جزیره-اسپانیایی-مایورکا

هجوم بی‌سابقه گردشگران به جزیره اسپانیایی مایورکا

با این عکس و جملاتی شبیه به این در کاتالوگ‌های تبلیغی: “یک هفته مایورکا با بلیط هواپیما، هتل و صبحانه ۳۹۰ یورو” هر سال میلیون‌ها نفر گردشگر راهی جزیره اسپانیایی مایورکا می‌شوند. واقعیت اما چیز دیگری است. دوران “طلایی” جزیره مایورکا با ورود انبوه گردشگران از دهه ۸۰ میلادی آغاز شد.

هم‌زمان با ورود گردشگران پروژه‌های عظیم هتل‌سازی و افزایش گنجایش پذیرایی از توریست‌ها با سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در سراسر جزیره آغاز شد.

طبیعت بسیار زیبای کوهستانی و صخره‌ای در شمال جزیره و سواحل ماسه‌ای در جنوب مایورکا و نزدیکی آن به قاره اروپا نظر بسیاری از ثروتمندان اروپایی، به‌ویژه آلمانی را نیز به خود جلب کرد و بدین ترتیب ساخت ویلاهای لوکس نیز در گوشه و کنار جزیره آغاز شد.

حالا دو مدل و سیاست کاملا متفاوت گردشگری در مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند. مدل جذب انبوه گردشگران در برابر مدل جذب گردشگران ثروتمند. به نظر می‌رسد در سال‌های آینده مایورکا به محل تفریح گروه دوم تبدیل شود.

ساخت کلوپ‌های تفریحی شبانه، دیسکو، بار، رستوران و بسیاری از امکانات دیگر برای سرگرم کردن گردشگران از یک سو باعث سرازیر شدن پول و ثروت به جزیره شد. از سوی دیگر شهروندان بومی ساکن شهرک‌های این جزیره چندین ماه از سال با ناهنجاری‌‌‌‌‌ها و نیز گرانی سطح زندگی روبرو شدند.

برای نمونه در سال‌های گذشته، فروش مشروب “سانگریا” (Sangria) در سواحل این جزیره بر شمار افرادی که در نوشیدن آن زیاده‌روی می‌کردند افزود و این امر ناهنجاری‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

دولت محلی مایورکا با تصویب قوانینی کوشید تا با ناهنجاری‌های ناشی از حضور میلیونی گردشگران مقابله کند. یکی از این قوانین ممنوع کردن فروش و مصرف مشروب “سانگریا” در ساحل بود که با نصب تابلوهای هشدار در معابر هم همراه شد.

یکی دیگر از این ناهنجاری‌ها، حضور گردشگران با بیکینی یا بالاتنه لخت در خیابان‌های شهر‌های این جزیره بود که با تصویب قانونی در سال ۲۰۱۳ جریمه‌هایی تا ۲۰۰ یورو برای این افراد در نظر گرفته شد.

بنا بر گزارش مقامات محلی امسال ۱۴ میلیون گردشگر راهی جزیره مایورکا خواهند شد. برای مقایسه بد نیست بدانیم که در سال ۲۰۱۲ میان ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۹ میلیون ۳۰۰ هزار نفر وارد جزیره شدند. هجوم ۱۴ میلیون گردشگر به این جزیره را باید به حساب ناامنی در ترکیه و کشورهای شمال آفریقا در پی عملیات‌های تروریستی اسلامگرایان گذاشت.

بر اساس تخمین دفتر توریسم در مایورکا، در هفته‌ها و ماه‌های اوج تعطیلات تابستانی بیش از ۲ میلیون نفر ساکن جزیره هستند. این بدان معنی است که اکوسیستم جزیره به‌شدت تحت فشار این میزان از جمعیت قرار می‌گیرد. برای مثال بیش از ۹۰ هزار خودروی کرایه‌ای در سطح جزیره در حال تردد هستند.

گردشگران میلیون‌ها تن زباله از خود برجای می‌گذارند که به معضلی جدی برای جزیره مایورکا تبدیل شده است.

سد “گورگ بلاو” واقع در شمال جزیره مایورکا یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب اشامیدنی است. کاهش بارندگی و خشکسالی در سال‌های اخیر، میزان آب ذخیره پشت سد را به کمتر از ۴۰ درصد رسانده است.

با حضور تقریبا ۱۴ میلیون گردشگر اکنون جزیره مایورکا با کم آبی روبرو شده است. به گزارش منابع رسمی، تقریبا ۲۵ درصد آب آشامیدنی این جزیره در لوله‌های فرسوده‌ی شبکه آبرسانی به هدر می‌رود. از سوی دیگر هر گردشگر تقریبا روزانه ۲۷۸ لیتر آب مصرف می‌کند. این وضع باعث شده تا آب در بخش‌هایی از جزیره جیره‌بندی شود.

در اواسط سال ۲۰۱۵ دولت محلی مایورکا علاوه بر وضع مالیات برای گردشگران، اعلام کرد در حال بررسی “تعیین سقف شمار گردشگران در جزیره” است.

خبر “تعیین سقف شمار گردشگران” با آنچه که آرام آرام در مایورکا در حال اتفاق افتادن است همخوانی دارد. ساکنان زیباترین روستاهای ماهیگیری گزارش می‌دهند که به آن‌ها پیشنهادهای میلیونی برای فروش زمین‌ها و ساختمان‌هایشان شده است. برخی فروخته ‌و محل را ترک کرده‌اند و برخی نیز از فروش سر باز زده و می‌گویند اینجا زادگاه‌مان است. اگر بفروشیم کجا برویم؟

حالا قیمت‌ املاک در مایورکا سر به فلک زده‌ و موج “لوکس سازی” بخش زیادی از این جزیره را فرا گرفته است.

منبع:دویچه وله

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *