گردشگری-غذایی-اندونزی

کشور هزار جزیره و مزه‌های استوایی

اندونزی کشوری است با سواحل زیبا، آب‌وهوای فوق‌العاده و فرهنگ متنوع که هرساله تعداد زیادی گردشگر به آن سفر می‌کنند. البته آشپزی در اندونزی با تاریخی طولانی همراه است و غذاهای متنوع این منطقه که با ذائقه مردم بسیاری هم‌خوانی دارد، اندونزی را به یکی از مقاصد محبوب برای سفر تبدیل کرده است.

تنوع غذایی در اندونزی به اندازه جغرافیای آن زیاد است، آب‌‎وهوای اطراف جزایر اندونزی غذاهای دریایی و آب‌وهوای استوایی آن خوراکی‌هایی از جمله برنج، سویا و ادویه را عرضه می‌کند.

گردشگران می‌توانند با امتحان غذاهای متنوعی از جمله باکسو، ساتای، ناسی گورنگ، باکمی گورنگ، لاوار، پمپک و … سفرشان را با لذت پیش برند.

«باکمی گورنگ» از مشهورترین غذاهای اندونزی و بالی است که از برنج مخلوط شده با نودل و چاشنی‌های مخصوص اندونزیایی تهیه می‌شود. این غذا اغلب به همراه سبزیجات و انواع گوشت مانند مرغ، میگو و … تهیه می‌شود. این غذاهم‌چنین  با تخم‌مرغ، سس بادام‌زمینی و ترشی برای وعده شام سرو می‌شود.

از دیگر غذاهای محبوب در اندونزی می‌توان به «ساتای» اشاره کرد، ساتای نوعی کباب است که از گوشت مرغ، خرگوش و بز تهیه می‌شود. برای پخت این غذا گوشت‌ها در زردچوبه، سس باربیکیو، سس بادام‌زمینی، سس سیر و یا سس سویا با چیلی مزه‌دار شده و پس از آن بر روی زغال چوب کباب می‌شوند. ساتای اغلب با  به همراه پیاز، برنج و خیار سرو می‌شود.

مردم اندونزی سوپ‌های خوشمزه‌ای نیز دارند، یکی از این سوپ‌ها «باکسو» نام دارد.این سوپ با نودل، سبزیجات و گوشت قلقلی تهیه می‌شود که گوشت‌های قلقلی آن می‌تواند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی باشد. این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاهای این منطقه بین مردم و گردشگران است که هنگام سرو روی آن موسیر و سیر سرخ شده، توفو و دامپلینگ سنتی استفاده می‌شود.

«نانسی گورنگ» نام غذای ملی مردم اندونزی است که از برنج سرخ شده به همراه سس سویا، میگو، هویج ، خیار، سیر، موسیر، چیلی و تمبرهندی تهیه می‌شود. این غذا معمولا به همراه تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی سرومی‌شود و هیچ گردشگری بدون چشیدن این غذا اندونزی را ترک نمی‌کند.

ترکیب گوشت کبابی چرخ‌شده، سبزیجات، نارگیل رنده شده و ادویه‌های مختلف و خاص اندونزیایی غذایی به نام «لاوار» را تشکیل می‌دهد، این غذا باید بلافاصله پس از آماده شدن سرو شود. در اندونزی «لاوار» سفید و قرمز وجود دارد که در لاوار سفید از هیچ نوع گوشتی استفاده نمی‌شود اما در لاوار قرمز از انواع گوش آنقدر استفاده می‌شود که رنگ غذا تیره و قرمز می‌شود.

از خوراکی‌های منطقه جنوب جزیره سوماترا در اندونزی می‌‎توان به «پمپک» اشاره کرد. این خوراکی از ترکیب نوعی نشاسته به نام تاپیوکا و ماهی تهیه شده که به شکل کیک سرو می‌شود. این کیک ماهی به همراه سس چیلی و سرکه در رستوران‌ها ارائه می‌شود و معروف‌ترین نوع آن که در داخل تخم‌مرغ دارد « kapal selam» است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *