کاروانسرای-تاریخی-سرایان

پنجمین آسمان تاریک دنیا زیر ذره بین نظارت

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جاذبه‌های تاریخی سرایان؛ شهر پنجمین آسمان تاریک دنیا بازدید کرد و برای ایجاد زیرساخت‌ها قول‌هایی داد.

علی اصغر مونسان، امروز دوشنبه ۹ دی بازدید از آب انبار و کاروانسرای تاریخی سرایان، برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در کویر سرایان قول مساعد داد.

وی در ارتباط با مرمت بافت تاریخی و بازارچه تاریخی سرایان، گفت: در صورتی که یک سوم هزینه مورد نیاز این طرح توسط استانداری تامین شود، دو سوم اعتبارات نیز از سوی وزارت میراث فرهنگی اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تأمین ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حمام تاریخی سرایان و کمک به بازارچه صنایع دستی اسلامیه قول مساعد داد.

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز در این بازدید اظهار کرد: کویر سه قلعه یکی از هفت آسمان تاریک دنیا بوده که ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه هزینه زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته زیرساخت آب برای پروژه‌های گردشگری کویر تامین شده است، بیان کرد: برای ایجاد سایر زیرساخت‌های مورد نیاز به همکاری وزارت نیاز داریم.

وی ادامه داد: اجرای پروژه‌های گردشگری در شهرستان سرایان سبب ایجاد اشتغال و همچنین مهاجرت معکوس در این شهرستان شده است.

رمضانی به انجام مطالعات در منطقه کله کوب این شهرستان اشاره کرد و گفت: این منطقه جزء قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شرق کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بافت تاریخی و بازارچه میثم را یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان دانست و ادامه داد: برای اتمام مرمت این بافت نیز نیاز به اعتبار داریم.

محمد عرب، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان نیز در این بازدید قدمت کاروانسرای تاریخی سرایان را مربوط به دوران صفویه اعلام کرد و گفت: این کاروان سرا در کنار آب انبار، بازارچه صنایع دستی و حمام یک مجموعه گردشگری را ایجاد کرده که مورد استقبال گردشگران نیز واقع شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای مرمت این کاروان سرا بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان هزینه شده است، افزود: همچنین تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی موزه مردم شناسی و صنایع دستی این شهرستان هزینه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان با اشاره به اینکه مرمت حمام تاریخی سرایان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این حمام جزء میراث فرهنگی بوده و هم تا قبل از مرمت مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت باید برای تسریع در اتمام مرمت این بنا به شهرستان کمک شود.

سرایان با داشتن آب انبارهای فراوان که ۱۴ باب آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده لقب سرزمین آب انبارها را به خود گرفته و بزرگترین آب آنبار آن آب انبار پایین سرایان نام دارد.

کاروانسرای سرایان نیز از آثار دوره صفوی است و به رباط شاه عباسی معروف است و آب انبار کاروانسرا به همراه کاروانسرا، حمام و بازار، یک مجموعه فرهنگی را تشکیل می دهند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *