ثبت آثار مکتب دوم شیراز در فهرست ملی

ثبت آثار مکتب دوم شیراز در فهرست ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اعلام کرد که آثاری از مکتب دوم شیراز یا مکتب گل و مرغ، که در موزه پارس شیراز نگهداری می‌شود، در فهرست آثار ملی ثبت شد.

مصیب امیری سه شنه ۲۹ بهمن در جمع خبرنگاران گفت: کمسیون ثبت آثار منقول فرهنگی تاریخی کشور، در جلسه روز دوشنبه ۲۸ بهمن خود، با ثبت ملی ۳۱ اثر از اموال منقول فرهنگی و تاریخی ارزشمند موجود در موزه پارس شیراز موافقت کرد.

او گفت: این آثار شامل ۱۶ قطعه تابلوهای نقاشی اثر لطفعلی صورتگر شیرازی، ۲ اثر آبرنگ از محمد حسین شیرازی، هشت عدد قلمدان از جمله آثار صادق الوعد و ابراهیم شیرازی و نیز ۲ قاب آینه و ۳ جعبه لاکی است.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره موزه های فرهنگی استان فارس نیز گفت: از سال ۹۷ ثبت ملی آثار منقول موزه های فارس به ویژه آثار موجود در موزه پارس شروع و همان سال آثار مکتب اول شیراز نظیر قرآن‌های نفیس قرن هفتم و هشتم هجری به ثبت ملی رسید.

محمد مهدی نجفی خاطرنشان کرد: امسال نیز آثار مکتب دوم شیراز یا مکتب گل و مرغ که در آثاری همچون تابلوهای نقاشی لطفعلی صورتگر شیرازی و آقا صادق و سایر هنرمندان شهر شیراز تبلور یافته، در فهرست آثار ملی جای گرفت.

او ادامه داد: با ارائه آثار بی بدلیل و بسیار ارزشمند اساتید و هنرمندان شهر شیراز در کمسیون تخصصی ثبت آثار منقول، به اتقاق آراء تمام کارشناسان زبده و خبره، آثار منتخب موزه پارس تایید و به ثبت ملی رسید.

نجفی در خصوص مکتب دوم شیراز گفت: این سبک با نقاشی گل و مرغ خصوصا از دوره زندیه، با هماهنگی و انسجام خاصی در انواع آثار هنری مانند نقاشی، گچ بری، کاشی کاری، دیوار نگاری و حجاری ظهور یافت.

مسئولی موزه‌های فرهنگی فارس یادآور شد: در دوران زندیه محمد صادق، محمد باقر و محمد هادی به نقاشی گل و مرغ تمایزی ویژه بخشیدند و با شروع دوران قاجار شهر شیراز یکی از کانون های اصلی نقاشی گل و مرغ شد که توسط هنرمندان نامی مانند لطفعلی صورتگر شیرازی، آقا بزرگ، محمد حسین شیرازی و نیز هنرمندان گمنام دیگر در هنر ایران جلوه گری کرد.

نجفی خاطرنشان کرد که با ثبت ۳۱ اثر کنونی در فهرست ملی، شمار آثار ملی تاریخی فرهنگی موزه‌های فارس که در این فهرست ثبت شده، به ۵۶ اثر رسیده است.

مرتبط:

حفظ خانه‌های تاریخی شیراز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *