گردشگری زمستانه

گردشگری زمستانه در مازندران گمشده در هیاهوی کرونا

فصل زمستان همواره یادآور بارش برف در ارتفاعات و اسکی و کوهنوردی است و وجود اقامتگاههای بوم گردی در بخشهای کوهستانی مازندران همواره گردشگران خاص خود را که طالب چشیدن سرمای برف در دل کوه هستند را دارد و البته در کنار آن ساحل دریا نیز در این فصل جاذبه های هیجان انگیزی را برای گردشگران دارد اما این روزها گردشگری زمستانه در این استان در هیاهوی هجوم کرونا مغفول مانده است.

اما امسال شیوع گسترده ویروس کرونا، تاثیرات منفی بسیاری را در همه بخش های اقتصادی از جمله  صنعت گردشگری در کل دنیا ، ایران و استان مازندران وارد کرد و وجود محدودیت ها نیز موجب کاهش سفرها به اغلب نقاط کشور از جمله مازندران شد و این امر بسیاری از تاسیسات گردشگری را با افت شدید گردشگر مواجه کرد.
البته در این میان به دلیل وجود ناهماهنگی ها و عدم تعامل برخی دستگاه ها موجب شد برای جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس محدودیت ها با زمان طولانی تری اعمال شود که اگر همه دستگاه ها از همان ابتدا بر اساس دستورالعمل های ستاد ملی کرونا عمل می کردند مقابله تا به این اندازه سخت نمی شد.
محمدرضا اورمزدی با اشاره به اثرات منفی ویروس کرونا بر کل اقتصاد جهان اظهار کرد:شیوع کرونا موجب شد تا  استان مازندران نیز در همه بخش ها به ویژه در حوزه گردشگری تحت تاثیر قرار گیرد.
این فعال گردشگری با بیان اینکه کرونا در همه بخش های گردشگری که شامل تمام زیر شاخه های این صنعت می شود تاثیر خود را گذاشته است، افزود:  گردشگری زمستانه در مجموع مغفول مانده  و اگر کرونا را کنار بگذاریم خود این صنعت در سال های گذشته نمود آنچنانی نداشته است.
وی گردشگری زمستانه را در کشور با توجه به پتانسیل های منطقه ای، فیزیوگرافی و اقلیمی بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: بالطبع استان مازندران به خاطر رشته کوه های البرز که ید طولایی در  خصوص گردشگری زمستانه به لحاظ تغییرات آب و هوایی و اقلیمی دارد از این امر مستثنی نیست.
این فعال گردشگری با تاکید براینکه گردشگری زمستانه صرفا معطوف به روزهای خاصی نمی شود، تصریح کرد: نخستین چیزی که از گردشگری زمستانه به ذهن متبادر می شود سه ماهه فصل زمستان است در حالیکه این بخش از صنعت گردشگری نیازمند یک پیش درآمد است که آنهم از پاییز شروع می شود و زمانی که ارتفاعات ما دچار بارش برف و تگرگ می شود استارت گردشگری زمستانه زده می شود.
اورمزدی ادامه داد: در بعد ورزش های زمستانه از جمله هیئت های اسکی و کوهنوردی و گروه های طبیعت گردی، این فصل یکی از زیباترین فصل ها است.

*گردشگری زمستانه نیازمند تعامل بین دستگاهی است

وی با تاکید براینکه گردشگری زمستانه نیازمند تعامل بین دستگاهی است تا اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: وزارت گردشگری و میراث فرهنگی از یک سو و وزارت ورزش و هیئت های ورزشی باید در کنار هم باشند تا یک پکیج کامل تنظیم شود.
این فعال گردشگری با بیان اینکه همه اینها مربوط به شرایط عادی بود و حال که یک اتفاق و شرایط اضطرار روی داده است شرایط فرق می کند، متذکر شد: بیماری و ویروسی که پاندومی است و هنوز  واکسن مشخصی ندارد  و  بحث فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی هست چه باید کرد.
اورمزدی  سفر در دل زمستان و تفریحات همراه با بارش برف را یکی از عوامل موثر در باز افرینی روح و روان برشمرد و عنوان کرد: ما مازنی ها در هنگام بارش برف تمایل داریم به ارتفاعات برویم و خود این سپیدی برف، این زیبایی را دوچندان می کند که یک ظرفیت بزرگ برای جذب گردشگر محسوب می شود.

*عدم تعامل دستگاه ها موجب خسارت به کشور می شود

وی با تاکید براینکه در دوران کرونا باید در ابتدا محدودیت ها دیده شود و منتظر  تصمیمات ستاد ملی کرونا بود، ادامه داد: متاسفانه بین دستگاه ها  آن تعاملی که باید باشد اتفاق نمی افتد و این تنها مختص گردشگری نیست و دستگاه های دیگر که باید تابع ستاد ملی کرونا باشند آن تعامل را ندارند و این عدم تعامل باعث بی برنامگی و ایجاد خسارت به کشور می شود.
این فعال گردشگری با ابراز گلایه از اینکه در حوزه سفر هم به همین گونه عمل می شود، افزود:  ستاد ملی کرونا یک تصمیم می گیرد اما بعضا در عمل چیز دیگری دیده می شود  یا خود مردم هم کمتر توجه دارند.
اورمزدی با اشاره به اینکه متاسفانه ویروس کرونا یک مسئله شوخی بردار نیست، خاطر نشان کرد: در شرایط کرونا آنچه مهم است حفظ سلامت جان و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کنار کار کردن است.
وی اظهار کرد: به نظر متولیان گردشگری، سفر در ظاهر تعطیل شده است اما در واقع تعطیل نشده است اما عدم تعاملی وجود دارد و یک دستورالعمل واحدی نیست که در دوران کرونا در حوزه گردشگری عمل شود و همان دستورالعملی که در حوزه اصناف هست در حوزه گردشگری هم وجود دارد و این زیبنده نیست.
این فعال گردشگری با تاکید براینکه باید دستورالعمل ویژه بخش سفر وجود داشته باشد، بیان کرد: توجهات به تذکرات سازمان هواشناسی در این فصل  بسیار حایز اهمیت است.
اورمزدی با اشاره به اینکه در کل کشور بسیاری از ارتفاعات از پایلوت های گردشگری زمستانه هستند، گفت: باید سطح هوشیاری را بالا برد و مدیریت بحران را در شرایط اضطرار فعال کنیم تا هم سفر اتفاق بیفتد و هم یک ارائه خوب همراه با برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید رعایت دستورالعمل ها جدی گرفته شود زیرا همیشه نگاه فانتزی به برخی مسائل باعث خسران و عقب ماندگی می شود، اظهار کرد: اگر نگاه واقع گرایانه وجود داشته باشد،می توان جلوی خیلی از مخاطرات را گرفت و اقتصاد را رونق بخشید.
مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه گردشگری زمستانی یکی از آیتم هایی است که مازندران دراین زمینه ظرفیت های لازم را دارد، اظهار کرد:  به دلیل وجود آب و هوای معتدل و شرایط خاصی که در استان حاکم است سواحل  ما در زمستان زیبایی های خاص خود را دارد، حتی بعضی از گردشگران تابستانی ما سفر خود را به سفرهای زمستانی سوق داده اند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد سفرها به نسبت گذشته بالا رفته است، افزود: اگر در گذشته سالی یک بار سفر می رفتند اکنون سالی سه بار به سفر می روند و این سفرها در طول فصول مختلف تقسیم می شود و زمستان هم یکی از فصولی  است که استان مازندران در آن ظرفیت لازم را دارد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: وجود آب های گرم که هرکدام خواص درمانی خاص خود را دارد در مناطق مختلف  استان از جمله رامسر و چالوس و رینه لاریجان  می تواند از ظرفیت های گردشگری زمستانی محسوب شود.

*اهمیت رونق بازارهای داخلی در گردشگری زمستانی

حسنی با بیان اینکه گردشگران را می توان با توجه به علائق خاص خود در هر فصلی جذب کرد، ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از آیتم هایی که در گردشگری حائز اهمیت است بازارهای داخلی است و  تهران به دلیل جمعیت بالایی که دارد و طالب سفر هستند، می تواند بهترین بازار هدف داخلی ما محسوب شوند ضمن اینکه سمنان و البرز نیز جز استان هایی هستند که روی آنها باید کار کرد.
وی ابراز امیدواری کرد با گذشتن از بحران کرونا بتوان شرایط سفر را  برای زمستان بهتر کرد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران  خاطرنشان کرد: هرچند در حال حاضر به صورت جسته گریخته سفرها  اتفاق می افتد اما منظور زمانی است که سفرها در شرایط عادی صورت گیرد و همه تاسیسات گردشگری  ما با همه توانشان کار کنند.
حسنی گفت: مازندران  یکی از استانهایی است که در گردشگری زمستانی با نوع نگاه و منابع و جاذبه هایی که دارد و استفاده از زنجیره ای از خدمات  می تواند موجب رضایت گردشگر شود و این زنجیره تجربه برای حوزه گردشگری خدماتی هستند که بهم متصل هستند  و اقامتگاه های بوم گردی که غالبا در مناطق ییلاقی برفگیر وجود دارند می تواند ظرفیت  بزرگی در گردشگری زمستانی باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

زمستان داغ گردشگری

مرتفع‌ترین پیست اسکی ایران مقصد گردشگری زمستانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *