دهکده نساجی

دهکده نساجی رویین اسفراین روستای ملی می‌شود

معاون صنایع‌دستی اداره کل صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از ثبت تنها دهکده نساجی کشور به‌عنوان دهکده ملی خبر داد.

محمدرضا قهرمانیان  در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: امید می‌رود تا پایان سال جاری پرونده ثبت دهکده نساجی رویین اسفراین در شورای راهبردی تعیین شهرها و روستاهای ملی بررسی و به‌عنوان دهکده ملی ثبت شود.

وی با بیان اینکه این دهکده ملی قطب بافندگی استان است گفت: ۲۰ کارگاه بافندگی حوله، چادرشب و دیگر دست‌بافته‌ها در این روستا فعال است و به جز آن بافندگان این روستا به‌صورت خانگی نیز فعالیت می‌کنند.

قهرمانیان اظهار کرد: این روستا بالاترین میزان تولیدات منسوجات سنتی استان را دارد به طوری که در این روستا سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع چادرشب، حوله، دستمال و شال تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر از افراد ساکن در روستای رویین به طور مستقیم به تهیه نخ، رنگ‌آمیزی و بافت چادرشب و فروش آن نیز اشتغال دارند گفت: رشته چادرشب بافی یا نساجی سنتی رویین مهر اصالت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) نیز دریافت کرده است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان شمالی تاکید کرد: بیش از ۱۶ هزار صنعتگر در ۶۱ رشته صنایع‌دستی شامل چادرشب بافی، کلاه کرکی، سفره کردی، فرش کردی، پشتی و قالیچه ترکمنی، چاروق دوزی، قالیچه دوروی ابریشمی دویدخ، ظروف سفالی و انواع و اقسام زیورآلات سنتی و … در خراسان شمالی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: با ملی و جهانی شدن برخی از مناطق همچون روستاها، دبیرخانه هایی در آن محل شکل می گیرد که مسئولیت آن بر عهده فرماندار، شهردار و یا شورای روستا داده می شود که به فراخور آن اعتبارات لازم نیز اعطا می شود.

قهرمانیان گفت: این اعتبارات سبب می شود تا زیرساخت های بخش های مختلف گردشگری در آن منطقه رشد پیدا کند.

وی در ادامه یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان صنایع دستی در این استان را تولیدکنندگان خرد عنوان و بیان کرد: این افراد توانایی وفق دادن خود را به بازار باتوجه به شرایط فعلی ندارند.

این مقام مسئول تاکیدکرد: این افراد نیز باید خلاقیت و نوآوری را در دستور کار خود قرار داده و با توجه به نیازهای بازار خود را به روز کرده و به روز فعالیت کنند و از امکاناتی همچون فضای مجازی برای فروش محصولات خود استفاده کنند.

روستای رویین و آب‌وهوای معتدل کوهستانی در ۲۷ کیلومتری شمال اسفراین واقع‌شده است. آب فراوان باغ‌های این روستا را پررونق ساخته طور یکه هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی‌بهره نبوده است. ازجمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو، گیلاس و زردآلو است. در این روستا خانه‌ها به طرز بسیار زیبایی به‌صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته‌شده‌اند بطوریکه پشت‌بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است. همچنین روستا طبیعتی سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دائمی، درخت‌های چنار قدیمی دارد که به آن چهره منحصربه‌فردی بخشیده است. مقبره ملا عارف روئینی و امامزاده اسحاق در این روستا قرار دارد.

هنر زنان روستا چادرشب بافی، چتائی بافی، حوله و دستمال است. سوغات محلی این روستا چادرشب، حوله پارچه‌ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است. ورزش محلی کشتی باچوخه، غذای سنتی کله‌جوش، مراسم محلی جشن نوروز، جشن سیزده‌بدر، مراسم دهه فاطمیه و دهه محرم، موسیقی محلی دوتار و قشمه در این روستا از ویژگی‌های خاص برخوردار است. این روستا جزء روستای هدف گردشگری خراسان شمالی محسوب می‌شود.

این روستا در سال ۸۷ با شماره ۲۲۷۷۷ به ثبت آثار ملی رسید و از سال ۹۷ پایگاه ملی میراث‌فرهنگی بافت تاریخی روستای رویین راه‌اندازی شد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *