استهبانات

سفرنامه استهبانات ( فنی )

شهرستان استهبان از شهرستانهای استان فارس است. مرکز این شهرستان، شهر استهبان است. شهرستان استهبان از سرزمینهای شرق استان فارس است که شمال آن به نی ریز، جنوب آن به کوه‌های تودج (توده) و غرب آن به دشت رونیز و شرق آن به کوه‌های داراب و ایج محدود می‌شود. استهبان منطقه دشتی است با ۱۷۶۷ متر ارتفاع از سطح دریا و ۲۶۵۲ کیلومتر مربع وسعت، با این شرایط شهر استهبان در دشتی قرار دارد که توسط کوه‌ ها احاطه شده‌ است.

منابع آب منطقه استهبان را چشمه، قنات و رودخانه تشکیل می‌دهند. رودخانه‌های شهرستان استهبان فصلی اند و در اسفند و فروردین ماه سال های پر باران از ارتفاعات جنوبی مشرف به شهرستان استهبان سرچشمه گرفته و با گذشتن از غرب شهر به سوی شمال، روستاهای خیر، جاری می‌شوند و در آنجا به دریاچه بختگان می‌ریزند.

۱۳۶۹/۷/۱۹

این برنامه به علت دوری مسافت و داشتن ماشین یکی از اعضای گروه قرار شد که شب حرکت کنیم به همین دلیل ساعت ۲۰:۰۰ همه در منزل ما جمع شدند و پس از بستن کوله ها روی ماشین لندرور بهمن،  ساعت ۲۱:۰۰ به سمت استهبانات حرکت کردیم. ساعت ۲۴:۰۰ بود که به شهر استهبان رسیدیم. بعد از پارک کردن ماشین در نزدیکی آبشار به زیر دیواره رفتیم و شب را در زیر دیواره ماندیم.  صبح ساعت ۶:۰۰ بود که از خواب بیدار شدیم و گروه  پس از صرف صبحانه به سمت دیواره شماره  ۱۲، حرکت کردیم. قرار بود که به دو گروه تقسیم شویم؛ تعدادی دیواره ۱۲ را تمام کنند و تعدادی دیواره ۱۳  را.

گروه شروع کننده که در نزدیکی دیواره ۱۲ قرار داشت پس از کار کردن یکی از بچه ها، من و حمید اخگر به سمت دیواره رفتیم و پس از بستن کارگاه در وسط دیواره  تعدادی رول در آنجا  زدیم و سپس به وسیله فرود در ساعت ۱۶:۳۰ به سمت پائین دیواره آمدیم. در همین زمان بچه ها دیواره جدید را کار کردن و تعدادی رول در دیواره مربوطه را زده بودند پس از برگشتن ما ساعت ۱۷:۰۰ نهار را صرف کردیم و به علت تاریک شدن به سمت ماشین رقته و پس از بستن کوله ها به سمت شیراز حرکت کردیم.

اعضای شرکت کننده در این برنامه ۱۱ مفر بودند.