کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه استانبول

دیدنی های تاریخی استانبول به دلیل اینکه ترکیه و این شهر مدت ها تحت امپراتوری عثمانی مرکز حکومت بوده است بسیار زیادند چرا که باید بناهایی به دستور پادشاه برای رفاه حال وی و تشریفات پادشاهی ساخته می شد و مردم این کار را برای شاهان خود انجام می داده اند. اغلب بناهایی که تا کنون شرح داده ایم به دستور شاه ساخته شده اند که هدفشان یا دیده بانی بوده یا محل اجلاس های شان یا اینکه شاه می خواسته در محیطی دنج با اهل حرم خود در تابستانی خنک یا زمستانی گرم به سر کند. کاخ دولما باغچه هم که یکی از دیدنی ها و جاذبه های استانبول است از این قاعده مستثنی نیست.

تاریخچه کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه، بین سالهای ۱۸۴۳ و ۱۸۵۶، بدستور سلطان عبدالمجید یکم، ۳۱امین پادشاه عثمانی، ساخته شده‌است. این قصر در مساحت ۴۵ هزار متر مربع و در منطقه‌ای با مساحت ۱۱۰ هزار متر مربع بنا شده‌است.

بزرگترین چلچراغ بلور بوهمی در این قصر واقع شده‌است. این چلچراغ که هدیه‌ای است از طرف ملکه ویکتوریا اول، ۷۵۰ حباب و وزنی معادل ۴٫۵ تن دارد.

کاخ دولما باغچه در استانبول از سه بخش اصلی تشکیل شده:
– آپارتمان های اداری Selamlik یا Mabeyn-i Hümayun
– سرسرای تشریفات Muayede Salonu
– حرمسرای امپراتوری Harem-i Hümayun

کاخ دولما باغچه

در ابتدا مکانی که کاخ دولما باغچه در آن قرار گرفته خلیجی کم عمق وجود داشت که ناوگان عثمانی در آن لنگر انداخته بودند. بعد از قرن ۱۷ ساحل خاکریزی شد و به باغی زیبا با چندین عمارت به نام مجتمع کاخ آبکنار بشیکتاش تبدیل گشت که در آن سلطان استراحت کرده و از مناظر لذت می برد. در سال ۱۸۴۳ کاخ دولما باغچه در استانبول به دستور سلطان عبدالمجید اول ساخته شد و ساختمان های قدیمی که در این محدوده بودند نیز خراب شدند. پس از درگذشت عبدالمجید، جانشین او از دلمه باغچه به عنوان کاخ ثانوی استفاده می کرد؛ دلمه باغچه به اقامتگاه زمستانی تبدیل شد در حالیکه کاخ بیلربی اقامتگاه تابستانی بود.

البته به غیر از ساختمان اصلی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، ساختمان های دیگری در این مجتمع وجود دارند نظیر:
آشپزخانه های سلطنتی، اتاق های ولیعهد، پادگان، اصطبل ها، داروخانه، آسیاب آرد، مرغداری، تولیدی شیشه، ریخته گری، گیاه خانه، گلخانه، کارگاه فرش، برج ساعت و…

پس از سلطنت دو سلطان، خانواده ی امپراتوری با سلطان محمد پنجم به دلمه باغچه نقل مکان کرده و تا زمان اعلان جمهوری در پایان جنگ آزادی در آنجا ماندند. پارلمان تصمیم گرفت از دلمه باغچه به عنوان کاخ ریاست جمهوری استفاده کند و بنابراین زمانی که آتاتورک به استانبول می آمد در این مکان اقامت میکرد و مهمانان خارجی را به حضور می پذیرفت. آتاتورک در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ در کاخ درگذشت و بعدها در سال ۱۹۵۲ دلمه باغچه به موزه تبدیل شد.

کاخ دولما باغچه

دسترسی به کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه، در محله بشیکتاش شهر استانبول ترکیه، در سمت اروپایی و در شرق تنگه بسفر واقع شده‌است. اگر به سمت جنوب شرقی میدان تکسیم بروید می توانید کاخ دولما باغچه را ببینید.
برای دیدن از این کاخ باید حدود ۲ ساعت وقت بگذارید. در هنگام بازدید از کاخ دلمه باغچه برای حفظ تمیزی آن ، باید کفش های نایلونی آبی رنگی را به پا کنید.

چگونه به کاخ دولما باغچه استانبول برویم؟

برای بازدید از کاخ دولما باغچه، اگر در میدان تکسیم هستید، سوار قطار زیرزمینی فونیکلار شوید و به کاباتاش بروید. کاخ دولما باغچه ۳۰۰، ۴۰۰ متر با ایستگاه کاباتاش فاصله دارد که با دنبال کردن تابلوها به آن خواهید رسید.
اگر در منطقه سلطان احمد هستید سوار تراموا شوید و در کاباتاش پیاده شوید تا به کاخ دولما باغچه برسید.

مرتبط:

دیدنی های استانبول

۱۰ جاذبه بی نظیر استانبول

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *