سفر مجازی به طبیعت-همدان-گذر فرهنگی

همدان با ثبت آثار تاریخی مقصد گردشگری خارجی می‌شود

مدیرعامل شرکت خدمات مسافرت‌هوایی و جهانگردی پارسیان‌ پرواز گفت: ثبت جهانی آثار استان همدان از مهم‌ترین عوامل در راستای ارتقاء گردشگری است زیرا تمام گردشگران خارجی با هدف مطالعه تاریخ وارد ایران شده و اگر آثار استان ثبت جهانی شود، با توجه به پیشینه تاریخی غنی همدان به‌طور قطع استان ما یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور خواهد شد.

سعید بهرامی در نشست تخصصی “گردشگری در کرونا و پساکرونا” که برگزار شد، به اهمیت جذب گردشگر در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: در حوزه گردشگری سلامت درخواست‌های بسیاری از کشورهای همسایه در راستای صدور ویزای درمانی داشته‌ایم و با توجه به سهمیه شرکت اقدام به جذب گردشگر کرده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جذب گردشگر، خاطرنشان کرد: اقداماتی مانند شرکت در نمایشگاه گردشگری اربیل، برگزاری کنفرانس‌های علمی در شهر سلیمانیه و دعوت از تیم‌های پزشکی کشور عراق برای بازدید از مجموعه‌های درمانی موجب ورود ۴۷۰ بیمار از کشور عراق به استان شد.

وی با انتقاد از تیم‌های درمانی استان‌ همدان در رابطه با گردشگری سلامت، افزود: پزشکان استان برای دریافت وجه بیشتر، انتظار جراحی بیمار حتی در صورت عدم نیاز را دارند که همین موضوع باعث شد از این ۴۷۰ گردشگر وارد شده به استان همدان تنها تعداد کمی برای درمان در استان جذب شده و مابقی به استان‌های دیگر بروند.

در حوزه گردشگری واکسن بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت خدمات مسافرت ‌هوایی و جهانگردی پارسیان پرواز با بیان اینکه در حوزه گردشگری واکسن بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، اظهار کرد: با وجود اینکه امکان کسب درآمد قابل توجهی در حوزه گردشگری واکسن را داشته‌ایم اما متأسفانه از این ظرفیت استفاده نکرده و از سایر کشورها جا مانده‌ایم.

بهرامی با تأکید بر نیاز حمایت دولت از شرکت‌های مسافرتی، تصریح کرد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد درآمد شرکت‌های مسافرتی مربوط به تعطیلات نوروز است و متأسفانه شرایط کرونا و ممنوعیت مسافرت‌ در دو نوروز گذشته درآمد این شرکت‌ها به شدت کاهش داده‌، انتظار حمایت‌هایی مانند معافیت مالیاتی از مسئولان مربوطه وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم در بحث گردشگری آموزش است، گفت: متأسفانه در استان همدان تعداد اندکی تور لیدر حرفه‌ای وجود دارد و نیاز به آموزش و تربیت تورلیدرهای حرفه‌ای و با سواد احساس می‌شود.

بهرامی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فاکتورهای اساسی در زمینه گردشگری، تبلیغات بوده که این تبلیغات باید در حوزه‌های مختلف گردشگری سلامت، گردشگری تفریحی و غیره به صورت جدی انجام شود.

شکست کوریدور سنتی گردشگری با تبلیغات

وی با اشاره به اینکه مسئله‌ای به نام کوریدور سنتی در صنعت گردشگری کشور وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس این کوریدور مسافر از تبریز سفر خود را آغاز و با عبور از اصفهان و شیراز به کاشان رفته و سفر خود را به پایان می‌رساند.

بهرامی با اشاره به اهمیت شکستن کوریدور سنتی، تصریح کرد: تمامی گردشگران خارجی با مطالعه سفر می‌کنند بنابراین از مهم‌ترین راهکارهای شکست کوریدور سنتی و مطرح شدن استان همدان به عنوان یکی از استان‌های مطرح در گردشگری نیاز به تبلیغات، معرفی جاذبه‌های گردشگری و ثبت آثار جهانی احساس می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت‌ ثبت آثار جهانی، خاطرنشان کرد: در سال ۸۴ توریست‌های ژاپنی را برای بازدید از بیستون به کرمانشاه بردم و توریست‌ها با توجه به کتاب رنگی که در دست داشته و گفته‌های تور لیدر، جاذبه‌های تاریخی با کتاب مطابقت می‌دادند.

بهرامی تأکید کرد: بنابراین ثبت جهانی آثار استان از مهم‌ترین عوامل در راستای ارتقاء گردشگری است زیرا تمام گردشگران خارجی با هدف مطالعه تاریخ وارد ایران شده و اگر آثار استان ثبت جهانی شود، با توجه به پیشینه تاریخی غنی همدان به‌طور قطع استان ما یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور خواهد شد.

وی در ادامه به آورده‌های صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: برای مثال یک تیم چهار نفره گردشگری طی سه روز اقامت خود در استان همدان درآمد شش ماه شرکت ما را تأمین کردند یا در مواردی دیگر در زمینه گردشگری سلامت یک توریست در بیمارستان به شخصی که ویلچر او را جابه‌جا کرده انعام ۱۰۰دلاری داد.

وی با اشاره به پتانسیل بنای “استر و مُردخای” برای جذب گردشگر، افزود: با توجه به اینکه یکی از پایگاه‌های یهود در دنیا همدان بوده است و اگر نگرش سیاسی از روی این موضوع برداشته شود به‌طور قطع استر ومُردخای یکی از بناهای زیارتی یهود خواهد شد.

بهرامی در پایان به شورای عالی راهبردی در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: این شورا از همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه به وجود آمده که گردشگری سلامت از این شورا تغذیه شده و بر اساس پروتکل‌های تعریف شده این شورا، شرکت‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی بر اساس آن موظف به وارد و خارج کردن مسافر به داخل کشور هستند و اگر چنین شورایی در مقایس کوچک‌تر و درسطح استان تعرف شود به‌طور قطع خروجی خوبی خواهد داشت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گنبد علویان همدان

برج قربان همدان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *