غار کان گوهر

سفرنامه ی اکتشافی غار

تاریخ ۱۳۶۹/۰۱/۳۱

ساعت ۱۵:۰۰ بعد ازظهر طی قراری که از قبل گذاشته بودیم در محل چهار راه مشیرنو جمع شدیم و یکی از اعضا به نام بهمن صادقی نیز ماشین لندرور خود را آورده بود. بعد از بستن کوله ها و جادادن خودمان در ماشین به سمت جاده بوشهر حرکت کردیم.

هدفمان غاری بود که نشانی آن را از یک روستایی گرفته بودیم که در روستای کلانی در اطراف دشت برم بود. پس از رسیدن به تنگ بل حیاط به سمت چپ جاده منحرف  و جاده خاکی دشت برم را که با تابلو مشخص شده بود دیده و وارد آن شدیم. پس از حدود یک کیلومتر به علت پوشش گیاهی انبوهی که در اطراف وجود داشت هوای بسیار دلپذیری بوجود آورده بود.

بعد از گذشتن از یکی، دو روستا به منطقه کاملا پوشیده از درخت رسیدیم و پس از گذشتن از یک رودخانه بدون آب  در حدود ساعت ۱۷:۳۰ بود که به نزدیکی روستای کلانی رسیدیم؛ در همین جا بود که ماشین ما پنچر شد و مجبور شدیم یک ساعت وقت خود را با پنچر گیری تلف کنیم. پس از رسیدم به روستای کلانی چند سرو بزرگ و قدیمی  نشان از قدیمی بودن روستا را می داد. هدف ما منطقه در پناه در پنج کیلومتری این روستا در سمت راست بود که چند عشایر معمولا در این مکان زندگی می کنند.

پس از رسیدن به منطقه درپنا و پرسیدن از عشایرها و گرفتن نشانه غار وسایل و کوله ها را از ماشین پیاده کرده و به علت تاریک شدن هوا رفتن به غار را  به فردا صبح موکول کردیم و شب را در نزدیکی آب انباری که به وسیله لوله از چشمه به پایین دره انتقال می یافت بسر بردیم. بعد از شام خوردن نیز یک هشت پا را هم که توسط شاهین آورده و سرخ شده بود نوش جان کردیم.

صبح ساعت ۰۷:۳۰ از محل آب انبار که ارتفاع آن ۱۴۲۰ متر بود حرکت کردیم و ساعت ۰۸:۱۰ به چشمه اصلی رسیدیم؛ ارتفاع آن ۱۵۷۰ متر بود و ساعت ۰۸:۴۵ به غار رسیدیم. دهنه غار سمت چپ در داخل سوراخ کوچکی که به وسیله سنک توسط دهاتی ها بسته شده بود و ارتفاع آن نیز ۱۷۵۰ متر می باشد.

پس از وارد شدن به درون غار به یک تالار نسبتا بزرگی رسیدیم که یک راه از سمت راست داشت و یک راه هم از مقابل که دوراه در نهایت به یک چاه که حدود ۲۵ متر عمق و ۱۵ متر عرض که در بعضی نقاط بیشتر هم می شد می رسید. پس از بستن یک فرود به داخل چاه،  قسمت های مختلف را بازدید و فقط مقداری آب از سمت بالا به پایین می ریخت که جالب بود و دیگر چیز جالبی نداشت و بلافاصله نیز به طریقه صعود یخچالی به سمت بالا آمدیم. ساعت ۱۲:۴۵  از غار خارج شدیم و در ساعت ۱۴:۰۰ به محل خواب رسیدیم و ساعت ۱۵:۰۰ به سمت شیراز حرکت کردیم.

مشخصات منطقه:

• منطقه در فصل بهار و در فروردین ماه بسیار جالب و دیدنی است
  • منطقه بسیار گرم و کم آب است

افراد شرکت کننده در این اکتشاف  ۱۰ نفر بودند.