منشورهای بازالتی

” منشورهای بازالتی” چالدران ظرفیتی کم نظیر برای ثبت در فهرست آثار ملی

رئیس اداره محیط زیست چالدران گفت: منشورهای بازالتی چالدران به عنوان یکی از شگفتی های زیبای طبیعی کشور برای ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی کشور معرفی شده است.

علی علیزاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: این منطقه به وسعت ۵۰ هکتار در مسیر جاده چالدران به طرف بازرگان واقع شده و به لحاظ وضعیت و لزوم حفاظت مطلوب این یادمان های طبیعی و همچنین جهت جلوگیری از تخریب آنان، با استناد به بند الف ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست به عنوان اثر طبیعی ملی به شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور معرفی شده است.

رئیس اداره محیط زیست چالدران، همچنین با اشاره به اینکه این منطقه به علت هم مرز بودن با کشور ترکیه و منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو می تواند به یک مکان اکوتوریسمی ارزشمند تبدیل شود، تصریح کرد: ذخیره گاه سنگهای منشوری بازالتی یکی از کانونهای مهم گردشگری زمین شناسی در کشور است که این روزها مراحل نهایی خود را جهت ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی کشور طی می کند.

وی با تاکید بر اینکه ساختار ستونهای این صخره، چند وجهی و از شکستی های سنگی به هنگام سرد شدن گذاره های آتش فشانی شکل گرفته است، افزود: این منطقه بکر با نام محلی ” قرمزلیخ” شناخته می شود.

به گفته علیزاده با ثبت این آثار در فهرست آثار طبیعی ملی کشور، آذربایجان غربی بعد از غار سهولان مهاباد دومین اثر طبیعی ملی کشور را در کارنامه خود به ثبت خواهد رساند.

به گزارش ایسنا؛ منشورهای بازالتی شهرستان چالدران جزء مناطق طبیعی گردشگری ایران است که در جاده چالدران به طرف ماکو در ۱۰ کیلومتری شهر آواجیق در روستای بدولی واقع شده است، ستون‌های منشوری بازالتی چالدران، یکی از نمونه‌های کم نظیر جهان است که از انجماد گدازه‌های آتش فشانی پدید آمده است.

انقباض ناشی از انجماد گدازه و نیروی کششی در سه جهت موازی با سطح گدازه و با فاصله زاویه ای ۱۲۰ درجه از یکدیگر اثر می کنند.

در نتیجه تاثیر این نیروها، توده آذرین در جهت قائم به ستون های ۶ گوش مستقیم تبدیل می گردد و معمولا ردیف منشورهای عمیق تر، منظم تر از ردیف منشورهای بالای گدازه است.

منبع:ایسنا

مرتبط:چالدران نقطه عطفی برای همبستگی ایران و اروپا بود/ جزیره هرمز مکانی ویژه برای حضور کشیش‌ها در عصر ایران صفوی بود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *