سفرنامه آب خضر ( اکبرآباد کوار )

كوار زمرد فارس به معناي سبد بزرگي كه در آن ميوه بريزند مي باشد. كوار در روز گاران قديم منطقه اي سر سبز و آباد بوده كه درختان ميوه و گل هاي مختلف در آن مي روييده است، به طوري كه با سبد، ميوه هاي آن را به جاهاي مختلف مي برده اند به همين دليل آن را كوار ناميده اند. شهرستان كوار در  ۴۵ كيلومتري جنوب غربي شيراز قرار گرفته است. اين شهرستان از شمال با شهرستان شيراز و از شرق با شهرستان سروستان و از جنوب با شهرستان جهرم و از غرب با شهرستان فيروزآباد هم مرز مي باشد و داراي آب و هواي معتدل است.

تاریخ : ۱۳۶۹/۱۱/۱۲

این برنامه به طور اتفاقی به انجام رسید و قرار بر این بود که به علت بارانی بودن هوا پس از جمع شدن بچه ها در فلکه ولی عصر در صورتی که  هوای بارانی باشد به باباکوهی برویم و در صورتی که هوا خوب بود تصمیم گرفته و برنامه ای را انجام برسانیم.  تا ساعت ۰۵:۰۰ هوا بارانی بود و اما بعد از آن هوا مناسب برنامه شد. در ساعت ۶:۳۰ بچه ها که  کلا ” چهار نفر بیشتر نبودند.  در فلکه جمع شدیم   و پس از سوار شدن  در اتوبوس  به سمت دره های اکبرآباد کوار حرکت کردیم؛  هوا خیلی خوب  بود و لکه های ابری که پیش بینی هوای خوب را نوید می ساخت در آسمان پدیدار شدند.

پس از رسیدن به اکبرآباد کوار متوجه شدیم که از دره مربوطه باید گذشته باشیم دره قبل از رسیدن به اکبرآباد کوار می باشد. دو دهنه در سمت راست دره به صورت غار در جاده خاکی وجود دارد.  به قدمگاه خضر نبی رسیدیم و جاده را ادامه دادیم. پس از وارد تنگ شدن یکی از بچه ها متوجه یک گرگ شد که در سمت چپ ما مشغول فرارکردن بود و با تعجب نیز به ما می  نگریست و پس از چند لحظه با شتاب زیاد فرار کرد و از دیده مخفی شد.

پس از رسیدن به محل همیشه و آب انبار بساط صبحانه را پهن کردیم و سپس به خوردن صبحانه مشغول شدیم و پس از صرف آن به سمت بالای سر بالایی رفته و مقداری هیزم برای ظهر به پایین آوردیم سپس آتشی را روشن کرده، البته به علت باران شدید شب گذشته با مشکلاتی جهت روشن کردن آتش روبرو شدیم ولی بلاخره آتش را روشن کردیم و چه آتشی هم شد. پس از گرم شدن غذاها، نهار را صرف کرده و در ساعت  ۱۵:۰۰  به طرف جاده حرکت کردیم. ساعت ۱۶:۰۰ به سر جاده رسیدیم و پس از ایستادن در سر جاده و منتظر ماشین شدیم اما هیچ خبری از ماشین نبود در نتیجه  تصمیم گرفتیم به راهپیمایی ادامه دهیم  و پس از حرکت در جاده به مسافت ۶ کیلومتر ماشینی ما را سوار کرد و به شیراز آمدیم.

اعضای شرکت کننده در این برنامه ۴ نفر بودند.

blank

تنگ آب خضر  ( تونل های تاریخی )

تاریخ : ۱۳۶۹/۱۱/۱۹

این برنامه به دنبال بارش شب گذشته و کنسل شدن برنامه یک روزه و نیم منطقه  رنج برگزار شد.  این برنامه طبق روال گذشته در چهار راه پارامونت در ساعت  ۰۶:۳۰صبح و با جمع شدن بچه ها شروع شد؛ پس از گرفتن ماشین به سمت فلکه ولی عصر رفته و در قسمت پارکینگ،  مینی بوس جهرم را سوار شدیم و سپس به سمت جهرم حرکت کردیم. در نزدیکی روستای اکبرآباد کوار روبروی تنگی به وسیله سه غار بزرگ مشخص شده بود پیاده شدیم؛ بعد از یک ساعت راهپیمایی و رفتن به سمت زیر غارهای این تنگ که آبشار باستانی مربوطه به دوره گبرها را داشته اند، بساط صبحانه را پهن کردیم و پس از صرف صبحانه و جمع و جور کردن وسایل به سمت غار اول رفتیم.

غار اول بصورت آب انبار مردم بوده که به علت  قدمت زیاد تقریبا” ویرانه شده است ولی هنوز در زمستان و بهار ازآب داخل آن می شود استفاده کرد. پس از وارد شدن به غار و مقداری سنگنوردی به تونلی که در دشت سمت چپ واقع شده است رسیدیم و  وارد آن شدیم به علت بودن دو نفر جدید و فردی که ۱۳ سال سن داشت مجبور بودیم که با وسایل  بیشتر و زمان بیشتری کارها را انجام دهیم. پس از وارد شدن در تونلی به دیواره ای که به صورت یک مکانی جهت تیر اندازی نیز استفاده می شد رسیدیم؛ تونل در حدود سه متر و دیواره چاه مانند در حدود دو متر، پس از بیرون آمدن از چاه و طی کردن دو متر از بیرون  و روی دیواره کوهستان درگیر شدن وارد تونلی شدیم که در حدود دومتر دیگر به سمت جلو و درون  سنگ پیش رفتیم سپس دوباره به یک چاه رسیدیم که با ید از آن بالا می رفتیم که در حدود دومتر بود و می شد یک نفر تیرانداز درون آن قرار بگیرد و با تسلط به بیرون از منطقه دفاع کند. از این منطقه باید دوباره مجددا” با دیواره درگیر شد البته با پله های ساروجی که از سال ها قبل و از پی ساختن این مکان مانده بود صعود را ساده تر می کرد سپس به تونلی رسیدیم که از همه ی تونل ها بزرگتر بود و در حدود پنج متر طول داشت. در انتهای تونل مجددا” به چاهی که به غار دومی که با وسعت بیشتر و مکان های تعبیه شده و تراشیده شده بود رسیدیم. در این مکان مشخص بود که کار زیادی برده است و ضمنا” مکان شاه بوده و یک آب انبار نیز در این مکان داشت که این هم به علت قدمت ویرانه شده بود و ضمنا” آبی درون آن نبود.

پس از گشتن بچه ها از همان مسیر به وسیله طناب و حمایت به سمت پائین برگشتیم و پس از گذشتن از تونل ها به سمت پائین غار حرکت کردیم. پس از رسیدن به پائین غار و جمع کردن وسایل به سمت داخل دره و آب انبار حرکت کردیم. پس از رسیدن به آب انبار و شستن دست و صورت و برداشتن آب به علت شلوغی آن مکان به داخل دره نرفته و به دشت رفتیم و در مکانی مناسب بساط نهار را پهن کرده و سپس نهار را خوردیم. پس از صرف نهار و برپا کردن آتش ساعت ۱۵ به سمت جاده حرکت کردیم و پس از مدتی پیاده روی در جاده نیز به وسیله ی یک وانت بار به سمت شیراز برگشتیم.

لازم به یادآوریست که بازدید از غارها در حدود ۶ ساعت به طول انجامید و یک طناب حمایت ۲۰ متری از واجبات  می باشد.

اعضای شرکت کننده در این برنامه  ۷ نفر بودند.