زائران اربعین

گله از پروازها و وضعیت اعزام زائران اربعین

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به ناراحتی‌هایی که پروازهای اربعین و قیمت آن به وجود آورده است، گفت: محدودیت‌ها و شروط سفر زائران اربعین، عامل نارضایتی مشتاقان زیارت کربلا شده است.

به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی‌رضا رشیدیان در جریان سفر به عراق و در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر نجف، بیان کرد: امسال در پی شرایط کرونایی، سهمیه ۶۰ هزار نفری برای زائران ما تعیین شد که این خود در کنار تعیین شروطی چون تزریق دو دز واکسن و اعزام زائران فقط به صورت هوایی، عامل نارضایتی مردم و عاشقان اباعبدالله (ع) بود که سفر اربعین را فرصتی برای زیارت ارزان عتبات می‌دانستند.

وی افزود: با وجود این‌که تلاش کردیم دستورالعمل‌های بهداشتی را برای حفظ سلامت مردم در جریان روند ثبت‌نام و روند دریافت گذرنامه تا صدور ویزا به بهترین نحو رعایت کرده و از حضور و تجمع مردم در شرایط کرونایی جلوگیری کنیم و موفق هم بودیم، اما در مرحله بعد، از اختیار حج و زیارت خارج بود. با توجه به محدودیت مراکز فروش بلیت و وضعیت نرخ‌ها و نحوه انجام پروازها، شاهد تجمعات و ازدحام مردم بودیم.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: مشکلات متعدد این زائران در فرودگاه و افزایش نرخ بلیت‌های پروازی با وجود تعیین قیمت مصوب برای بلیت رفت و برگشت، معطلی در فرودگاه‌ها و برخی مسائل دیگر، این ناراحتی و دغدغه‌ها را مضاعف کرد.

او افزود: در روزهای گذشته با رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت‌وگو کردیم تا به حل مشکل زائران کمک کنند تا هم تعداد کافی پرواز و هم قیمت مصوب بلیت برای زائران فراهم شود.

رشیدیان با بیان این‌که پیگیری‌ها از سوی مسؤولان، اعم از سازمان بازرسی برای برخورد با متخلفان و نیز وزارت راه و شهرسازی و غیره در دست انجام است، اظهار کرد: در فرودگاه نجف هم مسائلی وجود داشت که در حال رفع است.

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: این شرایط در شأن زائر ما نیست، از این‌رو تلاش‌ها بر آن است که زائران ما در چارچوب‌های قانونی و با حفظ شأن و کرامت انسانی و نیز سلامت با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به این سفر اعزام شوند.

وی ادامه داد: برای بازگشت بخشی از زائران از مرز زمینی، بر اساس اعلام مسؤولان، شش‌هزار دستگاه اتوبوس تدارک دیده می‌شود، اما تاکید بر بازگشت زائران به صورتی هوایی است که برای حفظ سلامت و شأن اهمیت دارد.

رییس کمیته اعزام زائران در ستاد اربعین همچنین گفت: هم‌اکنون ستادهای حج و زیارت برای هدایت و راهنمایی و خدمات‌دهی به زائران در کربلا، نجف اشرف و کاظمین فعال هستند و امور بیمه و درمانی زائران با استقرار درمانگاه در این شهرها و نیز رسیدن آمبولانس‌های هیأت پزشکی آماده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف نیز در این دیدار گفت: امسال فرصتی طلایی بود تا مدیریت سازمان حج و زیارت برای صفر تا صد سفر اربعین تمرین و آزموده می‌شد.

حجت‌الاسلام سیدرضی‌الدین کاظمی مازندرانی با بیان این‌که سازمان حج و زیارت در مدیریت کامل سفر عمره و تمتع تجربه بسیار خوب و ارزشمندی دارد، اظهار کرد: می‌شد مدیریت سفر اربعین هم همانند عمره و تمتع به طور کامل به حج و زیارت واگذار شود و صفر تا صد موضوع از تغذیه، تدارکات تا اسکان در قالب موکب‌ها و ترکیب آن با ثبت‌نام، گروه‌بندی و اعزام می‌توانست تجربه و روشی جدید برای مدیریت زائران اربعین به طور تمرینی باشد. ویزای زیارتی توسط سازمان حج و زیارت هم قابل مدیریت است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

هشدار به زائران اربعین درباره فروش سیم‌کارت خارجی در ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *