میامی

مشکلات جذب گردشگر به روستای میامی

میمه یا میامی در قرون گذشته در مسیر راه قدیم توس و مشهد به سرخس واقع بوده و یکی از منزلگاه‌های مهم کاروانیان و مسافران به شمار می‌رفت که از زمان ساخت بقعه‌ای برای امامزاده یحیی بن زید(ع) بر اهمیت آن افزوده شده است.

براساس اسناد مکتوب، روستای میامی حداقل از دوره تیموریان رونق داشته که در وقف‌نامه گوهرشاد در سال ۸۲۹ هجری قمری و در کتیبه مدرسه نواب به تاریخ ۱۰۹۰ قمری به آن اشاره شده است. علاوه بر آن در یکی از سنگ قبرهای گورستان قدیمی روستای میامی نام «خواجه نعیم‌الدین بن خواجه نظام الدین احمد میمدی» متوفی به تاریخ ۹۲۳ قمری نیز نوشته شده است.

در سال ۱۳۲۸ قمری طی وقف‌نامه‌ای، بانوی نیکوکار بنام عزت ملک ملقب به «اشرق السلطنه» فرزند عمادالدوله ولد امام قلی میرزا، تمام رودخانه و کل مزرعه میامی در پایین مشهد را که از یک سو به کوه، از طرفی به مزرعه نظریه و از طرف دیگر به اراضی مزروعی ختم می‌شد، وقف بقعه متبرکه امامزاده یحیی بن زید(ع) کرد.

محمدرضا فعال، مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(ع) در خصوص بقعه تاریخی امامزاده یحیی اظهار کرد: آستان مقدس امامزاده سالانه پذیرای پنج میلیون زائر ایرانی و خارجی است.

وی با اشاره به اینکه روستای میامی علاوه بر زیارتی بودن زمینه گردشگری نیز دارد، ابراز کرد: سالانه مشهد پذیرای ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر و گردشگر است، لذا در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های گردشگری و با تبلیغات گسترده در هتل‌ها، فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری می‌توان گردشگران زیادی را به این روستای قدیمی جذب کرد.

فعال افزود: میامی قدمتی ۶۱۰ ساله دارد که با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب از جمله بازسازی خانه‌های قدیمی روستا می‌توان زمینه بوم‌گردی آن را فراهم کرده و علاوه بر پذیرا بودن پنج میلیون زائر شاهد جذب همین تعداد گردشگر در این منطقه باشیم.

مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(ع) گفت: در روستا چندین بازارچه وجود دارد که یک بازارچه آن در اطراف امامزاده است، لذا با ورود اداره‌کل میراث فرهنگی بازار خوبی برای صنایع‌دستی سراسر خراسان در این منطقه به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر زمین‌های اطراف امامزاده به مساحت ۷ هزار هکتار از موقوفات عزت خانم است که در این موقوفات نیز می‌توان  با ایجاد امکانات، برای حضور گردشگران زمینه‌ای فراهم کرد.

فعال اضافه کرد: علاوه بر زمینه گردشگری با توجه به نیروی انسانی روستا، سرمایه‌گذاران می‌توانند در این منطقه با ایجاد کارگاه‌های تولیدی علاوه بر ایجاد اشتغال نیز به رونق این منطقه در زمینه تولید بیفزایند.

مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(ع) ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین زیرساخت جذب گردشگر یعنی جاده این مسیر که مسافتی ۵۵ کیلومتری را شامل می‌شود بسیار خطر آفرین بوده و باید جاده دوبانده ایجاد شود.

فعال دفن پسماند، فاضلاب و معضلات چرم شهر را از دیگر موانع برای جذب گردشگران بیشتر به این منطقه برشمرد و گفت: با وجود اینکه ردیف بودجه از سوی استانداری برای ساخت جاده تعریف شده اما همچنان این پروژه بر زمین مانده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کاروانسرای میاندشت میامی

میامی _سرزمین کاروانسرا ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *