اقیانوس‌ها

۱۱ حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره اقیانوس‌ها که نمی‌دانستید

رنگ آبی اقیانوس‌ها ناشی از نور خورشید است. وقتی خورشید به اقیانوس‌ها می‌تابد، آب طول موج‌های بلندتر قرمز و نارنجی را جذب و در مقابل، نور آبی منعکس می‌کند.

 نزدیک به سه چهارم کره ی زمین را اقیانوس ها تشکیل می دهند. به همین دلیل است که سیاره ی ما از فضا به رنگ آبی دیده می شود. این پهنه های آبی زیبا میلیون سال عمر دارند و رازها و شگفتی های زیادی را در خود پنهان کرده اند. در ادامه به حقایقی درباره ی اقیانوس ها می پردازیم که نگاه تان را تغییر خواهد داد.

چرا رنگ اقیانوس ها آبی است؟

۱۱ حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره اقیانوس‌ها که نمی‌دانستید+ تصاویر

رنگ آبی اقیانوس ها ناشی از نور خورشید است. وقتی خورشید به اقیانوس ها می تابد، آب طول موج های بلندتر قرمز و نارنجی را جذب و در مقابل، نور آبی منعکس می کند. البته در صورتی که مقدار آب بسیار زیاد باشد این پدیده رخ می دهد و هر چه مقدار آب بیشتر باشد، رنگ آن آبی تر است. علت رنگ آبی آسمان هم این فرآیند جذب و انعکاس است و برخلاف تصور عموم، رنگ آبی اقیانوس ها به دلیل منعکس شدن رنگ آبی آسمان در آن نیست.

فشار آب در کف اقیانوس ها بسیار زیاد است

فشار آب در کف گودال اقیانوسی ماریانا (در اقیانوس آرام) در حدود ۸ تن در هر اینچ مربع است که این مقدار برابر با وزن ۱۰۰ فیل بالغ است. این فشار به قدری است که حتی دستگاه هایی که برای تحمل فشار بالا ساخته اند، تحت این فشار منفجر می شوند.

اقیانوس ها مملوء از طلا هستند

هر قطره از آب اقیانوس ها حاوی مقدار بسیار کمی طلای واقعی است. در حقیقت، در هر لیتر از آب دریاها و اقیانوس ها ۱۳ بیلیون گرم طلا وجود دارد. این مقدار طلای موجود در اقیانوس ها تریلیون ها دلار ارزش دارد و ثروتی بسیار عظیم اما دست نیافتنی ای به شمار می رود.

دسترسی به اینترنت را مدیون اقیانوس ها هستیم

بیشتر کابل هایی که امکان دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا را به وجود می آورند، در اعماق آب های اقیانوس ها هستند. این سیم ها که به آن ها «کابل های ارتباطاتی زیردریایی» می گویند، به وسیله ی قایق های مخصوص در کف اقیانوس ها قرار داده می شوند. برای اطمینان از آسیب ندیدن کابل ها، آن ها را روی بخش های نسبتا مسطح کف اقیانوس ها، به دور از اکوسیستم اقیانوس یا لاشه ی کشتی ها قرار می دهند.

اقیانوس ها نود و نه درصد ازفضای قابل زیست کره ی زمین را در خود جای داده اند

اگرچه ۷۰ درصد از کره ی زمین از اقیانوس ها تشکیل شده، اما با در نظر گرفتن عمق آن ها، در واقع ۹۹ درصد از فضای قابل زیست کره ی زمین در اقیانوس ها واقع شده است. اگرچه این فضا بسیار وسیع است اما اقیانوس ها به اندازه ی خشکی ها پر جمعیت نیستند و در عمیق ترین بخش های اقیانوس ها تنها موجودات اندکی قادر به زندگی هستند.

بلندترین آبشار دنیا در زیر اقیانوس قرار دارد

blank

گودال ها و شکاف های کف اقیانوس ها زمانی شکل می گیرند که از میان لایه های نمک زیر کف اقیانوس آب بیرون می زند. این آب که حاوی نمک حل نشده است، از آب های پیرامون خود غلیظ تر است و در شکاف ها ته نشین می شود. آبشار تنگه ی دانمارک هم با ارتفاعی حدود ۳۵۰۰ متر به این دلیل شکل گرفته است. آب غلیظ تر تنگه بعد از برخورد با آب رقیق تر پیرامون خود، به سمت پایین سقوط می کند.

مرتفع ترین کوه دنیا در اقیانوس قرار داد

blank

در هاوایی کوهی وجود دارد که قله ی اورست در برابر آن یک تپه به نظر می رسد! ارتفاع کلی کوه «ماونا کیا» که نیمی از آن در زیر آب قرار دارد در حدود ۱۰ کیلومتر است و در حقیقت، بیش از ۱۶۰۰ متر از قله ی اورست بلندتر است. قله ی اورست بلندترین کوه دنیا شناخته می شود چون ارتفاع آن از سطح دریا محاسبه می شود.

جایی در اقیانوس آرام از هر نقطه ی دیگری در کره ی زمین، به فضا نزدیک تر است

blank

«نقطه ی نمو» که در دورترین فاصله از خشکی قرار دارد نام خود را از قهرمان داستان «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» نوشته ی ژول ورن گرفته است. نقطه ی نمو در جنوب اقیانوس آرام واقع شده و با نزدیک ترین خشکی حدود ۱۶۰۹ کیلومتر فاصله دارد. در حقیقت، نزدیک ترین انسان ها به این نقطه فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی هستند! چرا که این ایستگاه در فاصله ی ۴۰۲ کیلومتری از سطح زمین در گردش است.

بیشتر اکسیژن کره ی زمین در اقیانوس ها تولید می شود

blank

نزدیک به ۷۰ درصد از اکسیژن کره ی زمین توسط پلانکتون های ساکن اقیانوس ها تولید می شود. این موجودات بسیار کوچک کربن دی اکسید را می گیرند و طی فرآیند فتوسنتز، اکسیژن تولید می کنند. نوعی پلانکتون به نام «پروکلوروکوکوس» به قدری اکسیژن تولید می کند که می توان گفت از هر پنج نفسی که می کشیم یکی از آن توسط این پلاکنتون تولید شده است.

منبع صدای اسرارآمیز درون اقیانوس ها نامعلوم است

blank

در سال ۱۹۹۷ مرکز هواشناسی و اقیانوس شناسی امریکا صداهای مرموزی درون اقیانوس ها شناسایی کرد که فرکانسی پایین داشتند اما بسیار بلند بودند. دانشمندان این تئوری را مطرح کرده اند که منبع صدای ذکر شده می تواند هر چیزی، از موجودات عظیم الجثه ی دریایی گرفته تا شکستن کوه های یخ باشد. اما هنوز نظری قطعی در این مورد وجود دارد.

اردک های پلاستیکی به شناخت بیشتر درباره ی جریان های اقیانوسی کمک کردند

blank

در سال ۱۹۹۲، یک محموله حاوی اسباب بازی های مخصوص حمام در مسیر چین به امریکا دچار شکستگی شد و هزاران اردک پلاسنیکی و اسباب بازی های مشابه در اقیانوس آرام رها شدند. اقاینوس شناسان این فرصت را برای شناخت بیشتر درباره ی جریان های اقیانوسی غنیمت شمردند. آن ها از مردم سراسر دنیا خواستنند در صورت مشاهده ی این اسباب بازی ها در سواحل کشور خود آن را گزارش کنند. این اردک های پلاستیکی به نقاط دور و نزدیک دنیا، از اروپا گرفته تا آلاسکا و هاوایی سفر کرده بودند و تا دهه ی ۲۰۰۰ میلادی کماکان در نقاط مختلف دنیا مشاهده می شدند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *