ربع رشیدی

ربع رشیدی زیست‌بوم توسعه فناوری‌های معدن و صنایع معدنی شد

با حضور مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی و مدیر عامل سازمان منطقه ویژه ربع رشیدی تفاهم‌نامه‌ای با هدف ایجاد منطقه ویژه فناوری‌های معدنی منعقد شد تا زیست‌بوم نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن رونق بگیرد.

مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در این نشست با بیان این‌که ظرفیت‌های بسیار ارزشمند در حوزه معدن نهفته است که در پیوند با فناوری و نوآوری می‌تواند تحول‌آفرینی کند، ادامه داد: بسیاری از توانمندی‌های نهفته در حوزه معدن و صنایع معدنی، با حرکت در مسیر نوآوری‌ها می‌تواند ضمن گذار از خام‌فروشی و خلق ارزش افزوده، زمینه‌ساز اشتغال، رونق اقتصاد و حرکت شتابان کشور در مسیر توسعه باشد.

کامبیز مهدی‌زاده ادامه داد: بر همین اساس و با هدف رونق اقتصاد دانش‌بنیان، تلاش می‌کنیم با ایجاد بستری برای حمایت و تجاری‌سازی نوآوری‌های حوزه معدن، ضمن شکوفایی این ظرفیت‌ها گام‌هایی در مسیر توسعه و پیشرفت کشور برداریم.

وی با اشاره از استقرار دبیرخانه دائمی «فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی» در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی خبر داد و گفت: منطقه ربع رشیدی به عنوان پیش قراول صنایع معدنی، با حرکت در مسیر فناوری‌های این حوزه می‌تواند گام بلندی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان کشور بردارد که بر همین اساس و با استقرار دبیرخانه دائمی فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی که چندی پیش اعلام شد، تلاش می‌کنیم در مسیر توسعه فناوری‌های این حوزه گام برداریم.

«صنایع معدنی ایران» بستری آماده برای نوآوری‌ها و فناوری‌های پیشرفته

وی گردشگری معدن و فناوری‌های پیشرفته حفاری را برخی از اولویت‌های نیازمند کار نوآورانه فعالان فناور دانست و گفت: گردشگری معدن یکی از ظرفیت‌هایی است که فناوری و نوآوری زمینه‌ساز شکوفایی آن می‌شود؛ همچنین اکتشاف در عمق به شدت آماده ورود فناوری‌های روزآمد این حوزه است و باید به این سمت حرکت کنیم.

مهدی‌زاده با تأکید بر این‌که شاخص پیشرفت کشورها از ظرفیت‌های عظیم نفت و گاز به سوی ایده‌های نوآورانه و فناورانه تغییر یافته است، ابراز امیدواری کرد که با همکاری و تعامل میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی، گامی تازه در مسیر توسعه فناوری‌های حوزه معدن، تبدیل خام فروشی به ایجاد ارزش افزوده و توسعه پایدار پیموده شود.

عزم جدی برای شکوفایی ظرفیت‌های معدنی

سعید غریب خواجه، مدیر عامل سازمان منطقه ویژه ربع رشیدی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به عزم جدی برای شکوفایی ظرفیت‌های معدنی با سرعت‌بخشیدن به رشد فناوری‌های این حوزه گفت: تاکنون با ظرفیت‌های حوزه معدن با رویکرد سنتی برخورد شده است اما زمانی‌که فناوری‌های پیشرفته وارد حوزه‌های صنعتی از جمله معدن شود، شاهد پیشرفت شتابان و بدون معطلی خواهیم بود.

وی به ظرفیت‌های نهفته معدنی در آذربایجان شرقی اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۵۰۰ میلیون تن ظرفیت صنعت مس، ۴۰ میلیون تن طلا و ۸۰ میلیون تن سنگ‌های تزئینی نمایانگر فقط بخشی از صنایع مرتبط با معدن در استان است؛ این ظرفیت با ورود نوآوری و فناوری به بخش صنعت می‌تواند زمینه‌ساز تحولی شگرف و شتاب دهنده توسعه کشور باشد.

وی با بیان این‌که در جریان نمایشگاه سال گذشته شبکه فناوری‌های معدن راه‌اندازی شد، ادامه داد: امسال با تعاملی که بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری در حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه انجام می‌گیرد، شاهد درخشش و پیشرفت فناوری‌های معدنی خواهیم بود.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه ربع رشیدی بیان کرد: این سازمان به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش می‌کند تا با ایجاد بستری برای نوآوری‌ها، گامی در جهت توسعه فناوری‌های این حوزه و رفع عقب‌ماندگی‌ها بردارد.

به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه ربع رشیدی، در تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسید دو طرف نسبت به همکاری در ایجاد منطقه ویژه فناوری در حوزه‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی، توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و ترویجی برای توانمندسازی مدیریت کسب‌وکارها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های مرتبط و توسعه فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی و تجاری‌سازی فناوری‌های زمین­شناسی معدن و صنایع معدنی توافق کردند.

هم‌چنین معرفی کسب‌ و کارهای فناورانه و نوآورانه بر اساس آمایش سرزمینی و مزیت‌های زمین‌شناسی معدنی استان،  توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان از طریق جلب مشارکت جهت تأمین زیرساخت‌های موردنیاز برای شکل‌گیری و توسعه فعالیت مؤسسات و شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، تجارب و توانایی‎ها در حوزه معدن و زمینه‌سازی جلب مشارکت بخش‌های خصوصی در امور معدن، تدوین بانک جامع اطلاعات معدنی استان و توسعه اپلیکیشن‌های معدنی و نرم‌افزارهای تخصصی موردنیاز از دیگر محورهای تفاهم‌نامه همکاری میان طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی سازمان منطقه ویژه ربع رشیدی است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، دبیرخانه مرکزی استانی برای فراخوان جذب و شناسایی طرح‌های نوآورانه و فناورانه حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی در منطقه ویژه ربع رشیدی استقرار خواهد یافت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

«ربع رشیدی» در مسیر جهانی شدن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *