غار علیصدر به دنبال عزمی برای جهانی شدن

غار علیصدر به دنبال عزمی برای جهانی شدن

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به چالش‌های پیش روی ثبت جهانی مجموعه غار آبی علیصدر گفت: پیشنهاد خرید و ایجاد اصلاحات در هتلی که مانع از ثبت جهانی این مجموعه بی‌نظیر شده را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارایه کرده و آمادگی داریم تمامی هزینه‌های این طرح را تامین کنیم.

غلامرضا تقوی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ساخت و سازهای غیراصولی در دهه های گذشته در محوطه غار علیصدر، شانس ثبت این پدیده طبیعی را در فهرست جهانی یونسکو پایین آورده است.
وی با بیان اینکه شرکت سیاحتی علیصدر برای ثبت جهانی این جاذبه بی نظیر پیشگام است اظهار داشت: غار علیصدر دروازه گردشگری و برند صنعت توریسم همدان تلقی می شود.

وی خاطرنشان کرد: علیصدر همانند نگینی در بین جاذبه های گردشگری ایران زمین می درخشد و گردشگران داخلی و خارجی، محققان و غارشناسان دنیا را مجذوب زیبایی منحصر به فرد خود کرده است.
وی با بیان اینکه این غار به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است، افزود: غار علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی قابل قایق رانی جهان است.
مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر خاطرنشان کرد: اقصی نقاط ایران اسلامی از ظرفیت‌های ویژه ای برای سرمایه گذاری برخوردار هستند اما در این میان استان همدان با توجه به موقعیت راهبردی و بهره مندی از زیرساخت‌های بسیار، گنجینه‌ای ارزشمند از فرصت‌های سرمایه گذاری است.
تقوی ادامه داد: استان همدان دارای ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری است که باید برای جذب سرمایه گذار و رشد و توسعه اقتصادی استان، این ظرفیت‌ها به خوبی معرفی شوند.
وی با تاکید بر ضرورت رفع موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری‌های جدید در همدان، افزود: همه باید تلاش کنیم تا سرمایه‌گذاران مشکلات کمتری داشته باشند.
تقوی با بیان اینکه طرح جامع توسعه گردشگری عارعلیصدر در دست مشاور است اظهار داشت: سالانه بیش از ۶۰۰ هزار گردشگر از این جاذبه طبیعی بازدید می کنند که باید مدت اقامت آنها را در استان افزایش داد.
در حال حاضر از مسیر ۱۱ کیلومتر و ۴۴۰ متری غار علیصدر، حدود سه هزار و ۵۰۰ متر را گردشگران می توانند در ۲ مسیر بازدید کنند.
براساس آخرین آمار منتشر شده یونسکو در سال ۲۰۱۷ ایران ۲۲ اثر در فهرست میراث تاریخی، ۱۳ اثر در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهان و ۱۰ اثر در فهرست حافظه جهانی به ثبت رسانده است.

غار علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علیصدر همچنین دارای طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان است
قدمت غار علیصدر را زمین شناسان به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک ( ۱۹۰ تا ۱۳۶ میلیون سال قبل ) نسبت می دهند و این غار به عنوان یکی از عجایب طبیعی، در استان همدان واقع شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

فصل داغ گردشگری زمستانی همدان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *