گردشگری-شبانه

گردشگری شبانه به کاهش آلودگی هوا و ترافیک کمک می کند

نشست تخصصی گردشگری شهری با محوریت گردشگری شبانه از سلسله نشست های “گفتمان شهر” با حضور حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران و حجت نظری عضو شورای شهر تهران و جمعی از اساتید و کارشناسان این حوزه به کوشش محمد سالاری عضو شورای اسلامی شهر تهران و با همکاری شرکت نوسازی عباس آباد برگزار شد.

مدیر عامل منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد در نشست تخصصی گردشگری شهری با تاکید بر گردشگری شبانه اظهار داشت: گردشگری بین المللی در ادامه گردشگری ملی است و تا زمانی که رونق در حوزه ملی را شاهد نباشیم در بخش بین المللی نیز رشد جدی را شاهد نخواهیم بود.

سید محمد حسین حجازی مدیرعامل این شرکت ضمن اشاره به فضای اجتماعی شهر تهران گفت: گردشگری شبانه می تواند نشاط اجتماعی در شهر را موجب شود.

وی افزود: مهمترین رسالت و افق پیش روی مجموعه عباس آباد، رونق گردشگری با رویکرد ملی و بین المللی است و گرچه هر روز شاهد استقبال گردشگران داخلی و خارجی در فضاهایی مانند پل طبیعت، گنبد مینا، پارک آب و آتش و سایر مجموعه های اراضی عباس آباد هستیم اما هنوز با آمال و اهداف سازمانی ما فاصله دارد.

وی تاکید کرد: گردشگری شهری می تواند گردش مالی سیالی داشته باشد همچنان که برنامه ریزی مدون این حوزه منجر به توسعه پایدار در کشور خواهد شد. حجازی با اشاره به ظرفیت های شهر تهران در حوزه گردشگری تصریح کرد: تهران می تواند تبدیل به مقصد گردشگری شود و می توان با مدیریت بهتر، پایتخت را به مقصدی در خور تبدیل و به درآمدهای پایدار نایل آمد.

وی با تاکید بر نقش منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد در توسعه گردشگری شهر تهران اظهار داشت: مجموعه های اراضی عباس آباد می باید به قطب گردشگری شهر تهران با رویکرد ملی و بین المللی تبدیل شود همچنان که در طرح مصوب عباس آباد تعریف شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: ظرفیت های موجود عباس آباد یک سفرنامه یک روزه است و ما تلاش خواهیم کرد که عمق بخشی و کیفی سازی بیشتری برای گردشگران این مجموعه انجام دهیم. محمد سالاری در این نشست گفت: با توجه به اینکه امروزه قسمت عمده جمعیت کشور را جامعه شهری تشکیل می دهند ، این جامعه شهری  در طول زندگی با مشکلات و چالش های مختلفی نظیر استرس های کاری و روزمره و مشکلات روحی ناشی از سختی های زندگی شهری مواجهند.

وی ادامه داد: بنظرمی رسد که مدیریت شهری و دولت ها بجز ورود در حوزه های عمرانی می بایست در حوزه های نرم افزاری نیز ورود پیدا کنند و بسترسازی لازم را برای افزایش نشاط اجتماعی و فرصت های لازم برای گذران اوقات فراغت جمعیت متراکم در شهرها و کلانشهرها فراهم کنند .

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران  با تاکید بر لزوم توجه جدی به گردشگری شهری بیان کرد:‌ متاسفانه در طول سال های گذشته در حوزه گردشگری شهری اقدامات اساسی و بنیادی صورت نگرفته و همین امر باعث شده که شهروندان شهرهایی مانند تهران نتوانند از این فرصت گردشگری برای گذران اوقات فراغت و ایجاد نشاط اجتماعی استفاده کنند.

وی ادامه داد: گردشگری شهری علاوه بر اینکه  برای شهروندان فرصتی را فراهم می آورد تا در کنار خانواده ها و هم نوعان خود فارق از مشکلات و چالش های روزانه اعم از معیشتی، اقتصادی و اجتماعی به یک تمدد اعصاب برسند ، می تواند برای مدیریت های شهری که در این سال ها با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند مفید بوده و منبعی برای درآمدزایی باشد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: برای شهرهایی که ظرفیت های گردشگری اعم از اماکن و بناهای تاریخی و میراثی، موزه ها، پارک های عمومی جذاب و عرصه های تفرجگاهی زیادی دارند می توانند موجبات حضور توریست در شهر و نهایتا افزایش درآمدهای پایدار را فراهم کنند.

سالاری با بیان اینکه گردشگری شهری صرفا شامل گردش شهروندان در عرصه های تاریخی میراثی و عمومی وطبیعی نیست اظهارداشت:گردشگری شهری می تواند شامل حضور در جشنواره ها و کنفرانس های ملی و جهانی یا سفرهای مذهبی و گردشگری سلامت باشد، همچنین شهرهایی که دارای ظرفیت های قابل توجه آموزشی و پژوهشی هستند نیز می توانند مقصد گردشگری شهری واقع شوند.

وی  در ادامه با انتقاد از مغفول مانده گردشگری شبانه در کشور ما اظهارداشت: ما با نداشتن گردشگری شبانه از قسمت عمده فرصت و زمان در اختیار مردم شهر که می توانند در سطح شهر، میادین، فروشگاه ها، اماکن تاریخی و موزه ها حضور یابند، غفلت کرده ایم و این مساله باعث شده که این زمان و فرصت به نوعی هدر رود.

سالاری افزود: بررسی های تاریخی نشان می دهد که درکشور ما در بسیاری از مقاطع تاریخی علی رغم اینکه در آن زمان برق و نورپردازی وجود نداشت ، گردشگری شبانه به نوعی وجود داشته است و مردم در مناسبت های مختلف مانند مناسبت های مذهبی، شب ها در سطح شهر حضور داشته اند.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *