پناهگاه-حیات-وحش-کلاه-قاضی

معرفی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی

پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی به دلیل دشت‌های زیبا و ارتفاعات بکر به عنوان یکی از بهترین زیستگاه‌های وحوش شناخته می‌شود. محل دقیق این پناهگاه در جنوب شرقی شهر اصفهان است که جاده آسفالته اصفهان-شیراز از قسمت شمالی و غربی آن عبور می‌کند. پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی مساحتی به اندازه ۳،۵۷۴ هکتاردارد.

وجود اکوسیستم خوب و زیستگاه های قابل توجه باعث گردید که در سال ۱۳۴۶ شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید طی مصوبه ای ارتفاعات کلاه قاضی را به نام منطفه حفاظت شده کلاه قاضی، قرق اعلام نمود.

پس از آن پس از فراز و نشیب های بسیار نهایتا در سال ۱۳۷۴ با پیگری های مستمر و وجود کمترین تعارضات یعنی نداشتن هرگونه عرصه و اعیانی تحت تملک اشخاص حقیقی و حقوقی و حل مسأله دامداران توسط نهادهای عضو شورای کشاورزی استان اصفهان با اعتبارات پیش بینی شده در جهت اسکان عشایر از طریق اداره کل امور عشایر استان اصفهان و تأیید مسئولین استان اصفهان، طی مصوبه شماره ۲۹۴ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۷۶/۱۱/۱۲ به عنوان پارک ملی معرفی گردید.

در اصفهان کجا برویم؟

نزدیک ترین بخش این پارک قسمت شمال غربی آن است که در ۳۶ کیلومتری اصفهان واقع شده‌است.کوه کلاه قاضی بخشی از رشته کوه ماهدشت را تشکیل داده است. بلندترین قله این کوه ارتفاعی به اندازه ۲۵۴۳ متر دارد. از دامنه‌های این کوه چشمه‌های زیادی جریان گرفته است که گله های حفاظت شده موجود در این پناهگاه از آن استفاده می‌کنند.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی از گذشته تا به الان میزبان وحوش بوده و از قدمت بالایی برخوردار است.

جاذبه‌های اکوتوریستی
یکی از عواملی که باعث جذب کوهنوردان به این منطقه شده وجود رشته کوه کلاه قاضی است. همچنین ذخایر فسیلی پنهان شده در این محدوده نظر بسیاری از محققان و دانشجویان واستادان را به خود جلب کرده‌است. یکی دیگر از جاذبه‌های اکوتورستی این منطقه نوع پوشش گیاهی و جانوران موجود در آن است.

پوشش گیاهی

تا به امروز قریب به ۲۵۲ گونه گیاهی مربوط به منطقه کلاه قاضی به ثبت رسیده است. پارک کلاه قاضی علاوه بر دارا بودن پوشش گیاهی علفی شامل گونه های درختی و درخچه‌ای هم است که بیشتر در کوهپایه‌ها و دره‌ها رشد می‌کنند. در پارک ملی کلاه قاضی علاوه به پوشش گیاهی گفته شده گیاهان با خواص دارویی رشد می‌کنند که گیاه قدومه، همیشه بهار، چوبک، خاکشیر، ریواس، گل گاو زبون و… از جمله‌ی آنهاست. از گونه‌های گیاهی در حال انقراض این منطقه میتوان به درمنه دشتی و آنقوزه اشاره کرد.

منبع:تاریخ ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *