دره فرحزاد 

روددره فرحزاد تهران گردشگرپذیر می‌شود

روددره فرحزاد یکی از موهبت‌های طبیعی استان تهران است که مهر و دوستی پلیس، شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمات رسان، قرار است این روددره را برای حضور گردشگران و شهروندان آماده کند.

در بین محله های پونک و سعادت آباد دره ای قرار دارد که از دیرباز، «دره فرحزاد» نامیده می شد؛ این دره در شمال غرب تهران در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز قرار گرفته‌ و  در اطراف فرحزاد در غرب پونک و کن در شرق، محله سعادت آباد و در جنوب شرقی آن محله شهرک غرب واقع شده‌است.
این دره داری طبیعت متنوع و زیبایی است که از مبدا کوهستان تا عمق بافت شهر به طول ۱۰ کیلومتر نفوذ می‌کند.
«دره فرحزاد» از بخش‌های خوش آب و هوای شمال تهران به حساب می‌آید و بین مناطق ۲ و ۵ شهرداری تهران واقع شده‌ است.
این دره زیبا که می تواند قطب گردشگری پایتخت باشد و هر روزه گردشگران بسیاری را به خود جلب کند، به مکانی برای تخلیه زباله و نخاله و تجمع معتادان متجاهر تبدیل شده بود؛ شهرداری منطقه ۲ تهران اما قصد دارد تا این محیط طبیعی را برای حضور شهروندان آماده کند و طرح های زیست محیطی را در این دره اجرا کند.
در کنار حفظ و صیانت از محیط زیست و طبیعت رود دره فرحزاد که از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ طرح های پاکسازی دره فرحزاد از وجود معتادان متجاهر نیز از سوی پلیس در حال اجرا است.
با اقدامات به موقع شهرداری و پلیس این دره به زودی به مکانی امن برای حضور شهروندان و تفریح خانواده ها تبدیل می شود.

جمع آوری معتادان و بهسازی دره فرحزاد
در روزهای گذشته «سردار کیوان ظهیری» رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از آغاز طرح پاکسازی دره از معتادان و احداث راه در مسیر دره فرحزاد خبر داد و گفت: جمع آوری معتادان متجاهر، خرده فروشان مواد مخدر در دره فرحزاد نیز جزئی از این طرح بود؛ این طرح از مدتی پیش آغاز شده است و در گام نخست ۱.۵ کیلومتر مسیر احداث می‌شود و در ادامه این مسیر افزایش پیدا می کند.
رییس پلیس پیشگیری پایتخت ادامه داد: این طرح برای این است که پلیس بتواند امنیت مردم را در این محل تامین کند و شهروندان نیز بتوانند از این فضا استفاده کنند.
وی با بیان اینکه امروز به کمک سایر دستگاه‌های برون سازمانی از جمله آبفای تهران، شهرداری منطقه ۲، شرکت گاز و… این طرح آغاز می شود ادامه داد که با حکم قضایی از ساخت و سازهای غیر مجاز رفع اثر می‌شود تا بتوانیم این پارک طبیعی را در این منطقه مورد استفاده تمامی شهروندان قرار دهیم.
ظهیری در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای روشنایی این منطقه نیز گفت: در خصوص روشنایی منطقه نیز تمهیداتی اندیشیده شده که با حضور شرکت برق انجام خواهد شد.

اجرای طرح زندگی پذیری در دره فرحزاد 
«رسول کشت پور» شهردار منطقه ۲ شهرداری تهران نیز امروز (شنبه) از برگزاری جلسه بررسی طرح «ژینایی (زندگی پذیری) اکوسیستم رود دره فرحزاد» خبر داده و گفته است که طرح ژینایی اکوسیستم رود دره فرحزاد با هدف صیانت از محیط زیست و طبیعت این رود دره با حضور مشاور شهردار تهران در امور رود دره ها برگزار شد.
به گفته وی در این جلسه ساماندهی و احیای رودخانه های شهر تهران تاثیر زیادی بر اکوسیستم و محیط زیست شهری دارد و رود دره ها به عنوان یکی از عناصر مهم ساختار اکولوژیکی شهرها نقش بسزایی در ایجاد رابطه متعادل بین فضای شهر با طبیعت ایفا می کنند.
کشت پور افزود: برنامه ریزی اولیه برای احیای محیط طبیعی رود دره فرحزاد با هدف ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در دستور کار این منطقه قرار گرفت.
شهردار منطقه ۲ با اشاره به اینکه رود دره ها ریه های تنفسی شهری و از جمله زیرساخت های اصلی هر شهر هستند افزود: تبدیل رود دره فرحزاد به یک پارک اکولوژی از جمله اقداماتی است که به منظور بهسازی و احیای محیط طبیعی این رود دره صورت می گیرد.
کشت پور خاطر نشان کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته و تهیه طرح ژینایی اکوسیستم رود دره فرحزاد مدیریت شهری تهران در نظر دارد تا با احیای مسیرهای کوهنوردی و صخره نوردی زمستانه و تابستانه با کمک فدراسیون کوه نوردی و احداث اقامتگاه هایی برای ورزشکاران این رود دره را به تفرجگاهی مناسب برای ورزش دوستان و طبیعت گردان تبدیل کند.
وی با تاکید بر اینکه جمع آوری زباله،نخاله و سایر تهدیدات موجود در رود دره فرحزاد به منظور برقراری امنیت و ایجاد امکان استفاده همه شهروندان از طبیعت این رود دره صورت گرفته است اظهار داشت: با عملیاتی شدن طرح تبدیل رود دره فرحزاد به اکو پارک طبیعی و باز کردن مسیر های مسدود شده وزش بادهای محلی از سمت کوه به دره که به دلیل کنترل سیل ایجاد شده اند علاوه بر روانه شدن موجودات و حیاط وحش به این رود دره، کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا و ارتقاء کیفیت محیط زیست در این منطقه خواهد کرد.
شهردار منطقه ۲ نقش مشارکت شهروندان و ساکنین محدوده فرحزاد در پاکسازی این رود دره را حائز اهمیت دانست و گفت: اجرایی شدن طرح پارک اکولوژی دره فرحزاد اکوتوریسم را به دنبال خواهد داشت و این امر به طور قطع تاثیر مثبت زیادی بر زندگی ساکنین فرحزاد خواهد گذاشت.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *