جت لگ

چرا ما دچار جت لگ می شویم؟

چرا ما دچار جت لگ می شویم؟ چطور می توانیم به شکلی ساده تر با منطقه های زمانی جدید وفق پیدا کنیم و چطور می توانیم به بدن خود کمک کنیم که از عهده اثرات پروازهای طولانی بر بیاید؟ چه به سمت کشورهای اروپایی مسافرت کنید و یا کشورهای شرقی، جت لگ می تواند به سرعت سفر رویایی شما را تبدیل به بلیتی یک طرفه به سمت خستگی کند! در اینجا به شما می گوییم که چگونه با جت لگ مقابله کنید.

چه چیزی باعث جت لگ می شود؟

اگر بفهمیم بدن ما چگونه عمل می کند، پیدا کردن راه هایی برای جلوگیری از جت لگ می تواند به مراتب آسان تر شود. بدن ما به طور طبیعی به شکلی برنامه ریزی شده که تعدادی از فعالیت ها، مثل خوردن و خوابیدن، را در طول دوره ای ۲۴ ساعته انجام دهد. این روال عادی درونی به عنوان ریتم های شبانه روزی شناخته می شود، و وقتی که با هواپیما پرواز می کنیم دچار بی نظمی می شود. حرکت در طول منطقه های زمانی می تواند بدن ما را به هم بریزد، و منجر به خستگی مفرط همراه با سوء هاضمه، مشکلات روده، از دست دادن اشتها و حافظه و همچنین مشکلات تمرکزی شود.

خیلی ناگوار به نظر می رسد، این طور نیست؟ این ها رایج ترین آثار جت لگ هستند، ولی افراد مختلف ممکن است به شیوه های مختلف تحت تأثیر قرار بگیرند. اگر سؤال بعدی شما این است که «چقدر طول می کشد تا از جت لگ بهبود پیدا کنیم؟» باید بگوییم که متأسفانه هیچ جواب ثابتی به این سؤال وجود ندارد. جت لگ نه تنها روی افراد مختلف به شیوه های مختلف تأثیر می گذارد، بلکه اثرات آن نیز می تواند بسته به سن، وضعیت سلامت و سطوح استرس ما متفاوت باشد.

آیا بعضی کشورهای خاص برای جت لگ بدتر هستند؟

این را به یاد داشته باشید که سفر به غرب همیشه بهتر از سفر به شرق است. دلیل این موضوع این است که هنگامی که شما به شرق سفر می کنید، وقتی که بدن شما در حال بیدار شدن است سعی می کنید به خواب بروید، و انگار که در میانه های شب مجبور به بیدار شدن می شوید. به عبارت دیگر، بدن شما بهتر می تواند با روزی طولانی تر نسبت به روزی کوتاه تر کنار بیاید. مطالعات نشان داده که یک روز کامل طول می کشد تا بدنتان بتواند از هر منطقه زمانی که سفر می کنید بازیابی پیدا کند.

با رعایت این ۱۴ نکته قبل، هنگام و بعد از پرواز می توانید از به وجود آمدن جت لگ جلوگیری کنید.

۱٫ برنامه زمانی خود را سبک کنید
وقتی بدانید چگونه برای پروازی طولانی مدت خود را آماده کنید می توانید تعطیلات خود را با نشاط و بدون خستگی آغاز کنید. اگر دارای برنامه زمانی سفت و سختی در محل اقامت خود هستید، سعی کنید این برنامه را چند روز قبل از سفرتان سبک کنید. داشتن روالی سخت از غذا خوردن و خوابیدن باعث می شود که سازگاری با منطقه زمانی جدیدی دشوارتر باشد. اگر نظم و ترتیب انعطاف پذیرتری داشته باشید، دارای مزیتی بزرگ برای سفرتان در خارج از کشور خواهید بود.

۲٫ شب قبل از سفر، خواب خوبی داشته باشید
معمولاً افراد پیش از سفری طولانی با هواپیما چند ساعت بیشتر نمی خوابند. دلیل آن می تواند به خاطر هیجان پیش از تعطیلات و یا تلاش عمدی به منظور خسته کردن خودتان باشد تا بتوانید در طول پرواز به راحتی بخوابید. ولی این اشتباهی بزرگ است! تغییرات آخرین لحظه در روال عادی روزانه شما، فقط باعث می شود که سازگاری با منطقه زمانی جدید دشوارتر شود. داشتن خواب شبانه ای پیش از سفر کمک می کند که بهتر بتوانید از پس جت لگ بر بیایید.

۳٫ سعی کنید در هنگام شب به مقصد نرسید
در صورت امکان، پروازی را انتخاب کنید که در ساعات روز به مقصد برسید. این باعث می شود که راحت تر بیدار بمانید چرا که وسوسه بیشتری خواهید داشت که بیرون بروید و از روزی که انتظارتان را می کشد لذت ببرید.

۴٫ در انتخاب هواپیمای خود دقت کنید
سفر با بعضی هواپیماها می تواند تأثیر بهتری روی جت لگ داشته باشد. سیستم های رطوبت های‌تک باعث می شود که نم هوا حفظ شود و سیستم های روشنایی LED قابلیت ایجاد ۱۶٫۷ میلیون سایه رنگ را دارند که مراحل طبیعی روز را بازسازی می کند و جت لگ را دفع می کند. یک نکته خوب دیگر، سیستم تصفیه هوایی است که هوا را هر دو دقیقه تصفیه کند.

جت لگ

۵٫ سفر خود را به چند بخش تقسیم کنید
سعی کنید تا رسیدن به مقصد نهایی خود توقفی بین راه داشته باشید، تا بدن شما زمان بیشتری برای سازگاری با روال جدید داشته باشد. این کار همچنین شاید کمک کند که قیمت بلیت هواپیمای شما هم کاهش پیدا کند.

۶٫ از مصرف الکل خودداری کنید
اثرات الکل در ارتفاعات خستگی را افزایش می دهد و موجب دهیدراته شدن بدن می شود، و در نتیجه مقابله با جت لگی که در پیش دارید دشوارتر هم خواهد شد.

۷٫ قرص های خواب آور را فراموش کنید
متکی بودن به قرص های خواب برای پروازهای طولانی مدت ایده بدی است، چرا که این قرص ها ارزشش را ندارند. قرص های خواب هیچ کمکی به شما برای بهبودی از جت لگ نمی کنند و فقط باعث می شوند که در هنگام رسیدن به مقصد دچار سرگیجه باشید. اگر  نیاز به بستن چشم هایتان و خواب دارید، به شکل طبیعی آن را انجام دهید. آب گرم رایگان و نامحدود یکی از بهترین چیزهایی است که که در داخل هواپیما در اختیار شما قرار می دهند، پس سعی کنید چای کیسه ای گیاهی به همراه خود بیاورید.

۸٫ با قهوه خداحافظی کنید
از نوشیدنی های پر از کافئین مثل قهوه، کولا و نوشیدنی های انرژی زا دوری کنید. این محرک های مصنوعی روی توانایی شما در خوابیدن تأثیر می گذارند و زمان بهبودی از جت لگ را افزایش می دهند. بدن شما وقتی که هیدراته باشد به بهترین شکل عمل می کند، پس نوشیدن مقادیر زیاد آب راهی عالی برای کم کردن اثرات جت لگ است.

۹٫ ساعت خود را تنظیم کنید
وقتی سوار هواپیما می شوید، ساعت خود را با زمان مقصد تنظیم کنید تا از نقطه نظر روانشناختی با آن سازگار شوید. ولی این هشدار را به یاد داشته باشید: زرنگ بازی در نیاورید و این کار را از قبل انجام ندهید، مگر اینکه بخواهید احمقانه ترین بهانه برای جا ماندن از پروازتان را به دست آورید!

جت لگ

۱۰٫ جنب و جوش داشته باشید
به طور مرتب در اطراف خود حرکت کنید و ورزش هایی انجام دهید تا جریان خون ادامه داشته باشد. شاید در مورد ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) شنیده باشید که یکی از اصلی ترین دلایل آن رکود جریان خود است. اگر می خواهید بدانید که چگونه می توان از DVT جلوگیری کرد، بهتر است بدانید که گردش خون مناسب رمز اصلی آن است. یک جفت جوراب سفری مخصوص هواپیما تهیه کنید تا خطر DVT را به حدقل برسانید و گردش خون را بهبود دهید. چه کسی به زشت بودن این جوراب ها اهمیت می دهد؟ قرار نیست در نمایش مُد و فشن شرکت کنید.

۱۱٫ غذای مناسب بخورید
یک توصیه نسبتاً مفرط این است که شروع به خوردن سه وعده غذایی روزانه مطابق با منطقه زمانی جدید خود کنید، حتی اگر به معنی خوردن کورن فلکس ساعت ۱۱ شب باشد. البته اگر از آن دسته افرادی باشید که از خوردن اسنک و تنقلات در هنگام شب لذت می برید، شاید این موضوع خیلی مشکل بزرگی برایتان نباشد.

۱۲٫ در جستجوی آفتاب باشید
تا جایی که می توانید از روشنایی روز استفاده کنید. نور روز باعث می شود که شما احساس بهتری داشته باشید. مگر اینکه تمام طول شب بیدار بوده باشید، که البته هرگز ایده خوبی پیش از پروازی طولانی نیست.

۱۳٫ کمی ورزش کنید
کمی ورزش کنید تا اندورفین های خود را تقویت کنید. این روزها، تقریباً تمام مجله های شرکت های هواپیمایی بخشی مخصوص ورزش های ساده برای پروازهای طولانی مدت دارند.

۱۴٫ کمبود خواب خود را جبران کنید
سعی کنید به اندازه معمول یک شبانه روز ۲۴ ساعته، خواب داشته باشید. در صورت لزوم، هر کمبود خوابی را با چرتی کوتاه در روز رسیدن به مقصد جبران کنید.

مرتبط:

نگران کدام صداها در حین پرواز باشیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *