهای داخل یا در کنار اماکن تاریخی فعالیت مرسومی است که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام می‌شود. این فعالیت در جهت بازنمایی روزگاران گذشته و سبک زندگی قدیم و همچنین به نمایش گذاشتن تاریخ آن منطقه انجام می‌شود.

نمونه موفق این مدل از فعالیت را شهرداری اصفهان در اول تا سوم آذر ماه در میدان نقش جهان رقم زد. پروژه میدان تا میدان که شهرداری با کمک شهروندان در روز اصفهان اجرا کرد تاریخ و سبک زندگی اصفهانی‌های زمان صفوی و قاجار را به خوبی در میدان نقش جهان نشان داد.

ایران با توجه به وسعت سرزمینی که در دوره‌های مختلف تاریخ داشته است با استفاده از این برنامه‌ها به خوبی‌ می‌تواند از کشورهای همسایه که روزی در یک سرزمین می‌زیسته‌ایم، جذب گردشگر کند. هویت فرهنگی و سیاسی مشترکی که ایران گذشته با همسایگان خود داشته، فرصتی را در اختیار کشورمان قرار داده که با استفاده از آن گردشگران بسیاری را می‌توان جذب کرد.

رویدادهای-گردشگری

۵_ رویدادهای ورزشی

ورزش ایران همواره در سطح آسیا و جهان سرآمد بوده و به عنوان پایتخت رشته‌هایی مانند کشتی و یا ورزش‌های زورخانه‌ای شناخته شده است. چند دوره از مسابقات جهانی کشتی در ایران برگزار شد، اما هیچکدام از آن‌ها نتوانست باعث جذب گردشگران علاقمند به ایران شود.

ورزش‌های زورخانه‌ای که ریشه در فرهنگ ایران دارد، همیشه یکی از ظرفیت‌های کشور برای ارایه به گردشگران شناخته شده‌ است. نبود رویداد و یا جشنواره‌ای در حوزه ورزش‌های زورخانه‌ای ضعف بزرگی را در شیوه ارائه و آشنایی گردشگران خارجی با این ورزش ایجاد کرده است.

منبع:ایمنا

مطلب مرتبط:گردشگری رویداد چیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *