نمایشگاه گردشگری تهران

دستاوردهای نمایشگاه گردشگری تهران چیست؟

پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌ دستی با حضور هیات‌هایی از کشورهای همسایه، ادارات ‌کل استان‌ها، فعالان گردشگری، بخش‌های خصوصی و شرکت‌های مرتبط روز گذشته در تهران افتتاح شد.

حسین رضایی در این خصوص اظهار کرد: پانزدهمین نمایشگاه گردشگری کشور و سی‌وپنجمین نمایشگاه صنایع دستی در حالی برگزار می‌شود که علاوه بر حوزه‌های دولتی که جزو بدنه اصلی نمایشگاه محسوب می‌شود، بخش خصوصی و شرکت‌های مرتبط و همچنین چند کشور همسایه نیز رونق‌دهنده این نمایشگاه هستند.

وی افزود: نمایشگاه مکانی است برای ارائه خدمات، کالا، فناوری و تکنیک‌های جدید و نوآورانه که در معرض تماشای مخاطبین قرار می‌گیرد و در جهت رونق بازار و تولید با ارائه تنوع در کالا نگاه اقتصادی و بازرگانی به آن وجود دارد که دستاوردهای آن برای مخاطب قابل لمس بوده و حق انتخاب را برای آن‌ها با توجه به نیازهایش آسان‌تر می‌کند.

این فعال حوزه گردشگری در خصوص دستاوردهای نمایشگاه گردشگری تهران خاطرنشان کرد: شروعی دوباره برای رونق گردشگری، هم‌افزایی میان حوزه‌های وزارتخانه، رفع موانع و هماهنگی بین بخشی، پیوند بین کسب و کارها با شرکای خارجی، حضور هیات‌های تجاری از کشورهای همسایه، حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا برای حضور در نمایشگاه، رونمایی از تقویم جشنواره‌های منطقه‌ای، استارتاپ‌های مکمل و حمایت مالی از استارتاپ‌های نوپا، رونمایی از ۲۰ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه جنگل و حضور شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی استان‌ها از دستاوردهای پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران محسوب می‌شود.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری محل انسجام استان‌ها و ذی‌نفعان گردشگری کشور خواهد بود

رضایی ادامه داد: اگرچه ترکیب این نوع نمایشگاه‌ها به ارائه عملکرد و نوآوری ادارات کل، رونمایی از دستاوردهای حوزه‌های مدیریتی، گزارش عملکرد بخش خصوصی برای مدیران دولتی و در نهایت استفاده مراجعین از هدایا و بسته‌های فرهنگی خلاصه می‌شود اما امسال تلاش شد محل ملاقات ذی‌نفعان گردشگری و هم‌افزایی و انسجام بین استان‌ها نیز باشد که این تلاش می‌تواند به عنوان یک راهبرد توسعه مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: علاوه بر شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی بسیاری از سازمان‌ها و نهادها در حوزه سفر و گردشگری بسیار فعالند که یکی از راهبردهای دیگر این نمایشگاه می‌تواند شناسایی این ظرفیت برای برنامه‌ریزی بر اساس اسناد بالادستی باشد. همچنین  نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی نیز در راهبرد توسعه گردشگری بسیار موثر است و امسال چندین نشست در نمایشگاه برگزار می‌شود.

نمایشگاه گردشگری نگاه ملی و فراملی استانداران در حوزه گردشگری را تقویت می‌کند

این فعال حوزه گردشگری یادآور شد: از  دیگر راهبردهای این نمایشگاه می‌توان به حضور استانداران به عنوان رئیس ستاد خدمات سفر استان‌ها اشاره کرد که نگاه آن‌ها را به یک نگاه ملی نزدیک کرده و برای بسیاری از استان‌های مرزی نگاه فراملی استانداران در حوزه گردشگری را تقویت می‌کند. توجه به استان‌های کم‌برخوردار و کمک به توسعه صنعت دستی ۱۰ استان کشور راهبرد دیگر توسعه گردشگری است که می‌توان به ارتقای فروش، ترویج هنر و در نهایت ثبت سفارش و رسیدن به اهداف بازرگانی نزدیک شود.

رضایی تصریح کرد: از دیگر اهداف توسعه‌ای می‌توان به نگاه قدرشناسانه نسبت به هنرمندان دارای نشان و بی‌نشان در تمام حوزه‌های گردشگری و صنایع‌ دستی و ارائه فضاهای جدید کسب و کار در تنوع گردشگری و همچنین ایجاد بستر مناسب برای گردشگری خوراک نیز اشاره کرد.

اهالی گردشگری برای توسعه این صنعت از مدیران عالی کشور چه انتظاراتی دارند؟

وی در خصوص انتظارات اهالی گردشگری از مدیران عالی کشور برای توسعه این صنعت بیان کرد: مورد توجه قرار گرفتن انتظارات جامعه هدف گردشگری، برآورده شدن انتطارات جامعه خدمت‌رسان در حوزه گردشگری، ارائه تسهیلات بدون کارمزد با هدف گسترش استارت‌آپ‌های نوپا، تسهیل در ارائه خدمات ادارات دولتی، رفع موانع و تدوین قوانین پایدارتر برای حوزه گردشگری و صنایع‌ دستی توسط مجلس و بازنگری قوانین مرتبط از انتظارات اهالی گردشگری است.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: دولت در جهت تقویت این حوزه بستر خدمت‌رسانی را آسان و در آئین‌نامه‌های صادره بازنگری کند. به بدنه گردشگری شامل هتل‌ها، تورلیدرها، دفاتر خدمات گردشگری و دفاتر فروش خدمات توجه و نظارت شود. همچنین سواد گردشگری با استفاده از ابزار آکادمیک گسترش یابد و آموزش مداوم در دستور کار اداره‌ کل آموزش معاونت گردشگری بر اساس استانداردهای وزارت علوم تعریف شود.

رضایی با اشاره به دیگر انتظارات اهالی گردشگری گفت: لازم است مدارک آموزشی بین‌المللی از سوی اداره‌ کل آموزش معاونت گردشگری صادر شود و ارزش‌گذاری آن بر اساس استانداردهای جهانی صورت گیرد. جهت تقویت اداره‌ کل نظارت و ارزیابی وزارتخانه مستمر شکل گیرد. رسانه‌های مرتبط، سفرنویسی مکتوب و شناسایی چهره‌های ماندگار حوزه رسانه در موضوع گردشگری تقویت شود. با ایجاد رادیو گردشگری و تقویت خبرگزاری‌های مرتبط اطلاع‌رسانی منسجم صورت گیرد و از لوکیشن‌ها و آداب و رسوم گردشگری برای فیلم‌سازی‌ها نیز استفاده شود.

وی تاکید کرد: امید است بازتاب برگزاری این نمایشگاه بتواند بارقه امید را در رگ‌های خشکیده صنعت گردشگری که ۲ سال است کرونا همه توان آن را گرفته ایجاد کند و بستر مناسبی برای برنامه‌ریزی در سفرهای نوروزی شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نمایشگاه گردشگری تهران به شهرهای دیگر می‌رود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *