سد کمندان

کمندان همچنان در کمندِ وعده‌ها

سد کمندان یکی از پروژه‌های مهم آبی استان است که در سال ۸۳ کلنگ‌زنی شد اما هنوز به مرحله آبگیری نرسیده است.

هدف از احداث این سد، تأمین آب کشاورزی و شرب شهرستان‌های ازنا و الیگودرز بوده اما نه‌تنها آبگیری نشده بلکه که با سپری شدن بیش از ۱۷ سال هنوز مشکل معارضان حل نشده است.

آبگیری این سد تا خرداد ۹۴ یکی از مصوبات سفر دولت یازدهم به لرستان بود که محقق نشد و طبق آخرین وعده‌ها قرار بود خرداد ۱۴۰۰ آبگیری شود که تاکنون این وعده نیز عملی نشده است.

با آبگیری این سد روستای “کمندان” به زیرآب می‌رود و ساکنان به اجبار باید به مکان دیگری کوچ کنند. بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ خانوار در این روستا سکونت دارند.

این بلاتکلیفی سبب اعتراض اهالی این روستا شده و به انواع مختلف اعتراض کرده و در سنوات گذشته چندین بار مقابل مجلس شورای اسلامی نیز تحصن کرده و خواستار استیفای حق‌شان شدند.

برخی کارشناسان، احداث این سد در مکان کنونی را مناسب نمی‌دانستند و حتی صحبت‌هایی برای جابجایی مکان سد شنیده شد اما عملیاتی نشد.

وعده‌های زیادی برای جابجایی روستا و آبگیری سد کمندان رسانه‌ای شد اما هر بار خبری از تحقق وعده‌ها نبود و وعده جدید از راه می‌رسید و استاندار لرستان طی بازدیدی که اریبهشت ۱۴۰۰ از این پروژه داشت، اعلام کرد که تا پایان خرداد امسال این سد آبگیری شود.

محمد اصلانی، معاون عمرانی استانداری لرستان ۲۶ آبان ۹۵ در بازدید از سد کمندان با بیان اینکه وزارت نیرو در خصوص مصوبه جلوگیری از احداث روستاها در بالادست سدها تجدیدنظر کند، گفته بود: آیا تنها راه رعایت موازین و مقررات سدسازی این بوده که بگویم در هیچ شعاعی از سد روستایی نباشد چون ممکن است که باعث آلوده شدن سد شود.

وی تاکید کرده بود: در آینده شاهد جمعیت گردشگری بالایی در منطقه کمندان خواهیم بود و با این شرایط ممکن است گردشگران در این منطقه ایجاد آلودگی کنند که باید با رعایت موازین فنی توسط همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه از آلودگی زیست محیطی در بالادست سدها جلوگیری کرد و ضرورت دارد مسئولان مربوطه در مدت ۴۵ روز آینده پاسخ قانع کننده‌ای به مردم روستای کمندان بدهند.

پنج سال از این صحبت می‌گذرد اما خبری نشده و پاسخ قانع‌کننده‌ای نیز وجود دارد.

درخواست از وزیر نیرو برای تکمیل سد کمندان

حسین گودرزی، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی سال گذشته گفته بود: از وزیر نیرو درخواست کردیم برای تکمیل سد کمندان و آبگیری آن در سال ۹۹ اقدام کرده و همچنین تامین محل جابجایی ساکنان روستای کمندان نیز به طور اصولی اجرا شود و پیش‌بینی شده مراحل آبگیری سد مخزنی کمندان تا پایان سال ۹۹ انجام شود.

وی اردیبهشت امسال نیز گفته بود: امسال آبگیری سد کمندان انجام می‌شود و برای انتقال این روستا نیز اعتبار آمده و مردم باید حمایت کنند تا مسیر آبگیری آزاد شود.

وعده‌ی مدیرعامل آب منطقه‌ای محقق نشد

داریوش حسن‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تیر ۱۴۰۰ گفت: مراحل اجرایی ساخت سد کمندان در یک سال اخیر با سرعت بسیار مناسبی انجام شده و براساس قولی که داده شده در چند روز آینده آماده آبگیری است.

وی اضافه کرد: کارگروهی از طریق منابع آب ایران برای بررسی سد به این منطقه اعزام شد و تمام مولفه‌های سد کمندان را مورد بررسی قرار دادند و آماده آبگیری است.

حسن‌نژاد در مورد تملک روستای کمندان با بیان اینکه به دلیل عدم همکاری اهالی روستا این موضوع با چالش اساسی مواجه کرده، افزود: پرونده‌ها تشکیل شده و شرکت آماده پرداخت مطالبات اهالی این روستاست.

مرداد ماه در حال سپری شدن است اما هنوز وعده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عملی نشده است.

وعده‌ی استاندار هم…

سید موسی خادمی، استاندار لرستان اردیبهشت ۱۴۰۰با اشاره به مشکلات سدسازی در این استان، ادامه داد: این موضوع تا چندی پیش یکی از مسائل مهم لرستان بود که خوشبختانه با حمایت‌های انجام‌شده سدهای کمندان و تاج امیر آماده آبگیری هستند و از وزیر نیرو تقاضا می‌کنم که یکی از برنامه‌های آینده پویش “هر هفته الف _ب” را به این موضوع در لرستان اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: اگر این دو سد در لیست پروژه‌های افتتاحی قرار گیرد می‌توانیم یک سری اشکالات جزئی و نقدینگی آن را حل کرده و با تلاش همکاران این دو سد را تا خرداد یا تیر ماه به نتیجه برسانیم که آثار خیلی خوبی برای استان خواهد داشت.

این وعده‌ی استاندار نه‌تنها عملی نشده بلکه حتی به نزدیکی آن هم نرسیده و این دو سد کار زیادی برای افتتاح و آبگیری دارند.

تملک روستای کمندان در حال انجام است

حشمت بهمنی، فرماندار ازنا در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت:خوشبختانه پروژه سد کمندان فعال است و امیدواریم در آینده نزدیک آب‌گیری شود.

وی ادامه داد: این سد برای آبگیری مشکلی ندارد و در مجموع روند آن در چند ماه گذشته رضایت‌بخش بوده است.

بهمنی با اشاره به مشکل ساکنان روستای کمندان، تصریح کرد: بحث تملک به تدریج در حال انجام است و حدود ۴۰ خانوار پول گرفته‌اند و مابقی مالکان نیز در آینده انجام خواهد شد.

فرماندار ازنا در خصوص جابجایی اهالی روستای کمندان نیز گفت: چند مکان پیشنهاد شده که هنوز هیچ‌کدام تایید نشده و در دست بررسی هستند و یکی از اولویت‌های ما تعیین تکلیف این موضوع است.

پروژه سد کمندان از همان روز اول مشکل داشته و مکان‌یابی نادرست مهمترین مشکل این پروژه بوده است. حالا هم طبق معمول وعده‌های زیادی رسانه‌ای شده که تاکنون تحقق آنها کمافی‌سابق بوده و امید می‌رود یکبار برای همیشه وعده‌ی این سد عملی شود.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *