غار شفق

سفرنامه غار شفق

ساعت ۰۵:۳۰  از طریق جاده شیراز – میمند بوسیله مینی بوس طریق سفر کردیم. مقصد غار شفق در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز و ۳۰ کیلومتری شرق میمند بود.

غار شفق در تنگه ای به نام تنگ تیهو در  دیواره  غربی آن واقع شده است. که از سطح دره ۲۰۰ متر ارتفاع دارد. روبروی دهانه غار در دیواره شرقی چشمه آب و محلی که از آن بعنوان آغل دام استفاده می کنند قراردارد.

غار شفق

غار شفق از نوع آهکی یا استلاگتیت و استلاگمیت است که در اثر نفوذ و جریان آب باران از طبقات بالایی کوه بوجود آمده است. دهانه غار تا حدودی از دید پنهان است. غار از چندین راهرو تنگ و کم ارتفاع تشکیل شده است که پس از پایان، تالار بزرگ اصلی شروع می شود تا آنجایی  که کاوش نشان داده غار بن بست است. راهرو اصلی طویل است و در ضلع شرقی غار واقع شده است. در میانه راهرو چاهی به عمق ۵ متر وجود دارد که جهت عبور از آن طناب کشی در دیواره شرقی لازم است. راهرو پس از چاه ادامه یافته و در مسیری به طول ۱۰۰ متر ادامه می یابد. در این مسیر در ضلع غربی دیواره جالبی از جنگل سنگی که متشکل از استلاگتیت ها و استلاگمیت ها و ستون ها درست شده است.

در انتهای راهرو  چاه دیگری وجود دارد که به انتهای غار شفق منتهی می شود. از نظر باستان شناسی عمر غار طولانی  است و آثار کوزه و سفال های  شکسته در آن دیده می شود. گفته های اهالی بومی حکایت از قدمت غار دارد.

غار شفق

تنگ تیهو آخرین تنگه از رشته کوه شرقی – غربی است که روبروی کوه خرمن کوه سیمکان واقع شده است. مکان دقیق تنگه بین دو قریه  ( دوزه  و همیون ) از سری دهات منطقه سیمکان است. سایر تنگه های رشته کوه عبارتند از: تنگ چغاله که تنگ باریک و کم عمق و بدون آب است، تنگ بیشو که شامل چند دهانه و شکاف کوچک است و به روایتی یک پیکان تیر از دوران قدیم در کمرگاه تنگ در سنگ مرتفعی جای دارد، تنگ روباهی که دارای چشمه و غار است، تنگ خرقه، تنگ آور که تنگ بزرگ و دهانه پهنی دارد و تنگ است که به گفته اهالی معدن نقره قدیمی در آنجا وجود دارد.

تعداد افراد در این سفر دو روزه ۲۱ نفر بود. تجسس غار از ساعت  ۰۶:۰۰ روز جمعه ۸  خرداد آغاز گردید و تا ساعت  ۱۲:۰۰ همانروز  به درازا کشید . در ساعت  ۱۶:۰۰  همانروز توسط یکدستگاه مینی بوس مسافری به شیراز باز گشتیم.

مرتبط:

سفرنامه تنگه رودخیز

سفرنامه ی غار تادوان

سفرنامه ی تهران _ شهر ۷۲ ملت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *