نقش لباس‌های سنتي در رونق گردشگري

نقش لباس‌های سنتي در رونق گردشگري

يكي از جاذبه‌هاي سفر به شهرهاي مختلف و گردش در كوچه و محلات آنها، ديدن لباس‌هاي محلي و آشنايي با فرهنگ پوشش سنتي مردم يك شهر است. تحقيقات مردم‌شناسي نشان مي‌دهد كه در يك قرن گذشته حداقل ۵۰ گونه پوشش سنتي كاملا متمايز در بين ايلات و قبايل مناطق مختلف ايران وجود داشته كه برخي از آنها همچنان مورد استفاده مردم همان مناطق است ولي ظهور شهرنشيني و گسترش فرهنگ شهري به جوامع روستايي موجب فراموشي بسياري از اين پوشش‌ها شده است.

از طرف ديگر هماهنگي و يكنواختي ايجاد‌شده در نوع پوشش مردم ايران ظرف ۴۰ سال اخير تا حد زيادي از جاذبه گردشگري نواحي مختلف كشور كاسته و يا حداقل فرصت جذب گردشگران جوياي فرهنگ بومي را زائل كرده است.

با نگاهي به نتايج برگزاري جشنواره‌هاي روستايي و عشايري در شهرهاي ايران مي‌توان دريافت كه بسياري از بازديدكنندگان شهري، همچنان مشتاق آشنايي با البسه سنتي هستند و شايد مهم‌ترين هدف آنها از بازديد اين جشنواره‌ها، درك علل ساختاري پوشش مردم ايلات و قبايل مختلف است.

پاسخ به اين سوال كه چرا مردان بلوچ پيراهني بلند با رنگ‌هاي كاملا روشن به تن مي‌كنند و يا اينكه چرا زنان آذربايجان از پارچه‌هاي كاملا الوان و پرنقش و نگار در لباس‌هاي خود استفاده مي‌کنند، بهترين بهانه براي جذب گردشگران فرهنگي به شهرهاي مختلف است.

هرچند استفاده از البسه سنتي در اغلب مناطق ايران منسوخ شده و همگان به الگوي پوششي شهرها روي آورده‌اند ولي با يك برنامه‌ريزي تبليغي مي‌توان دوباره پوشش‌ سنتي را در استان‌هاي مختلف رواج داد و فرصت جذب گردشگران فرهنگي را احيا كرد.

كافيست به كسبه كوچه و بازار و رانندگان وسايل نقلیه عمومي‌در شهرها بياموزيم كه اگر از پوشش سنتي منطقه خود استفاده كنند، با استقبال گردشگران مواجه خواهند شد و درآمد آنها از محل افزايش مراجعه مردم بالا مي‌رود. بايد به گونه‌اي استفاده از پوشش سنتي را يك ارزش و مايه مباهات قلمداد كنيم و در هريك از استان‌ها به بهترين پوشش بومي ‌هديه بدهيم. حتي مي‌توان گردشگران را ترغيب كرد تا در زمان بازديد از يك منطقه، از لباس سنتي مردم همان منطقه براي پوشش خود استفاده كنند. استفاده كودكان و دانش‌آموزان مدارس از البسه سنتي يكي ديگر از راه‌هاي معرفي نوع پوشش يك منطقه به گردشگران است.

فراموش نكنيم كه بازگشت به هويت ملي هر شهر و ديار، رمز معرفي صحيح فرهنگ آن منطقه به گردشگران است و باليدن به نوعي پوشش كه قرن‌ها از نسلي به نسل ديگر منتقل شده، نمايانگر ارزشي است كه به آداب و رسوم گذشتگان خود مي‌گذاريم.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *