کوهنوردی

محدودیت در برگزاری مسابقات صعودهای ورزشی و کوهنوردی

رییس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی گفت: ماهیت رشته کوهنوردی، فعالیت در طبیعت و فضای باز است، اما با توجه به شیوع کرونا محدودیت‌هایی برای این رشته هم به وجود آمده‌است.

احمد زحمتکش در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کسب جایگاه دومین هیأت برتر کوهنوردی کشور، اظهار کرد: وزارت ورزش سرفصل‌هایی برای فدراسیون‌ها مشخص کرده تا با معیاری مشخص ارزیابی‌ جداگانه‌ای از هیأت‌های استانی داشته باشند. فدراسیون کوهنوردی نیز سرفصل‌ها را برای هیأت‌های استانی ارسال کرد تا در اواخر اسفندماه، هیأت‌ها بر اساس معیارهای تعیین شده گزارش و مستندات خود را برای فدراسیون ارسال ‌کنند. فدراسیون بر اساس رفتارهای سازمانی، توسعه مبانی ورزشی، توسعه رفتار قهرمانی، محاسبه امتیاز قهرمانان و برگزاری مسابقات امتیاز داده و نتیجه را اعلام کرد که خوشبختانه توانستیم با تلاش دوستان و فعالیت‌های خانواده کوهنوردی به رده دوم کشور دست یابیم.

وی در خصوص فعالیت‌های هیأت کوهنوردی خراسان رضوی از ابتدای سال جاری، افزود: با توجه به شیوع کرونا، برای مدت زمان کوتاهی فعالیت‌های ورزشی آزاد شد و به سرعت خراسان رضوی مجددا در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت و فدراسیون برگزاری دوره های آموزشی در وضعیت قرمز را ممنوع اعلام کرد. مدتی است بنا بر مصوبه ستاد کرونا استان، فعالیت‌های تمام باشگاه‌ها تعطیل شده است. در مجموع توفیق چندانی در سال جاری برای فعالیت‌ و کار آموزشی نداشته‌ایم. فقط فعالیت ضروری قهرمانان برای حفظ آمادگی، کماکان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام است. مسابقات استعدادهای برتر کشور یکی دو سالی بود که در این فصل برگزار می‌شد و پیش‌بینی می‌شد که در شهریور ماه این مسابقات برگزار شود، اما درحال حاضر آن هم به تاخیر افتاده است.

رییس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی، ادامه داد: کوهنوردان و سنگ‌نوردان با افت زیادی روبرو شده‌اند. با وجود این که ورزشکاران خراسانی نیمی از ورزشکاران کل کشور در این رشته را تشکیل می‌دهند، امکاناتمان به مراتب کمتر از سایر استان‌های دیگر است. دیواره سنگ‌نوردی و سرعت در مشهد نداریم. برای این که بخواهیم ورزشکاران مشهدی را آماده نگه داریم، آنها را به نیشابور اعزام می‌کنیم.

زحمتکش با اشاره به ممنوعیت فعالیت تمام باشگاه‌های کوهنوردی به دلیل وضعیت قرمز خراسان رضوی در شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ باشگاهی در هر سطحی نمی‌تواند مسابقه برگزار کند. باشگاه‌هایی که در اوایل مرداد ماه برنامه داشته‌اند، مطابق تقویم برنامه‌هایشان را اجرا کرده‌اند. برخی باشگاه‌ها همزمان با اعلام ممنوعیت فعالیت باشگاه‌ها، در منطقه حضور داشته‌اند، اما پس از این موضوع، باشگاه‌های رسمی اعلام برنامه نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر باشگاهی خلاف دستورالعمل ستاد کرونا عمل کند، نسبت به تخلفی که داشته با آن برخورد خواهد شد. اداره کل ورزش‌وجوانان خراسان رضوی اعلام کرده‌ که فعالیت کلیه باشگاه‌ها به خصوص رشته‌ها و باشگاه‌های پربرخورد ممنوع است، در حالی که باشگاهی که فعالیت‌هایش کم برخورد و کم آسیب باشد در وهله نخست تذکر دریافت خواهد کرد و در وهله دوم با آن برخورد جدی‌تری صورت خواهد گرفت، اما باشگاه‌هایی که پربرخورد باشند، در صورت عدم توجه به دستور اداره کل ورزش‌وجوانان استان به سرعت پلمب خواهند شد.

رییس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی، عنوان کرد: ماهیت برگزاری برنامه‌های رشته‌های کوهنوری در داخل سالن نیست. مسابقات صعودهای ورزشی در داخل سالن برگزار می‌شود که در ابتداء شیوع کرونا تعطیل شد، سپس ستاد کرونا، فدراسیون و اداره کل ورزش‌وجوانان برای اجرای برنامه‌های آنان پروتکل‌های مشخصی صادر کردند. در صعودهای ورزشی در سالن برخلاف رشته‌هایی مانند کشتی، جودو، کاراته و…، عموما میان ورزشکاران برخوردی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: همچنین قسمت عمده‌ای از فعالیت‌های هیأت کوهنوردی در طبیعت انجام می‌شود و ورزشکاران می‌توانند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، برنامه‌های خود را اجرا کنند، اما با توجه به دستورالعملی که جدیدا منتشر شده، برای این دسته از ورزشکاران نیز محدودیت‌هایی قائل شده‌اند. کوهنوردی خطر کمتری نسبت به سایر رشته‌های ورزشی دارد. ممکن است در یک برنامه، کوهنوردان مجبور باشند شب را در چادر سپری کنند، اما با توجه به وضعیت این بیماری، کوهنوردان می‌توانند برای برنامه‌های خود از چادرهای بیشتری استفاده کنند.

رویکرد هیأت کوهنوردی خراسان رضوی در سال ۹۹

زحمتکش در خصوص اهداف هیأت کوهنوردی در ادامه سال جاری، بیان کرد: در چهار سال گذشته موضوع آموزش را برنامه نخست هیأت کوهنوردی استان قرار دادیم و رتبه دوم آموزش کشور را در سه، چهار سال گذشته از آن خود کرده بودیم. در دوره جدید در نظر داریم به صعودهای ورزشی توجه بیشتری کنیم. بیش از نیمی از فعالیت‌های هیأت کوهنوردی و قهرمانی‌های کسب شده در این هیأت، در بخش صعودهای ورزشی رقم می‌خورد. توجه به زیرساخت‌های مربوط به صعودهای ورزشی از برنامه‌های اصلی هیأت کوهنوردی در ادامه سال جاری است.

وی اضافه کرد: نیمی از مخاطبان هیأت کوهنوردی را بانوان تشکیل می‌دهند، اما به دلیل وجود برخی از محدودیت‌ها، بانوان از این ظرفیت چه در بخش آموزش و چه در سایر حیطه‌ها استفاده نمی‌کنند. در حال حاضر یک‌سوم ظرفیت هیأت کوهنوردی به بانوان تعلق دارد و آمادگی داریم تا خدمات بیشتری به بانوان ارائه دهیم.

رییس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی در خصوص باشگاه‌های بدون مجوز این هیأت، اظهار کرد: به دلیل برخی از ناهنجاری‌هایی که در طبیعت توسط برخی از گروه‌های کوهنوردی رخ می‌دهد، یکی دوسال است دادستانی و برخی مراجع ذی‌صلاح از جمله مجموعه‌های فرهنگی که نگران این موضوع هستند به مشکلات باشگاه‌های بدون مجوز ورود پیدا کرده‌اند. به همراه اداره کل ورزش‌وجوانان استان، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و نیروی انتظامی کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم تا باشگاه‌های بدون مجوز را شناسایی کرده و از فعالیت آنان جلوگیری کنیم. حدود دو ماه است که فعالیت‌های این کمیته اجرایی شده و فعالیت گروه‌های بدون مجوز به حداقل رسیده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شور، شهر کوه آلپ و کوهنوردی

در چه سفرهایی از باتوم کوهنوردی استفاده کنیم؟

کوهنوردی در زیباترین کوه های جهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *