سفربه مسکو، از بالشوی تئاتر تا سیرک بلوارسویتنوی با مترو

درشهر پرترافیک مسکو، مترو بهترین وسیله رفت و آمد بشمار می رود. روزانه نزدیک هفت میلیون نفر سفرهای درون شهری خود را بوسیله مترو انجام می دهند.

دراین برنامه زندگی روسی به مسکو آمده ایم. سفری زیرزمینی ازطریق یکی از زیباترین متروهای جهان، بطول سیصد کیلومتر و ایستگاههایی زیبا که بی شباهت به موزه نیستند.

یکی ازیادگارهای هنری دوران شوروی سابق با دیوارهای مرمری، کف های پوشیده شده از موزائیک و مملو از مجسمه های برنزی. تاریخ افتتاح قدیمیترین ایستگاههای متروی مسکو به دهه ۱۹۳۰ میلادی برمی گردد.

اکثر خطوط مترو از مرکز شهر عبور می کنند. ایستگاههای زیبا مانند آربات که روی زمین به پیاده روهای دیدنی می پیوندند. محله های قدیمی، دستفروشان و هنرمندان دوره گرد و جایی که تلاقی خرده فرهنگها و شیوه زندگی روسی در آن بخوبی ملموس است.

یکی از بناهای فرهنگی روسیه را بی شک باید بالشوی تئاتر، یکی از برترین های اوپرا و باله در سطح دنیا دانست.

مسکو

  • قدمت شهر مسکو به سال ۱۱۴۷ میلادی برمی گردد
  • مسکو با جمعیتی درحدود یازده و نیم میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر اروپا محسوب می شود
  • میانگین دمای مسکو در زمستان منفی شش درجه سانتیگراد و در تابستان مثبت هجده درجه سانتیگراد است
  • میانگین درآمد در مسکو در حدود هزار یورو در ماه است
  • مسکو چهارمین شهر گران دنیاست و بیشترین افراد میلیونر جهان را در خود جای داده است

سالن اصلی بالشوی تئاتربتازگی دوباره درهای خود را بروی عموم گشوده است. بازسازی ای که شش سال طول کشید و گفته می شود نیم میلیارد یورو خرج برداشته است.

قدمت بالشوی تئاتر بشکل کنونی آن، نزدیک ۱۹۰ سال است و دربازسازی آن سعی شده دکوراسیون سلطنتی دوره تزار و کیفیت آکوستیکی دیواره ها به بهترین نحو ممکن حفظ شود.

کاترینا نوویکووا سخنگوی بالشوی تئاتر می گوید:“خطر اینکه ساختمان بالشوی تئاتر که نماد واقعی فرهنگ مسکو و روسیه است از بین می رفت زیاد بود. اما هم مرمت شد و هم بزرگتر. جای طبقات تقریبا دو برابر شدند و فضای سن هم افزایش پیدا کرده است.”

یکی دیگر از بناهای تاریخی مسکو که هنوز کاربرد اولیه خود را حفظ کرده “گوم” نام دارد. بخش اصلی ساختمان که در سالهای پایانی قرون نوزدهم ساخته شده با حفظ دکوراسیون دوران شوروی سابق به محلی برای فروش مارکها و کالاهای لوکس تبدیل شده است.

“وینزاوود“یا همان شرابسازی را باید یکی دیگر از میراث معماری مسکو بشمار آورد. یکی از بزرگترین کارخانه های شراب سازی شهر که به مرکزهنرهای معاصر تغییر کاربری داده است.

النا پانته لیووا مدیر مرکز هنری وینزاوود می گوید:“چیزهای زیادی برای دیدن و کشف کردن در هنر مدرن روسیه وجود دارد. مسکو از این لحاظ خیلی متمایز است ولی درعین حال در جهت تطابق بیشتر با یک محیط اروپایی و جهانی هم درحال حرکت است.”

بمنظور تشویق نوابغ جوان هنری روسیه، فضایی در این سالن زیرزمینی در اختیارشان قرار می گیرد تا آثارشان را در معرض دید عموم قرار دهند و بقول معروف بیشتر شناخته شوند.

برای رفتن به یک گردش خانوادگی پرنشاط و مهیج درپایتخت روسیه، سیرک مسکو در بلوار“سویتنوی” می تواند گزینه مناسبی باشد. سیرکی قدیمی که پیشینه آن به اواخر قرن نوزدهم برمی گردد و تاکنون هنرمندان مشهوری در آن برنامه اجرا کرده اند.

بوریس فدوتوف یکی از هنرمندان سیرک مسکو می گوید :“سیرک همیشه یک برنامه شاد و پرنشاط است… یک برنامه رنگارنگ، پراز لحظات بیاد ماندنی… با لباسهای رنگی و موسیقی زیبا… اینجا گروهها بصورت زنده برنامه اجرا می کنند.”

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *