غذا-روسیه

خوش طعم‌ترین‌هایِ سرزمین تزارها

یکی از اهداف سفر کردن آشنایی با فرهنگ‌های جدید به خصوص فرهنگ غذایی منطقه‌ای است که به آن سفر می‌کنیم؛ تاریخ غنی، معماری شگفت‌انگیز و در کنار این دو، تجربه طعم خوراکی‌های روسیه می‌تواند از دلایل سفر به این منطقه باشد.

‌مردم کشور روسیه با توجه به وسعت این کشور، آب و هوا، پوشش گیاهی متنوع و همجواری با اقیانوس‌های آرام، منجمد شمالی و چندین دریای دیگر از فرهنگ و رژیم غذایی اصیل، سنتی، سالم مانند دانه‌های آسیاب شده، سیب زمینی، چغندر، هویج، کلم به علاوه ماهی، مرغ و گوشت برخوردارند.

روسی‌ها پیش‌ غذایی دارند به نام بورش (Borsch) که از چغندر، کلم، گوشت، سیب‌زمینی و نوعی خامه ترش روسی تهیه می‌شود. این غذا نوعی سوپ است به رنگ بنفش و از غذاهای بومی مردم روسیه به حساب می‌آید. «بورش » اغلب به همراه نان گندم یا سیر سرو می‌شود و از غذاهای محبوب بین گردشگران است.

از دیگر خوراکی‌های محبوب روسیه می‌توان به خلودتز(Kholodets) اشاره کرد. این غذا به دلیل روش پختش در بین مردم محبوبیت پیدا کرده و ریشه آن به راه‌های خلاقانه در نگهداری از گوشت در گذشته باز می‌گردد. پخت و خنک شدن این استیک هفت ساعت زمان می‌برد؛ در تهیه این غذا گوشت پخته شده را درون سوپ یا حریره قرار داده و پس از منجمد کردن آن را به عنوان یک غذای سرد سرو می‌کنند.

سالاد روسی از غذاهای کلاسیک روسیه است که در ایران به سالاد الویه شهرت دارد. سالاد روسی توسط «لوسین اولیویر» بلژیکی در یکی از رستوران‌های مسکو ابداع شد. ترکیب جدید این غذا در روسیه شامل سیب زمینی آب‌پز، هویج، تخم‌مرغ، نخودفرنگی، خیارشور و گوشت مرغ است که با سس مایونز ترکیب می‌شود. گفته می‌شود که دستور اصلی این سالاد در گذشته متفاوت با امروز بوده و با موادی مانند خاویار، گوشت باقرقره، گوشت دودی اردک، زبان گوساله و سسی مخصوص تهیه می‌شده است.

یکی از خوراکی‌های محبوب روسی‌ها در وعده صبحانه بیلینی(Blini) نام دارد. بیلینی نوعی پنکیک است که در روسیه با خمیر مایه‌ای ترش‌تر و با ضخامت کم‌تری تهیه می‌شود. این پنکیک با موادی هم‌چون مربا، پنیر، پیاز، شربت، شکلات و حتی خاویار پر می‌شود. مردم روسیه اغلب این پنکیک را در مراسم‌های مهم و اعیاد پخته و به روش‌های مختلف سرو می‌کنند.

بیف استراگانف از غذاهای شناخته شده روسیه در بین مردم جهان است. این غذا از فیله برش خورده گوشت گاو، قارچ و پیاز که در خامه ترش سرخ می‌شود، تهیه و سرو می‌شود. این غذا در قرن ۱۹ و توسط « کنت الکساندر گریگوریویچ استراگانف» ابداع شده که در سراسر جهان به شیوه‌هایی مختلف طبخ می‌شود.

گیاه‌خواران نیز می‌توانند طعم جولیین قارچ (Mushroom Julienne) را در رستوران‌های روسیه امتحان کنند. این غذا طعمی شبیه به استراگانف بدون گوشت دارد. جولیین قارچ از قارچ‌های بریده شده نازک، پنیر و خامه ترش به همراه پنیر در فر طبخ می‌شود. با توجه به اینکه این غذا در هر کدام از رستوران‌های روسیه به شیوه‌ای متفاوت پخته می‌شود حتما باید آن را امتحان کرد.

پیراشکی به هر غذای پخته شده و سرخ شده که با مواد مختلف و متنوعی پرشده باشد، گفته می‌شود و کلمه‌‎ای روسی است. درون خمیر پیراشکی روسی از انواع مختلف موادغذایی همچون سیب‌زمینی تخم‌مرغ، کلم، پنیر و… استفاده می‌شود.

از دیگر خوراکی‌های روسیه می‌توان به شاه ماهی ملبس (Dressed Herring) اشاره کرد. این سالاد در کنار نام طنزی که دارد از غذاهای سنتی و قدیمی روسیه محسوب می‌شود. این سالاد به صورت لایه‌ای و از تکه‌های ریز ترشی ماهی، سیب‌زمینی، پیاز، چغندر و هویج به همراه سس مایونز سفید تهیه و سرو می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *