دریاچه کوهستانی گهر

سفرنامه دریاچه کوهستانی گهر

موقعیت جغرافیایی:

این دریاچه در میان رشته کوه های اشتران کوه واقع شده است.

اشتران کوه، رشته کوهی است به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر واقع  در مرکز بخش الیگودرز شهرستان بروجرد، استان لرستان است . این رشته کوه از شرق به غرب به شکل مارپیچ امتداد دارد و در هر پیچ تشکیل یک نیم دایره می دهد که در اصطلاح محلی به این نیم دایره  چال  گفته می شود. در انتهای هر چال که به زیر قلل و خط الراس های مرتفع منتهی می شود یخچال های دائمی است. اشتران کوه شامل چال های متعددی می باشد که هر چال خود دارای چندین قله رفیع است. دریاچه گهر در دامنه قله گل گهر ۴۰۵۰ متر یکی از سه قله چال کبود قراردارد. سایر قله های چال کبود عبارتند از:

قله گل گل مشرف برچشمه گل   (۴۰۵۰ متر)

قله مشرف بر چشمه سن بران     ( ۴۱۰۰ متر)

طول این دریاچه ۵/۱ کیلومتر، عرض آن ۶۰۰ متر و عمق آن ۴۵ متر است که وسعت آن گاهی زیادتر هم می شود. قسمت جنوبی دریاچه را کوهی به نام آسیثه احاطه کرده که ییلاق عشایر ایل بختیاری بویژه تات خیری می باشد. در ساحل شرقی دریاچه جنگل کهنی وجود دارد. شرق جنگل را دریاچه کوچکتری تشکیل داده که به نام دریاچه گهر بالا معروف می باشد.در شمال حدفاصل جنگل و دریاچه بالا دره ای وجود دارد که به زبان محلی اشگفت تمدار بغو خوانده می شود و مفهوم آن دره  دختر قالباف است. در این دریاچه دو نوع ماهی  زندگی می کنند به نام های قزل آلا و رنگین کمان.

راه صعود:

برای رسیدن به محل این دریاچه از شهر درود بوسیله اتومبیل می توان تا نیمی مسافت را تا زیارتگاه طی کرد. این زیارتگاه درب آستانه نام دارد و در ۱۲ کیلومتری شرق شهر در دامنه کوه دوش دراز واقع شده است. پس از استراحت و رفع خستگی ادامه را ه را پیاده پیش می رویم. هدف گردنه پنبه کار است.

در دامنه این گردنه دره نگاه که آب اضافی دریاچه به صورت نهری در آن جاریست قراردارد. غرب این دره محل خرس های فراوان و درخت های گردو  و سیب خودرو است و به همین علت دره خرس هم نامیده می شود. پس از گذشتن از نهر در محل چشمه سفید می توان استراحت کرد.

پس از ۵ ساعت راه پیمایی از محل چشمه دریاچه نمودار می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *