چغازنبیل-گردشگری-میراث‌جهانی

نبود سیاست روشنی برای چغازنبیل پایگاه میراث‌جهانی

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اشاره به آن‌که از ۸ میلیارد اعتبار درخواستی فقط به اندازه حقوق کارگران اختصاص یافته، گفت: تکلیف بازنشستگی کارگران پایگاه‌های میراث جهانی مشخص نیست و سیاست واضح و روشنی برای کار پایگاه میراث‌جهانی تعریف نشده. نمی‌دانیم قرار است با کارگاران روزمزد ادامه دهیم یا پیمانکار؟

عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اشاره به آن‌که در انتظار چگونگی ابلاغ اعتبارات سال ۱۴۰۰ هستیم، گفت: برای امسال حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار درخواست کردیم که تاکنون فقط به اندازه پرداخت حقوق کارکنان و کارگران اعتبار اختصاص یافته. درواقع می‌توان گفت بعد از حدود ۳ ماه موفق شدیم حقوق کارگران مجموعه میراث جهانی را تا پایان تیرماه پرداخت کنیم.

او ادامه داد: از آن‌جا که اعتبار پایگاه‌ها از نوع عمرانی است این روند سال‌هاست اینگونه است که اوایل سال جدید، تا زمانی که اعتبارات تخصیص و ابلاغ شود، پرداخت‌ها طول می‌کشد از این رو بیشتر پایگاه‌های میراثی که به صورت کارگری و از محل اعتبارات عمرانی تامین هزینه می‌شوند، ماه‌های نخست سال با مشکلاتی در حوزه پرداخت حقوق و تامین هزینه‌ها روبه رو هستند. مابقی ماه‌های سال نیز بسته به میزان اعتبار اختصاص یافته، پرداخت‌ها صورت می‌گیرد.

رشنویی معتقد است، تجربه میراث‌فرهنگی طی دو سال اخیر نشان داده روشی که برای مدیریت پرداخت حقوق در پیش گرفته شده با توجه به بحران اعتبارات، سودمند بوده. با نبودها موفق به پرداخت حقوق‌ها شدیم. امیدواریم با تغییر دولت و وزارتخانه میراث‌فرهنگی، کمترین آسیب متوجه کارگران شود و منتظر نگاه بهتری به مجموعه کارگری پایگاه‌های میراثی بشود. برخی از همکاران ما بیش از بیست سال است که در مجموعه میراث جهانی مشغول به کار هستند. دستمزدها پایین است و بیشتر آن‌ها می‌توانند با تبصره سختی زیان‌آور بازنشست شوند. یکی از مهمترین گام‌هایی که وزیر جدید میراث و گردشگری می‌تواند در برنامه خود داشته باشد، تعیین تکلیف این پرسنل در سطح کشور است.

او ادامه داد: از آن‌جا که پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه از جمله نخستین پایگاه‌های کشور است که فعال شده، پرسنل باسابقه آن که بازنشستگی‌شان نزدیک است، باید تعیین تکلیف شوند. در عین حال برای ادامه حیات سایت و پایگاه برنامه ریزی شود. مشکل پایگاه‌ها این است که چارت ندارند. در چارت وزارتخانه میراث و گردشگری جایگاهی برای مدیر پایگاه میراث جهانی و کارگران و پرسنل آن دیده نشده. از این رو حقوق آن‌ها از اعتبارات جاری که همه کارمندان حقوق می‌گیرند، تامین نمی‌شود. این چالشی است که سالهاست حل نشده باقی مانده.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه مشخص نشدن تکلیف کارگران و استادکارانی که در پایگاه‌های میراث جهانی فعال هستند را یکی از عوامل بی‌انگیزگی آن‌ها برای ادامه کار و البته انتقال تجارب به نسل جدید عنوان کرد و یادآورشد: از یک سو نیروهایی داریم که باید بازنشسته شوند و از دیگر سو اجازه استخدام نیروی جدید نداریم. نه تجربه‌ای انتقال داده می‌شود نه برنامه‌ای برای ادامه روند تعیین می‌شود. درحال حاضر ۳ استادکار داریم که احتمال بازنشستگی آن‌ها در سال‌های آینده زیاد است اما باید بتوانیم نیروی باانگیزه جوان استخدام کنیم تا در کنار دست این استادکاران، کار را بیاموزند. اما چنین امکانی نداریم چراکه سیاست واضح و روشنی برای کار ما تعریف نشده. اینکه آیا پایگاه قرار است به حیات خود با نیروهای کارگری روزمزدی از محل اعتبارات عمرانی ادامه دهد یا قرار است تبدیل به جایی شود که تمام کارها از طریق مناقصه و مزایده به صورت پیمانی واگذار شود.

رشنویی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که در نگهداری آثار تاریخی حساس واگذاری کار از طریق پیمان روش مناسبی نیست. پیمانکار به سود خود، تجهیز کارگاه و… می‌اندیشد و در این میان رابطه‌ای که باید بین کار، کارگر و محوطه بوجود آید، گم می‌شود و نگاه‌ها تجاری می‌شود. میراث جهانی چغازنبیل نیاز دارد که حداقل ۱۰ کارگر و استادکار دائم و همزمان داشته باشد که نیروی سایت باشند نه نیروی پیمانکار و قراردادی.

به گفته او از آن‌جا که استان خوزستان در دوران شیوع کرونا، دائم قرمز بود، مجموعه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه از اسفند ۹۸ تاکنون تنها دی و بهمن سال ۹۹ فعال بوده و مابقی ماه‌ها تعطیل بوده است. اکنون نیز با وجود اعلام برای بازگشایی، هنوز پاسخی از سوی ستاد کرونا دریافت نشده است. با این وجود خاصیت این مجموعه آن است که کار در آن تعطیل نمی‌شود. کارهای زیرساختی در دست انجام است و ما برای نخستین بار موفق شدیم دوربین‌های مداربسته در مجموعه نصب کنیم. زیرساخت‌های برقی نیز تعمیر شدند، همچنین کاوش خواناسازی در یکی از کاخ‌های چغازنبیل انجام شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پیشگیری از فعالیت غیرمجاز در حریم درجه‌یک معبد چغازنبیل و جوبجی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *