نطنز

گردشگری نطنز بلای جان مردم/نارضایتی اهالی روستا رهاورد گردشگری شده است

 خنکی هوای نطنز و روستاهای تابعه بخش مرکزی این روزها بسیاری را از خانواده‌ها از شهرهای همجوار به ویژه اهالی بادرود را به این مناطق کشانده است و مسافران همراه با جمع کثیری از شهروندان بادرودی روزهای پایانی هفته، تفرجگاه‌ها و اماکن عمومی و باغات خوش آب و هوای نطنز به خصوص دره برز رود و چیمه رود را پر می‌کنند ولیکن در این میان آنچه فراموش شده است کرونا است.

شنیدن خنده‌ها و صدای کودکان و بزرگسالان همراه با بوی کباب و دود قلیان در تفرج‌گاه‌ها و پارک‌ها نوای عجیبی نیست اما در دوران کرونایی که شعار در خانه بمانیم یک اصل برای تضمین سلامتی جامعه است گامی تفریح وار بسوی مرگ است.

از ابتدای گسترش شیوع ویروس کرونا بسیاری مسئولان بهداشتی در خانه ماندن را یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از نرخ رشد ابتلای به بیماری کرونا اعلام کردند؛ اقدامی که هنوز برای عده‌ای جا نیفتاده و به روند عادی خویش ادامه می‌دهند.

شهرستان نطنز که چند روزی است مجددا در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا در آمده و به جمع شهرهای استان اصفهان اضافه شده است اما گویی برای برخی از مردم تفاوتی ندارد که در چه مرحله‌ای باشند بلکه مهم بیرون رفتن از خانه به هر بهانه‌ای است.

روزهای پنج شنبه و جمعه هر هفته در گرمای تابستان، پارک‌ها و تفرجگاه‌ ها مملو از جمعیت می‌شود و مردم همانند دوران قبل از شیوع کرونا در کنار هم بدون رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک جمع می‌شوند که به گفته کارشناسان بهداشتی این مساله خود یکی از دلایل شیوع این ویروس در جامعه است.

علی پیراینده در گفت‌وگو خبرنگار تسنیم در نطنز اظهار داشت: ورودی تمام پارک‌های سطح شهر مسدود و پارک‌هایی هم که فاقد ورودی هستند با نوار خطر و موانه سنگی دورتادور آن گرفته شده تا از حضور مردم در آن جلوگیری شود.

علی پیراینده با بیان اینکه به منظور جلوگیری از حضور افراد در این اماکن شهرداری اقدام به خاموش کردن چراغ‌های روشنایی پارک‌ها کرده است، افزود: علیرغم کارهای انجام شده عده‌ای از مردم با عبور از موانع و استفاده از نور چراغ خودرو و تلفن‌های همراهشان در پارک‌ها تجمع کرده و توجهی به محدودیت‌های اعمال شده، ندارند.

وی ضمن اشاره به اعلام‌ محدودیت ناشی از کرونا تصریح کرد: در ایام پایانی هفته پارک سرچشمه سرابان با وجود اینکه ورودی‌های آن‌ها مسدود شده چراکه در این ایام یکی از شلوغ ترین  مناطق شهر است.

یکی از شهروندان بادرودی که به همراه چند تن از اعضای خانواده‌ خود در سرچشمه سرابان اتراق کرده است؛ وی به خبرنگار تسنیم گفت: از ابتدای سال به علت گسترش شیوع ویروس کرونا مسافرت‌هایمان را لغو کردیم و از آن زمان به جز اوقات کار بقیه روز را در خانه می‌مانیم.

وی افزود: برخی از آخر هفته‌ها برای بازیابی روحیه مجبوریم گشتی خارج از خانه بزنیم و امروز نیز خواستیم در پارک ساعاتی را سپری کنیم که ازدحام جمعیت باعث نگرانیم شده اما نمی‌توانم فرزندان کوچک را راضی به برگشت به خانه کنم.

این شهروند بادرودی با بیان اینکه حضور در این مکان را برای بازیابی روحیه خود انتخاب کردیم، یادآور شد: قبول دارم که با آمدن به بیرون از خانه ریسک کرده‌ایم اما باور کنید دیگر تحمل ماندن در خانه آن هم در روزهای گرم تابستان را نداریم.

یک زن روستایی با دیدن خانواده‌ها با نگرانی می‌گوید: مسافران که آخر هفته به اطراف و داخل روستای ما  می‌آیند ما خیلی نگران می شویم که همه‌اش می‌گوییم چرا مسئولان ورودی‌ها  را نمی‌بندند؟ اینها می‌روند نانوایی به همه چیز دست می‌زنند، همه می‌گیرند ما روزهای شلوغ اصلا بیرون نمی آییم و الان هم مجبور شدم.

دهیار یکی از روستاهای بخش مرکزی نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ما نگرانی شدیدمان درباره مسافران است به ویژه پنجشنبه و جمعه‌ها که گردشگر بیش از اندازه و بدون مدیریت وارد روستا می‌شوند؛ ما علی رغم هشدارها بازهم  نمی‌توانیم جلوی کسی را بگیریم و تنها کاری که می‌توانیم بکنیم به افراد بگوییم که ماسک  بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و بیماری را توی منطقه نیاورید.

حامد باقری معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان نطنز در گفتگو با خبرنگار تسنیم بر همراهی مردم در رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک بر تداوم عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد و افزود: در برخی موارد بویژه در مراکز تفریحی و پارک‌ها در روزهای اخیر شاهد بی‌توجهی شهروندان از جمله جوانان به توصیه‌های بهداشتی هستیم که با ادامه این روند، باز هم شاهد افزایش ابتلا و موارد مرگ و میر خواهیم بود.

باقری یادآور شد: تیم‌های مشترک بین ارگان‌ها و اصناف و تیم‌های بهداشت محیطی به صورت منظم در حال بازدید هستند که ضمن تذکر موارد لازم، در صورت لزوم، اقدام به معرفی متخلفان به مراجع قضایی می‌کنند.

وی ابراز داشت: در این میان آنچه موجب نگرانی است، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسافران و نیز شهروندان است و بر همین اساس لازم از مسئولان تمهیدات لازم در این زمینه را اتخاذ کنند.

بررسی شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که شمار بستری جدید و بستری همزمان مبتلایان کرونا در شهرهای نطنز و بادرود که تا هفته گذشته در حال کاهش بود، طی چند روز اخیر به شکل تدریجی و آرام در حال افزایش است.

منبع: تسنیم

مرتبط:

دره آسون، جاذبه‌ای منحصربه‌فرد در دل طبیعت باغ‌شهر نطنز

باغ‌شهر تاریخی نطنز _گنجینه آیین‌ها و فرهنگ‌های محلی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *