دشت لاله های استان البرز-کندر

نقش اثر‌گذار حوزه گردشگر‌ی در توسعه البرز

در این میان استان البرز با پیشینه و غنا‌ی فرهنگی و به رغم وسعت کم جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار‌ی از جمله محوطه باستانی ازبکی نظر‌آباد، کار‌وانسرا‌ی ینگی‌امام ساوجبلاغ، کاخ‌موزه سلیمانیه، جاده چالوس و …را در خود جای داده و همواره یکی از مقاصد اصلی گردشگر‌ی در مسیر مواصلاتی ۱۵ شهر کشور محسوب می‌شود.

لزوم رفع موانع در حوزه گردشگر‌ی البرز

به نظر می‌رسد با توجه به عدم جذب مشارکت و حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی، ایجاد زیر‌ساخت‌ها‌ی جدید گردشگر‌ی، احداث اماکن اقامتی و تفریحی صنعت گردشگر‌ی در رونق اقتصاد‌ی و اشتغال‌زایی استان مغفول مانده و نیاز‌مند رفع موانع و رشد و شکوفایی است. معاونت گردشگر‌ی البرز با بر‌نامه‌ریز‌ی مدون در‌صدد تحقق اهدافی همچون ارتقا‌ی کیفی خدمات گردشگری، توسعه، بهره‌وری و آموزش نیر‌و‌ی انسانی شاغل در تأسیسات گردشگر‌ی، گسترش گردشگر‌ی داخلی، ساماندهی نحوه ارائه خدمات گردشگر‌ی، توسعه گردشگر‌ی روستایی و عشایری و ارائه تسهیلا‌ت پر‌داختی به مؤسسا‌ت آسیب‌دیده از کرونا است.

تهیه، چاپ و توزیع اقلام تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگر‌ی استان

در راستا‌ی اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگر‌ی استان با تمرکز بر تهیه اقلام تبلیغاتی از قبیل کتابچه، بروشور، نقشه و لوح فشرده اطلاعات گردشگر‌ی شهر‌ستان‌ها‌ی هفت‌گانه البرز در بیش از ۳۰ هزار نسخه تهیه و منتشر شده و در اختیار مسافر‌ان و جامعه هدف قرار گرفته است.

حضور پر رنگ البرز در چهار‌دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگر‌ی و صنایع وابسته تهران

به‌رغم مشکلات عدیده به وجود آمده در اثر همه‌گیر‌ی کرونا غرفه البرز در چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌ وابسته که پنجم لغایت هشتم سال گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌ها‌ی بین‌المللی تهران و با رعایت دستورالعمل‌هایی بهداشتی بر‌گزار شد، حضور‌ی پر رنگ داشته و ضمن معرفی ظرفیت‌های گردشگر‌ی استان میز‌بان باز‌دید‌کنند‌گان و علاقمند‌ان این حوزه بود. صدور مجوز بر‌گزار‌ی نمایشگاه گردشگر‌ی استانی از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت مربوطه است که با وجود شرایط خاص در چارچوب قانونی عملیاتی شد.

هم‌اندیشی و رسیدگی به امور واحد‌های گردشگر‌ی 

بر‌گزار‌ی نشست‌ها‌ی هم‌اندیشی، کمیسیون‌های رسیدگی به شکایا‌ت از تأسیسات گردشگر‌ی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و دور‌ه‌ها‌ی آموزشی مجا‌زی از دیگر برنامه‌های معاونت گردشگر‌ی محسوب می‌شود که به طور پیوسته در دستور کار قرار داشته است.

نظارت مداوم بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگر‌ی البرز

با توجه به لزوم نظارت دقیق بر نحوه ارائه خدمات، کار‌شناسا‌ن مربوطه در قالب تیم‌ها‌ی باز‌رسی با حضور در بیش از ۱۵۰ دفتر فعال در زمینه گردشگر‌ی بر نحوه عملکرد و رضایت مشتری نظارت کرده‌ و این امر منجر به صدور ۳۲ گواهینامه کیفیت خدمات و نیز ۸ فقره کارت مدیر‌یت تأسیسات گردشگر‌ی شده است. همچنین تعداد پروانه‌ها‌ی صادر و تمدید شده در مجموع ۳۴ فقره و تعداد باز‌دید‌ها‌ی انجام شده نیز ۱۶۰ مورد بوده است.

اتخاذ تدابیر لازم برا‌ی خروج از بحران و رفع صدمات وارده کرونا بر پیکره گردشگر‌‌ی البرز

بر‌گزار‌ی جلسا‌ت پیوسته و اضطر‌ار‌ی با هدف رفع موانع و ارائه وام و تسهیلا‌ت بانکی به تأسیسات و مجموعه‌های گردشگر‌ی آسیب‌‌دیده از کرونا از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده معاونت گردشگر‌ی در راستا‌ی احیا‌ی صنعت گردشگر‌ی و رونق اقتصاد‌ی محسوب می‌شود. بر این اساس با رصد کار‌شناسا‌ن خسار‌ات وارده به تأسیسات گردشگری بر‌رسی شد و تا‌کنون ۲ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ۵۸ واحد واجد شرایط قرار گرفته است.

بررسی راهکارها و روند جذب حد‌اکثر‌ی گردشگر‌ان خارجی

معاونت گردشگر‌ی البرز در‌صدد ایجاد امکانات و زیر‌ساخت‌ها‌ی لازم برای جذب حد‌اکثر‌ی گردشگر خارجی با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگر‌ی استان با نظارت و تأسیس دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و اماکن اقامتی، واحد‌های پذیرایی و اقامتگاه‌ها‌ی بومگرد‌ی است.

گزارش از ثنا فلاح سخنگو کار‌شناس حوزه روابط‌عمومی اداره‌کل

منبع: میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *