گردشگری مازندران

ضعف صنعت گردشگری مازندران چیست؟

 فقدان طرح جامع گردشگری و تعدد مراکز تصمیم گیری، ضعف امکانات زیر بنایی و بازاریابی جدی‌ترین موانع توسعه صنعت گردشگری در مازندران است.

علی شفیعی با اشاره به اینکه مشکلات بسیار زیادی در حوزه گردشگری وجود دارد در ارزیابی موانع توسعه صنعت گردشگری در استان مازندران، اظهار کرد: چون به صورت یکپارچه درحوزه  چالش‌های گردشگری  عمل نمی‌شود و موضوع دیگر محدودیت اختیارات است که به سازمان گردشگری واگذار شده اما انتظارات در حوزه گردشگری از این سازمان است.

وی گفت:  به طور مثال گردشگری سلامت موضوع مهمی است اما زیرساخت آن باید در حوزه فرودگاهی آماده باشد اما وقتی ما هنوز پرواز مستقیم نداریم چگونه می توان به گردشگری سلامت پرداخت و این انتظار را سازمان گردشگری داشت و  قصور آن را به پای این سازمان نوشت.

دکتری مدیریت گردشگری ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که مطرح شده، نبود طرح جامع گردشگری است که آسیب های زیادی را به حوزه گردشگری زده و عدم توسعه گردشگری در مازندران از نبود طرح جامع است.

شغیعی ادامه داد: سه سال از بازنگری شرح خدمات جامع گذشته است بازنگری در تمام استان‌ها نیز بررسی شد، تمام ایرادات در آن مورد واکاوی قرار گرفت و در شورای برنامه ریزی مصوب شد اما به دلیل نبود شرح خدمات صحیح و اصولی و اعتبارات لازم برای آن ابتر مانده است.

وی با تاکید بر اینکه گام اول در توسعه گردشگری شرح خدمات است تصریح کرد: شرح خدمات هر طرحی قبل از شروع خدمات ارائه می‌شود و سرفصل ها مشخص شده و مهندسین مشاوره برای این تیم ها انتخاب شده و کار اجرا می شود. اما طرح جامع که از بیشتر استانها ارائه شده خروجی خوبی نداشته است ونقص آن به دلیل نبود شرح‌خدمات اصولی و کاربردی است.

استاد گردشگری دانشگاه مازندران ادامه داد: چهارچوبی که از سوی معاونت گردشگری به استان‌ها ابلاغ شده خوب بوده است اما موضوع مهم اعتباری است که باید تامین شود و استاندار باید برای اعتباری که بتواند در نهایت برنامه ها را پیش ببرد اقدام کند.

شفیعی از نبود طرح جامع در سه استان شمالی خبر داد و گفت:  نبود طرح جامع آسیب‌های زیادی در حوزه گردشگری به اقتصاد مازندران زده است.

وی ادامه داد: بودجه‌ای که  برای طرح جامع دیده می‌شود باید کارشناسی شده باشد، همچنین اعتبار هایی که برای طرح جامع برخی استانها تخصیص یافته بسیار محدود بوده و از جامع بودن تحقیقات برای طرح جامع کاسته است.

استاد گردشگری دانشگاه مازندران با اشاره به اهمیت بروز رسانی طرح‌های جامع، گفت: چنین طرح جامعی که در گذشته نوشته شده در برخی استان‌ها مصوب شده اما باید بازنویسی شود زیرا منسوخ شده است.

شفیعی با تاکید بر اینکه طرح جامع نباید صرفا مطالعه کتابخانه‌ای باشد خاطرنشان کرد: باید جلوی این گونه طرح نوشتن را در مازندران بگیریم به طوری که ۲۰۰ طرح جامع از مازندران اگر بیرون بیاید و همه دسترسی نداشته باشند و قابلیت اجرایی نداشته باشد نقطه ضعف محسوب می شود؛ طرح جامع باید در مورد دید همگان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در تمام این سال‌ها در مازندران مشکل اعتباری نگذاشت طرح جامع برای مازندران رقم بخورد و این کوتاهی شاید از سوی مسئولین دیگری بوده، اما گردشگری باید پاسخگو باشد.

این استاد دانشگاه مازندران ادامه داد: اگر یک سرمایه گذار بخواهد وارد استان شده و سرمایه‌گذاری انجام دهد باید بر اساس طرح جامع بدانیم که چه مکان هایی را برای سرمایه‌گذاری معرفی کنیم، اما اگر اعتبار کمی برای طرح جامع گذاشته شود این طرح جامع خروجی نخواهد داشت.

شفیعی با اشاره به اینکه تنها با حضور افراد کاربلد و متخصص به همراه اعتبار مناسب می توان طرح جامع را نجات داد اظهار کرد: افراد متخصص در مازندران با پتانسیل بالا که صلاحیت کافی داشته باشند باید طرح جامع را به دست گیرند و نکته مهم پس از آن، نظارت بر روی کار است که باید به دقت صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: همچنین  باید از حضور تیم‌های غیرتخصصی که با لابی‌ می‌خواهند طرح جامع را به دست بگیرند جلوگیری شود زیرا این امر آسیب زا خواهد بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

استان مازندران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *