شهر زیر زمینی نوش آباد

نوش آباد آیین ساعت زمین در خانه ها اجرا می کند

مدیر مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد گفت: شهروندان نوش آباد، با خاموش کردن وسایل برقی اضافه خانه ها در ساعت ۲۰:۳۰ شنبه نهم فروردین، برای دهمین سال پیاپی در پویش جهانی ساعت زمین شرکت می کنند.

امیر کدخدایی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: آیین ساعت زمین، یک پویش جهانی در راستای فرهنگ سازی برای مدیریت مصرف انرژی است که از سال  ۸۸ در مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد و سایر مکان های تاریخی این شهر با حضور فعالان فرهنگی و گردشگری برگزار شده است.

وی افزود: با توجه به تعطیلی مکان های تاریخی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در فراخوان هایی که در فضای مجازی منتشر شد از شهروندان دعوت کردیم با خاموش کردن حتی یک لامپ اضافه، آیین ساعت زمین را در منزل اجرا کنند.

مدیر مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد تصریح کرد: آیین نمادین یک ساعت برای زمین، نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط صندوق جهانی حیات وحش در آخرین شنبه ماه مارس از استرالیا شروع شد و ایران نیز از سال ۱۳۹۰ با خاموش کردن چراغ‌های برج میلاد به این رویداد جهانی پیوست، این درحالی است که شهرزیرزمینی نوش آباد نیز از سال نخست در این پویش زیست محیطی شرکت کرد.

کدخدایی اضافه کرد: شهروندان با خاموش کردن لامپ و دستگاه‌های الکتریکی اضافی خانه های خود حتی به مدت یک ساعت، فرهنگ سازی درباره تغییرات آب و هوایی و مصرف منطقی و آگاهانه انرژی را به یکدیگر یاد آور می‌شوند.

وی تاکید کرد: خاموش کردن چراغ های اضافی، پیام مسئولیت پذیری ما در مورد حفظ منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان میراثی برای نسل‌های آینده است که فرهنگ سازی آن برای فرزندان ما، می‌تواند به صورت یک عادت نهادینه شده و  بسیاری از مشکلات آینده را حل کند.

کدخدایی با بیان اینکه برنامه ساعت زمین بهانه‌ای برای جلب توجه شهروندان به مدیریت مصرف انرژی و بالا بردن فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی است، خاطرنشان کرد: هرچه حساسیت‌های محلی و منطقه‌ای نسبت به حفظ نعمت های خدادادی در زمین بیشتر شود، نسل‌ آینده با آرامش بیشتری زندگی خواهند کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:شهر زیر زمینی نوش آباد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *