میراث ناملموس

پرونده پنج میراث ناملموس بوشهر برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شد

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: سه پرونده میراث ناملموس فرهنگی در زمینه غذاهای محلی و ۲ پرونده مراسم‌ آئینی بوشهر برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شده‌است.

 روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر روز سه‌شنبه به نقل از سودابه معموری افزود: حلوای دارویی برای زنان زائو، غذای محلی کشکینه، غذای محلی پلیله از جمله سه پرونده میراث ناملموس در زمینه غذاهای محلی و مراسم فال گشو و حجله قاسم نیز از جمله پرونده‌های آئین‌های میراث ناملموس استان بوشهر است که آماده ارسال به وزارتخانه و گرفتن تائیدیه برای برگزاری جلسه ثبت در فهرست آثار ملی هستند.

وی با اشاره به گستره استانی مراسم حجله قاسم در ایام سوگواری ماه محرم ادامه داد: به غیر از پرونده حجله قاسم، دیگر پرونده‌ها در شهرستان کنگان تکمیل و آماده سازی شده‌اند.

معموری یادآور شد: مراحل تکمیل این پرونده‌ها شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای، عکس‌برداری، فیلم‌برداری، مستندنگاری و نقشه جغرافیایی انجام شده است.

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر تاکید کرد: ثبت آثار به ما این امکان را می‌دهد تا برای حراست از آنها به شکل ضابطه‌مند و قانونی عمل کنیم که این موضوع به حفاظت بیشتر آثار کمک می‌کند.

تاکنون ۴۰۷ اثر فرهنگی و طبیعی استان بوشهر ثبت ملی شده‌ است که از این شمار ۷۰ اثر ناملموس، ۱۲ شی منقول، هفت اثر طبیعی و ۳۱۸ اثر نامنقول است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

استقبال چشمگیر از حصیربافی بوشهر

آبشار تلخ آب بوشهر

جزیره شیف بوشهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *