کریسمس-ژاپن

ژاپن و سنت‌های سال نو میلادی

ژاپن معمولا به پایتخت سخت کاری جهان معروف است اما سال نو، زمانی است که همه افراد فقط جلوی تلویزیون، استراحت می‌کنند.

مراسم سال نو در کشورهای مختلف متفاوت است و سال نو در ژاپن، زمانی برای گذراندن با خانواده (بر خلاف مهمانی‌های افسار گسیخته فرهنگ های غربی)  محسوب می‌شود. در این زمان بیشتر مناطق کشور تعطیل هستند و زمانی برای تفریح است، این تفریح‌ها شامل رفتن به  فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و حتی مطب پزشک است.

به گزارش ژاپن نیوز، در ژاپن حتی دستگاه‌های خودپرداز بانکی طی سال نو فعال نیستند. طی تعطیلات سال نو نیز ژاپن  سرشار از تزیینات سنتی باشکوه، غذاهای باورنکردنی و مراسم‌های فرهنگی منحصر به فرد است.

در ذیل به مراسم سال نو میلادی در ژاپن اشاره شده است:

ژاپن

خواندن kohaku 

Kohaku  (بخشی از الفبای ژاپنی است و مربوط به روش نوشتار کانجی است و از حروف قرمز و سفید تشکیل شده) عنوان یک برنامه سنتی تلویزیونی در شب سال نو است که در آن هنرمندان مشهور موسیقی به دو گروه تقسیم می‌شوند که مردان تیم سفید و زنان تیم قرمز را تشکیل می‌دهند.این دو گروه در یک مسابقه خوانندگی در مقابل هم به رقابت می‌پردازند.

امسال هفتادمین سالگرد این نمایش تلویزیونی بود و اولین قسمت آن در دوره جدید امپراطوری ژاپن با حضور هنرمندان برتر موسیقی برگزار شد. در پایان نمایش، داوران و تماشاچیان برای تصمیم‌گیری در مورد تیم برنده رأی می‌دهند. این سرگرمی، تفریحی خوب و روشی برای استراحت دادن به ذهن مشغول افراد طی تعطیلات است.

ژاپن

مسابقه دو اکیدن (Ekiden)

اکیدن (Ekiden) مسابقه دو سالانه است. مسیر این مسابقه‌ دانشگاهی از توکیو به هاکون است و مردم از سراسر ژاپن طی سال جدید در آن شرکت می‌کنند. مسابقه دو روزه، رفت و برگشتی  ۲۱۸ کیلومتری یکی دیگر از اصلی‌ترین برنامه‌های تلویزیونی سال نو است و معمولا موضوع گفت وگوهای افراد در تعطیلات محسوب می‌شود. این مسابقه به ۱۰ مرحله مختلف تقسیم می‌شود که هر یک از این مراحل تقریبا نیمی از یک ماراتن است. این مسابقه در دوم و سوم ژانویه و توسط اتحادیه ورزشی بین دانشگاهی کانتو برگزار می‌شود.

ژاپن

غذاهای سال نو

اوسه چیOsechi Ryori در واقع شامل غذاهای زیادی است و برای آن واژه عمومی “غذاهای سنتی سال نو ژاپنی” بکار می‌رود، این غذاها در جعبه‌های مربعی  براق قرار داده می‌شوند. برخی از خانواده‌ها اوسه چی را خود تهیه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر مبالغ گزافی برای آن پرداخت می‌کنند. در هر صورت، هدف این است که نیازی به طبخ غذا در سال نو نباشد. غذاهای برجسته اوسه چی شامل یک سوپ برنج به نام زونی، سبزیجات قرمز و سفید به نام  kohaku-namasاست (دوباره موضوعی به رنگ قرمزو سفید وجود دارد!) و غذاهای روزمره مانند konbu (جلبک دریایی) و kuro-mame (سویا سیاه).

ژاپن

اوشیروکو Oshiruko نوعی سوپ لوبیای قرمز شیرین است که با موشی (نوعی کیک برنجی ژاپنی) نیز سرو می‌شود. موشی یکی از اجزای اصلی اوسه چی و بسیاری از خوردنی‌های لذت بخش دیگر در تعطیلات است و در برخی از دستگاه‌های فروش خودکار در ژاپن عرضه می‌شود.

ژاپن

یکی دیگر از خوردنی‌های لذیذ مرسوم قبل ازشروع سال نو، نوعی گندم سیاه (توشیکوشی) است. علت خوردن این نوع غذا (رشته فرنگی دراز) داشتن زندگی طولانی است.

ژاپن
دعا در معبد

ژاپنی‌ها برای اولین دعای سال نو در تاریخ اول ژانویه در معبد می جی جینگو حضور می‌یابند. یکی از شیوه‌های معمول و شناخته شده برای جشن سال نو، بازدید از یک معبد ژاپنی و دعا برای موفقیت در سنتی بنام hatsumode است. بزرگ‌ترین معبدهایی که بیشترین بازدید کنندگان را به خود جلب می‌کنند، می جی جینگو توکیو و معبد فوشیمی ایناری در کیوتو هستند. در معابد محلی خارج از شهرهای بزرگ دیگر نیازی به منتظر ماندن در صف‌های طولانی به مدت چندین ساعت نیست.

ژاپن

طالع‌بینی

افراد بعد از دعا درمعبد، نوعی شیرینی را که  با آرد برنج تهیه شده به نام آمی کوجی omikuji  میل می‌کنند.این شیرینی در زبان ژاپنی به معنای اقبال و شانس است و نوعی کراکر نمکی است و در اماکن عمومی و معابد عرضه می‌شود. در داخل این شیرینی‌ها کاغذی قرار دارد، که طالع فرد را در سال جدید می‌گوید. طالع فرد در دسته بندی‌های مختلفی مانند “نعمت فراوان” و “نفرین خطیر” تقسیم‌بندی می‌شود. همچنین دسته بندی‌های مختلفی در مورد اومی کوجی وجود دارد که همه چیز را از عشق تا کار در آن سال پیش بینی می‌کند. معابد همچنین به راحتی طلسم موفقیت را به نام اوماموری omamori  برای کمک به غلبه بر هرگونه بدشانسی که در طالع فرد پیش بینی شده ارائه می‌کنند. اگر فرد کاغذ بدشانسی داشته باشد، می تواند آن را به یکی از ستون‌های معبد وصل کند تا بدشانسی از او دور شود.

ژاپن

تعبیر رویاها

هنوز راهی دیگر برای پیش‌بینی شانس فرد در سال نو وجود دارد و آن تعبیر رویاهای وی است. رویای شب اول ژانویه ، هاتسویاما یا “اولین رویا” نامیده می‌شود و برای تفسیر درست آن، از نمادهای اصلی هاتسویاما کمک گرفته می‌شود. نمادهای کوهستان فوجی، شاهین و بادمجان همه از نمادهای خوش شانسی هستند.

ژاپن
تزئینات سال نو

در حالی که فصل تعطیلات مملو از تزئینات کریسمس به سبک غربی است، اما در ژاپن تزئینات منحصر به فرد و سنتی سال نو ژاپنی عرضه می‌شود. در اوایل ماه دسامبر، سوپرمارکت‌ها جلوی راهروهای خرید خود کاگامی عرضه می‌کنند. همچنین بسیاری از تزئینات  بامبو و کاج نیز در فروشگاه‌ها موجود است.

ژاپن

کیسه خوش شانسی

بسیاری از فروشگاه‌ها برای مقابله با شرکای خود پس از فصل شلوغ تعطیلات، تبلیغات زیادی دارند. تقریبا در هر فروشگاه یا رستوران یک کیف خوش شانسی (یا فوکوبوورو) وجود دارد، کیفی که داخل آن پر از تنقلات مرموز است. گاهی اوقات به آن‌ها “کیسه‌های شادی” هم می‌گویند و به خط کانجی در جایی در جلوی آنها کیسه شادی نوشته شده است.

پیشگیری از بیماری

آنچه در بالا در مورد تعطیل شدن کشور ژاپن برای استراحت ذکر شده واقعیت است. بیشتر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها کاملا تعطیل هستند و با توجه به اوج شیوع آنفلوانزا و سرماخوردگی در این زمان بهتر است از ابتلا به آنها پیشگیری شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *