ستخر گزین

سفرنامه صعود به قله ستخر گزین(کوه استخر)

دژ ستخر از دژهاي معروف و تاريخي است كه در انتهاي شمال غربي جلگه مرودشت قرار گرفته است كوهي كه اين دژ بر فراز آن جاي گرفته و دو كوه ديگر (( قلعه شكسته اشكنون )) در مجاور يكديگر و مانند سه گنبد ، از هر كجاي جلگه مرودشت و ابرج و رامجرد نمودار است و بنام سه گنبدان ناميده میشود . فردوسی راجع باين سه كوه ميگويد :

بسه گنبدان ستخر گزين                                                 نشستنگه شاه ايران زمين

ستخر گزین

تاریخ: ۱۳۶۹/۱۲/۱

ستخر گزین سه کوه جدا از هم می باشد که ۵۰ تا ۷۰ کیلومتری شمال غربی شیراز در منطقه کامفیروز واقع شده است و آثار تاریخی زیادی در بالای این قلل دیده می شود. در قله وسطی یک استخر بزرگ و یک درخت سرو بزرگ وجود دارد. آخرین کوه در نزدیکی سد درودزن ( داریوش ) قرار دارد که دهستان شهرک نیز در دامنه این محل به صورت بسیار زیبایی فخر فروشی می کند.  نام گذاری  این قلل به دلیل داشتن چاه و استخر در بالای آن است و دلیل دیگر که بالای کوه به صورت مسطح و صاف است. ارتفاع قلل بین ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ حدس زده می شود، برای رسیدن به مقصد که دهستان شهرک است از شیراز با اتوبوس، مینی بوس و سواری تا دو راهی پل خان که جاده پتروشیمی را طی کرد و از جاده دهستان شهرک را با مینی بوس های سرویس مرودشت تا سد درودزن را می گذرانیم.

برای صعود قله دو راه وجود دارد که راه اول عبور از دیواره ها است که مسیری مناسب برای سنگنوردان و کوهنوردان خبره  است و مسیر بعدی که دارای مقداری پیاده روی است  یا باید از آن اطلاع داشت یا راهنمای محلی را همراه ی خود برد. به دلیل این که در شهرک مردمانی خوبی زندگی می کنند از اهالی محلی به عنوان راهنما می شود استفاده کرد و اگر از مسیر دوم می روید که راهی است راه پله ای به صورت یال به یک دوراهی می رسید که راه سمت راست به طرف  قله می رود و راه سمت چپ مسیر طاقچه ای است که دارای اتاقک های زیادی از زمان باستان است. جنس این اتاقک ها از ساروج و سنگ است  و در آخر طاقچه کلاهی وجود دارد ( زیر خاکی ) که در آن چشمه ای قرار دارد که آن را در دل سنگ به صورت نقب کنده اند. این طاقچه را در ۱۰ دقیقه می شود طی کرد، زمان لازم برای بازدید و رفت و برگشت آن ۳۰ دقیقه است.

حال به سمت راست باز می گردیم که  منتهی به قله و کفه بالا است. در سمت راست این راه دیواره هایی عظیم وجود دارد که مسیر نیز از پای همین دیواره ها عبور می کند تا به قسمت کفه بالا  می رسید، از کفه  در دل دیواره ها راهی وجود دارد که شما را به قله می رساند و در بالای این کوه چاهی وجود دارد که به گفته اهالی این چاه طبیعی است و در زمان یورش اعراب به ایران که زمان زمامداری خلفا پس از سامانیان از سال ۱۱ تا سال ۴۰ هجری قمری مطابق با ۶۳۲ تا ۶۶۱ میلادی بود . استقلال طلبان آن زمان که میهن پرستیشان در خور تحسین بود برای خود در بالای آن قرارگاهی ساختند و از آب این چاه برای آشامیدن استفاده می کردند. راه اول که از مسیر فنی است  و داشتن  وسایل فنی ضروری می باشد و راه دوم داشتن یک حلقه طناب  که برای صعود در جنوب این کوه لازم است که هم آب زیاد و ماهی هم در آن یافت می شود.

۱-رودخانه کر که از سد گرفته می شود. ۲- کانال آبی که از سد گرفته می شود و قابل تنظیم برای مزارع کشاورزی است.  ۳- کانال برگشت آب که از زمین های زراعتی می گذرد و در جلوی این کوه به رودخانه می پیوندد. در سمت شرق دهستان شهرک چشمه ای قرار دارد به نام سرچشمه و تعدادی قنات نیز در بالای ده مزارع شهرک را آبیاری می نماید و این روستا را با کوچه باغ های زیبا و پر آب خود جلوه گر می سازد. اطراف این کوه دو چشمه دیگر وجود دارد. گیاهان این منطقه  عبارتند از گون، گز، گل سنگ، آوشن و جاشیر که آن را خشک می کنند تا برای زمستان تغذیه حیوانات اهلی شود. جانوران این منطقه و کوه نیز عبارتند از گراز، بزکوهی، پلنگ، مار، شاهین، کبک، کلاغ و تعدادی مرغ دریائی و ماهی خوار است. این کوه در زمستان برف گیر و سرد می باشد ولی دز تابستان گرم و کم آب است. نوع سنگ این کوه نیز طبق معمول کوه های زاگرس آهکی است و فرسایش و تعداد زیادی فسیل دوکپه ای ها و حلزون  شکل ها در آن دیده می شود.

گزارش اجرای برنامه

جمع محقر و دوستانه ما در ساعت ۶:۰۰ روز جمعه در چها رراه پارامونت حضور به هم رساندیم و پس از ملحق شدن دیگر اعضا خود را به ترمینال مرودشت رسانده و ساعت ۶:۳۰ با اتوبوس راهی مرودشت شدیم. پس از پیاده شدن در سر جاده  سد ( پل خان ) با مینی بوس سرویس مرودشت به سد ، خود را به روستای شهرک رساندیم. ساعت ۸:۱۰ در کنار روستای شهرک در زیر سرچشمه صبحانه را صرف کرده و ساعت ۹:۰۰ پیاده روی را آغاز کردیم. برای صعود ما راه دوم را برگزیدیم تا ساعت ۱۲:۰۰ را در زیر دیواره ها به صعود ادامه داده تا جائی که ادامه مسیر امکان نداشت چراکه کوه را بلد نبودیم. پس از استراحتی به محل خوبی برای خوردن نهار می رویم و پس از خوردن نهار تا ساعت ۱۵:۳۰ را به استراحت می گذرانیم. پس از حرکت به سوی ده  در ساعت ۱۶:۵۰ به آب انبازی زیبا و گرد می رسیم که در باغات  ده قرار دارد و بسیار زیبا است. حرکت خود را ادامه داده تا ساعت ۱۷:۳۰ که به لب جاده شهرک رسیده. با وانتی خود را به مرودشت رسانیده و در ساعت ۱۸:۵۰ از مرودشت خارج شده و به سمت شیراز راهی شدیم. ساعت ۱۹:۳۰ در شیراز به دنبال تاکسی و اتوبوس خط واحد هستیم. کل مخارج این برنامه برای هر نفر ۶۵۰ ریال بالغ شد.

اعضای شرکت کننده در این برنامه  ۵ نفر بودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *