آبشار-شوبان

شوبان؛ سفر به دره آبشارها

با پیشرفت­های صورت گرفته در حمل و نقل و فناوری اطلاعات، حتی دورترین و بکرترین نقاط روی زمین نیز در دید و دسترس علاقه­مندان به سفر و گردشگری قرار گرفته و در حال حاضر، انواع گردشگری مبتنی بر جاذبه­های طبیعی، از رو به رشدترین بخش صنعت گردشگری است. اکوتوریسم، ژئوتوریسم، گردشگری دریایی، طبیعت‌گردی، کوهنوردی، غارنوردی و بیابان­گردی، گونه­هایی از گردشگری مبتنی بر جاذبه­های طبیعی است، که در آنها گردشگران برای بازدید از جاذبه­های بی­نظیر طبیعی مثل چشم­اندازهای طبیعی، سواحل، ارتفاعات، اشکال زمین­شناختی، زیستگاه­های گیاهی و حیات وحش سفر می‌کنند. در این میان، عشق به ماجراجویی و رویت آثار بدیع طبیعت زنده همواره انسان را وادار به سیر در طبیعت و بازدید از جاذبه‌های حیرت‌انگیز طبیعی می‌کند.

در همین مقوله، با اطمینان می توان گفت که محیط‌های آبی، پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری هستند. حال هر مقصدی که محیط آبی قابل توجهی مانند دریا، دریاچه، رودخانه، چشمه یا آبشار داشته باشد بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌‌گیرد. در این میان، آبشارها به خاطر محیط‌هایی که در آن‌ها شکل می‌گیرد در فصول پر آب سال پذیرای بازدیدکنندگان  زیادی هستند. در منطقه آزاد ارس و بهشت گمشده ایران زمین نیز آبشارهای متعددی وجود دارد، که از جمله آنها می توان به آبشارهای دره شوبان اشاره کرد. دره سحرانگیز شوبان از تنوع محیطی و زیستی فوق العاده‌ای برخوردار است. مسیر طولانی و کوهستانی این دره باعث شده هر ساله گردشگران و کوهنوردان بسیاری از این دره رویایی بازدید کنند.

آبشارهای فوق­العاده زیبای دره شوبان در فاصله ۱۶۶ کیلومتری شرق جلفا،۱۰ کیلومتری غرب خمارلو و در نزدیکی روستای لاریجان علیا قرار دارند. در دره سحرانگیز شوبان، ۷ آبشار کوچک و بزرگ وجود دارد که ارتفاع کوچک ترین آبشار ۲ متر و ارتفاع بلندترین و بزرگ ترین آبشار، حدود ۴۰ متر است. آب زلال این آبشارها پس از طی مسافتی در میان دره ها و کوه ها با عبور از داخل روستاهای لاریجان علیا و سفلی در نهایت به رود ارس وارد می‌شود.

مدت زمان پیاده روی از روستای لاریجان علیا تا آبشار بزرگ شوبان حدود دو ساعت با استراحت و عکاسی از مناظر بکر مسیر است. دسترسی نه چندان آسان به این آبشار تا حد مطلوبی باعث بکر ماندن آن شده است و همین مورد لذت دیدن آن را دوچندان می‌کند. جذابیت این مسیر رویایی، زمانی بیشتر می شود که شما بعد از عبور از یک پیچ در منطقه ای کوهستانی به یکباره آبشاری فوق العاده زیبا و با شکوه را در برابر خود می بینید و این هم یکی از چشم بندی های طبیعت است که شکوه خود را به یکباره به نمایش می گذارد . نسیم خنکی که از سمت آبشار می وزد و اولین عکس هایی که به یادگار از این آبشار می گیرید تمامی خستگی راه را از تن شما می گیرد. هر گردشگری که به تماشای آبشار بزرگ شوبان می ایستد برای چندین لحظه در برابر این عظمت و زیبایی سکوت می کند.

بهترین زمان برای سفر به دره شوبان و دیدن آبشارهای آن، فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه است. در این موقع از سال آبشار در بهترین حالت خود قرار داشته و طبیعت هم در زیبایی هرچه تمام تر قرار دارد.

آبشار بزرگ شوبان جواهری ارزشمند در منطقه آزاد ارس است که پتانسیل‌های بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به یکی از مهمترین جاذبه‌های این مرز و بوم را دارد.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *