کشتی جنگی واسا

حفظ دیدنی کشتی جنگی واسا قرن هفدهم در سوئد

کشتی جنگی واسا ازجمله کشتی‌های ارزشمند در جهان است که از دریای بالتیک یخی سوئد بیرون کشیده شد و به زیبایی هرچه تمام‌تر تاکنون حفظ و نگهداری می‌شود.

واسا به‌نوعی نما زیبایی طراحی و نقوش هنری دریایی در سطح جهان بوده که توسط پادشاهی سوئد تحت فرمانروایی گوستاو آدولف دوم در اوایل قرن هفدهم ساخته شد. این کشتی که از میراث غنی فرهنگی کشور سوئد به‌شمار می‌رود، یک کشتی کاملا جنگی است اما در عین حال پادشاهی سوئد تمایل داشت که در کمال زیبایی با طراحی‌های خاص و به‌یاد ماندنی ساخته شود.
کشتی جنگی واسا

هنگامی‌که پادشاهی سوئد در ۱۰ آگوست سال ۱۶۲۸ میلادی در نخستین سفر خود، سوار بر این کشتی شد، واسا با تزئینات سنگینی که شامل ۶۴ کانن بنز و سنگ‌های گران‌قیمت آن دوره می‌شد، به میزبانی پادشاه رفت. اما متاسفانه این کشتی تنها ۴ تا ۵ سفر را توانست تجربه کند و پس از ایجاد فشار در برابر یک باد سهمگین به دورن آب فرو رفت.

کشتی جنگی واسا
حال جمعی از باستان‌شناسان و هنرمندان بخش میراث فرهنگی سوئد موفق شدند که با ظرافت و هنر هرچه تمام‌تر این کشتی را برگردانده و به همان سبک قدیمی خود آن را حفظ کرده و از آن نگهداری کنند.
نکته جالب توجه این‌جاست که آب‌های بسیار سرد دریای بالتیک از کشتی چوبی در برابر باکتری‌های مضر محافظت کرده، زیرا درغیر این‌صورت بدنه آن به‌طور کامل تخریب می‌شد. هنگامی که سوئد سرانجام کشتی را از محل استراحت خود در سال ۱۹۶۱ استخراج کرد، تقریبا ۹۵ درصد از کشتی دست نخورده باقی ماند و یک فرصت باستان‌شناسی فوق‌العاده نادر ایجاد کرد.
کشتی جنگی واسا

در حال حاضر، این کشتی در موزه واسا در استکهلم به‌نمایش گذاشته شده که دارای این افتخار است که واسا تنها کشتی متعلق به قرن هفدهم در جهان است. این در حالی است که به منظور آماده‌سازی کشتی برای نمایش عمومی، سه دهه طول کشید تیم حفاظت آن را به دقت از آب‌های یخ زده استخراج کنند و سرانجام با چنین هنر ظریفی حفظ کرده و به نمایش درآورند.

منبع:ایسکان

مرتبط:

معرفی جاذبه های دیدنی و گردشگری سوئد

کشف بقایای کشتی‌های قرن هفدهم در سوئد

راهنمای سفر به سوئد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *