ارگ راین _ظرفیت تبدیل شدن به جاذبه توریستی

استاندار کرمان گفت: ارگ راین ظرفیت تبدیل شدن به یک مکان توریستی اقامتی بی نظیر در کشور را دارد.

دکتر«علی زینی وند» عصر امروز ۱۷ بهمن ماه در حاشیه سفر به بخش راین، با اشاره به قدمت شهر راین گفت: راین ظرفیت های بسیار بالایی داشته و نیاز به توجه بیش از این دارد.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری این بخش، بیان کرد: آبشار زیبای راین تقریباً جزو مناطق کم نظیر کشور است و مقرر شد یک سرمایه گذار توانمند برای ساماندهی آن تعیین شود.

استاندار کرمان افزود: برای جاده ارتباطی راین به سمت بردسیر اعتبار تخصیص یافته و پیمانکار موظف شد عملیات اجرایی آن را از فردا آغاز کند.

وی با اشاره به بازدیدهای خود از برخی روستاهای بخش راین تصریح کرد: جابه جایی روستای «ده میرزا» خیلی خوب صورت گرفته و قرار شد که بنیاد مسکن سریع تر زیرساخت های آن را انجام دهد.

زینی وند اظهار کرد: گازرسانی به روستاهای کوهستانی این منطقه در حال انجام است و طبق گزارش شرکت گاز تا شهریور سال ۱۴۰۰ گاز به مناطق روستایی می رسد و این تعهد بسیار خوبی است.

وی خاطرنشان کرد: برای برخی از زیرساخت های شهر کار خوبی شده و نماینده مردم کرمان و راور هم قرار شد کمک هایی انجام دهد و افزایش پایش تصویری یک اقدام خوبی بود.

استاندار کرمان افزود: یکسری کارهایی باید در بافت تاریخی و در ارگ راین انجام شود زیرا این ارگ ظرفیت تبدیل شدن به یک مکان توریستی اقامتی بی نظیر در کشور را دارد و مدیرکل میراث فرهنگی مامور شد که سریع تر این مکان را به بخش خصوصی توانمند بدهد و ساماندهی جدی شود و این ارگ می تواند به یکی از مجموعه های بی نظیر کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه بخش راین ظرفیت های بسیار بی نظیری دارد، تصریح کرد: با توجه به قدمت، فضای طبیعی، آب، سابقه تاریخی و مردم خوبی که راین دارد به نظرم آینده خیلی خوبی می توانیم برای آن رقم بزنیم و ما هم در این حوزه نهایت کمک می کنیم که ظرفیت های آن به فعلیت برسد.

زینی وند با اشاره به اینکه از همین ظرفیت های راین برای ماندگاری و حتی مهاجرت معکوس می توان بهره جست، خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی در این منطقه خوب کار شده و باید بهتر شود و حوزه گردشگری و خدمات ظرفیت اشتغال بالایی ایجاد خواهند کرد و همچنین معادن غنی دارد که در نزدیکی همین شهرستان و در شهرستان های همجوار آن معادن به فعلیت رسیدند و مجموعه توانمندی را مامور کردیم که اینجا بیاید و بررسی و سرمایه گذاری کند و فکر می کنیم اگر این ها را فعال کنیم شاهد مهاجرت معکوس به این منطقه باشیم.

وی ادامه داد: به نظر بنده آینده شهرستان کرمان و بخش راین ظرف مدت ۵ تا ۶ سال آینده خیلی تغییر پیدا کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بلندترین روستای کشور کجاست؟

آبشار کشیت _آبشاری در دل دره های کرمان

ارگ ناژوان، شناسنامه تاریخی فراموش شده در دل میراث طبیعی اصفهان

کشف یک کلیسا و معبد تاریخی در مصر

باستان‌شناسان اعلام کردند بقایای یک معبد، دژ و کلسیای تاریخی را در مصر کشف کرده‌اند.

به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان در مصر بقایای یک معبد متعلق به دوران دودمان «بطلمیوسی»،  یک دژ رومی و یک کلیسای تاریخی را کشف کرده‌اند.

این کلیسای تاریخی در ویرانه‌های دژ رومی واقع در «اسوان» ساخته شده است.

معبدی که اخیرا کشف شده نیز به دوران دودمان «بلطیموسی» تعلق دارد که دو دهه پس از مرگ اسکندر مقدونی در ۳۲۳ پیش از میلاد ایجاد شد.

ویرانه‌های این معبد در منطقه‌ای کشف شده است که یک کتیبه ‌سنگی حکاکی‌شده ناتمام از تصاویر یک امپراتور رومی در آن قرار دارد. در این کتیبه مردی شبیه به یک امپراتور روم در کنار یک محراب ایستاده است.

به گفته مصطفی وزیری، دبیرکل وزارت آثار باستانی مصر، در این معبد چهار ستون با حکاکی برگ‌های نخل وجود داشته است.

در این معبد یک نوشته به خط «هیراطیقیه» (سیستم نوشتاری که در مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت) کشف شده که شامل اطلاعاتی درباره یک امپراطور یونانی است.

باستان‎شناسان پیش‌تر درباره وجود این محوطه تاریخی در «اسوان» اطلاعاتی داشتند. «هرمان جانکر» باستان‌شناس آلمانی در فاصله ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲ بخش‌هایی از این محوطه را کشف کرده بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کشف یک کلیسا و معبد تاریخی در مصر

کشف معبد و تابوت‌های باستانی بیشتر در مصر

پریدوت سنگ باستانی مصریان

مقررات جدید برای سفر به امارات

پس از آن که وعده ازسرگیری صدور ویزای این کشور، به شکلی محدود برای شهروندان ایرانی داده شد، مقررات سفر به امارات نیز بروزرسانی شد.

 امارات اواخر آبان ماه سال ۱۳۹۹ صدور ویزای توریستی را برای شهروندان ۱۳ کشور مسلمان از جمله ایران متوقف کرد. پس از آن، رفت و آمد گردشگران رژیم اسرائیل به این کشور آغاز شد. هرچند امارات ۲۹ دی ماه اعلام کرد که توافقِ لغو ویزا برای گردشگران اسرائیلی را به دلیل کرونا تا ماه ژوئیه آتی (اوایل تابستان ۲۰۲۱) به حالت تعلیق درمی‌آورد.

در همان روزها، سیدمحمد حسینی ـ رییس دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده ـ توئیت کرد که در پیگیری از مقام مسؤول وزارت خارجه امارات گفته شد که توقف صدور ویزا برای ۱۳ کشور اعلام شده، «موقتی» و تا «اطلاع ثانوی» است.

او حدود یک هفته پیش، در توئیت دیگری خبر داد که «خوشبختانه روادید امارات برای تجار و بازرگانان (که ثابت کنند برای تجارت می آیند) و کسانی که می‌خواهند خانواده‌هایشان را بیاورند صادر خواهد شد.» بعد در تکمیلِ این پیام، اعلام کرد که «در جریان جزئیات بیشتری نیست و از متقضیان ویزای امارات درخواست کرد چند روز را صبر کنند تا مقامات ذی‌ربط دستورالعمل‌ها را به آژانس‌های مسافرتی و دفاتر هواپیایی ابلاغ کنند». این پیام‌ها حاکی از این است که فعلا صدور ویزای توریستی برای شهروندان ایرانی متوقف است. برخی دانشجویان که از سفارتخانه بعضی کشورها در امارات برای ویزای تحصیلی نوبت مصاحبه گرفته‌اند،  می‌گویند با وجود اعلام چنین خبری، اما همچنان موفق نشده‌اند ویزای توریستی این کشور را بگیرند.

با این وجود، امارات مقررات ورود به این کشور را برای آن دسته از شهروندان ایرانی که امکان سفر دارند، بروزرسانی کرده است. سفر به امارات همانند سایر کشورها به گواهی منفی تست کرونا مشروط شده است.  شرکت‌های هواپیمایی امارات نیز به تازگی از کاهش زمان تست PCR از ۹۶ ساعت به ۷۲ ساعت قبل از پرواز خبر داده‌اند. این قانون از ۱۲ بهمن ماه به اجرا گذاشته شده که شامل پروازهای ترانزیتی هم می‌شود. این آزمایش باید در یکی از مراکز تایید شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود و گواهی جواب منفی تست کرونا به زبان انگلیسی همراه مسافر باشد.

به مسافران امارات توصیه شده پیش از سفر برنامه Covid-۱۹ DXB Smart App در تلفن همراه هوشمند خود نصب کنند. ‌همراه داشتن بیمه مسافرتی و بلیت رفت و برگشت برای مسافرانی که ویزای توریستی دارند، نیز الزامی است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شرایط دریافت ویزای دبی و انواع آن

بیمه رایگان کرونا برای مسافران هواپیمایی امارات

کشف مجموعه‌ای از مجسمه سفالی در ترکیه

باستان‌شناسان در یکی از شهرهای باستانی ترکیه ده‌ها مجسمه سفالی کشف کرده‌اند.

به نقل از لایو ساینس، باستان‌شناسان موفق شدند ده‌ها مجسمه سفالی که به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش تعلق دارند کشف کنند که چندین مرد، زن، الهه‌ها، سواره‌نظام وحیوانات را به تصویر می‌کشند.

هنوز آثاری از رنگ و نوشته بر روی برخی از این مجسمه‌ها دیده می‌شود. کشف این مجموعه مجسمه‌های تاریخی اطلاعات جدیدی درباره زندگی مردم شهر باستانی «میرا» در ترکیه ارائه می‌دهد.

این مجسمه‌های تاریخی ۲۱۰۰ الی ۲۲۰۰ ساله، تندیس‌هایی از اساطیر یونان باستان همچون «آرتمیس»، «آفرودیت»، «هراکلس»، «لتو» و مردم عادی را شامل می‌شود.

یک زن به همراه فرزندش، یک پسربچه با یک میوه، یک سواره نظام و زنی که کوزه آب حمل می‌کند دیگر مجسمه‌های تاریخی کشف‌شده در این شهر باستانی را تشکیل می‌دهند.

برای نقاشی کردن لباس‌های این مجسمه‌ها از رنگ‌هایی همچون آبی، صورتی و قرمز استفاده شده است. با توجه نوشته‌های به جا مانده بر روی برخی از این مجسمه‌ها می‌توان احتمال داد این نوشته‌ها که بر پشت مجسمه‌ها حک شده‌اند نام‌های طراح و یا کارآگاه بوده‌اند.

با توجه به این که باستان‌شناسان بیش از ۵۰ مجسمه سفالی کشف کرده‌اند که بدنه آن‌ها وجود ندارد انتظار می‌رود مجسمه‌ای سفالی بیشتری در این منطقه کشف شود.

 

باستان‌شناسان همچنین در این محوطه، مجموعه‌ای از آثار تاریخی از جنس سرامیک، برنز و نقره کشف کردند. کاوش باستان‌شناسان در این محوطه همچنان ادامه خواهد داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کشف کوزه‌ای مملو از سکه‌های تاریخی نادر در ترکیه

سفری هیجان انگیز به آب انبار باسیلیکا در ترکیه

دودکش‌های پری _مقصد بیشترین گردشگران ترکیه

گنبد مشتاقیه یا سه گنبدان نمادی از شهر کرمان

آرامگاه یا گنبد مشتاقیه از آثار تاریخی شهر کرمان مربوط به دوره ی قاجار است. در زیر هر یک از سه گنبد در گنبد مشتاقیه یک عارف به خاک سپرده شده است. مشتاق علی شاه، کوثر علی شاه و شیخ اسماعیل هراتی از مدفوین گنبد مشتاقیه هستند.

مشخصات گنبد مشتاقیه:

آرامگاه مشتاقیه که به سه گنبدان مشهور است، از ابنیه‌ی تاریخی مربوط به دوره‌ی قاجار و جاهای دیدنی کرمان است. این آرامگاه در سال ۱۲۲۳ ساخته شده است و امروزه در میان محدوده‌ی شهری قرار گرفته ولی در گذشته خارج از شهر و در جوار قبرستان کهنه قرار داشته است.

گنبد مشتاقیه در ابتدا به منظور تدفین میرزاحسین خان راینی حاکم کرمان در اواخر دوره‌ی زندیه و جد اعلای سادات معروف به میرحسینی راینی ساخته شده و نام‌گذاری این آرامگاه به مشتاقیه به سبب دفن مشتاق علی‌شاه در این مکان بوده است.

در زیر هر یک از سه گنبد در گنبد مشتاقیه یک عارف به خاک سپرده شده است. مشتاق علی شاه صوفی و مریدی از مریدان شاه نعمت الله ولی و از اهالی اصفهان بود که کرمان را برای زندگی انتخاب کرد.

کوثر علیشاه دیگر مدفون این آرامگاه نیز از عرفا و مفسران قرن سیزدهم هجری است. شیخ اسماعیل هراتی، از عابدان و درویشان بزرگ زمانه که به ساده زیستی مشهور بود سومین مدفون آرامگاه یا گنبد مشتاقیه است.

دو گنبد مشتاق علی شاه و کوثر علی شاه به زیبایی کاشی کاری شده اند ولی گنبد شیخ اسماعیل هراتی به صورت آجری از همان زمان قاجار باقی مانده است.

اما معماران قدیمی اعتقاد داشته‌اند گنبد شیخ اسماعیل هراتی، کاشی را به خود قبول نمی‌کند، شاید ساده‌زیستی او در زندگی باعث به وجود آمدن چنین افسانه‌ای شده، در هر صورت این بی پیرایه بودن گنبدش، معنویتی ویژه به آرامگاهش بخشیده و مردم برای طلب حاجت، بر مزارش شمع روشن می‌کنند.

کنار ۳ بقعه معروف در گنبد مشتاقیه دواتاق نیز وجود دارد که محل دفن پیروان و هم مسلکان مشتاق علی شاه و بسیاری از صوفیان شناخته شده است که یکی از آنها میتوان به رونق علی شاه کرمانی شاعر و عارف صوفی مسلک و صاحب دیوان مرات المحققین اشاره کرد. میرزا محمد حسین رونق کرمانی که به رونق علی شاه معروف بوده است هم دوره مشتاق علی شاه و از نوادگان خواجه نصیرالدین طوسی است.

مقرنس‌کاری‌ها،کاشی‌کاری‌ها، نقاشی، گچبری و کاربندی‌ها و دیگز تزئینات در قرن اخیر به بناهای گنبد مشتاقیه افزوده است.

مقبره‌ی شمالی (مقبره‌ی مشتاق علی‌شاه) تزیینات داخلی بسیار جالبی به همراه منبری ارزنده از زمان قاجار در آن به یادگار مانده است، حیاطی دارد که حوضی زیبا و درختانی پرشمار فضای خاصی را در آن به وجود آورده‌اند.

گنبد مشتاقیه به شماره ۵۲۵ در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گنبد مشتاقیه

مشتاق علی شاه که بود ؟

میرزا محمد تربتی که بعدها به مشتاق علی شاه معروف شده است یکی از مدفوین گنید مشتاقیه است که در قرن سیزدهم هجری زندگی می کرده است. مشتاق علی شاه از صوفیان آن زمان به شمار می رفته و پدر و مادرش اهل تربت حیدریه ولی ساکن اصفهان بودند.

میرزا محمد تربتی با توجه به صدای خوبی که داشت از نوجوانی در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) نوحه‌خوانی می‌کرد و به شدت به موسیقی ایرانی و شناخت دستگاه‌های آن علاقه‌مند شده بود تا این که پس از پشت سر گذاشتن سختی های بسیار نزد استاد درویش تقی رفته و به یادگیری در زمینه موسیقی پرداخت .

میرزا محد تربتی به دلیل علاقه زیاد به موسیقی توانست به یکی از برجسته ترین نوازندگان سه تار در زمان خودش شود به نحوی که افزودن سیم چهارم به ساز سه تار که به سیم مشتاق معروف است یکی از ابتکارات مفید او در زمینه موسیقی بوده است.

آن چه که باعث شد تا میرزا محمد تربتی به مشتاق علی شاه تبدیل شود علاقه و ارادت او به تصوف بوده است. میرزا محمد در جوانی از مریدان بزرگ دراویش نعمت‌اللهی آن زمان یعنی سید معصوم علی‌شاه بود و مراحل رشد و کمال صوفیانه‌ی خود را نزد ایشان طی کرد.

لقب مشتاق علی‌شاه نیز توسط سید معصوم علی‌شاه برای او برگزیده شد. همین علاقه شدید به شاه نعمت الله ولی و دراویش نعمت اللهی باعث شد که به شهر کرمان محل دفن شاه نعمت الله ولی مهاجرت کند و کرمان را برای زندگی تا آخر عمر برگزید.

مشتاق علی شاه در کرمان توانست بر زندگی افراد بسیاری تاثیر بگذارد و مریدان زیادی  داشته باشد. مخالفان تصوف که رونق گرفتن کار مشتاق در کرمان را به ضرر خود می‌دیدند علیه مشتاق توطئه و شایعه کردند که مشتاق قرآن را با نوای سه‌تار تلاوت کرده و به مقدسات بی‌احترامی می‌کند.

سرانجام در روز جمعه مورخ ۲۶ ماه رمضان سال ۱۲۰۶ هجری قمری و هنگام حضور مشتاق در مسجد ، ملاعبدالله مجتهد کرمانی تحت تاثیر همین شایعات دستور سنگسار کردن مشتاق را اعلام کرد و مردم مشتاق را به هنگام خروج از مسجد در چاله‌ای افکنده و او را سنگسار کردند.

محمدعلی خان راینی (فرزند میرزا حسین خان راینی) که از مریدان مشتاق بود، پیکر مشتاق را در کنار مقبره‌ی پدرش (محل فعلی گنبد مشتاقیه) دفن کرد.

کوثر علی شاه همدانی در گنبد مشتاقیه

حاج ملا محمدرضا همدانی معروف به کوثر علی شاه از صوفیان قرن سیزدهم هجری و از دیگر افرادی ست که در گنبد مشتاقیه دفن شده است.

کوثر علی شاه فرزند حاج محمد امین از نوادگان شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی بوده است و تحت تاثیر عرفای بزرگی چون حسین علی‌شاه اصفهانی قرار گرفته و به تصوف روی آورده است او همچنین مجذوب علی شاه همدانی بوده است و بعد از این که خانه اش در همدان ویران شد به تبریز و نزد عباس میرزانائب السلطنه رفت و سپس با میرزا محمد به کرمان رفت. کوثر علی‌شاه در حمایت از نبی مکرم اسلام و در رد ادعای پادری مبلغ مسیحیان، رساله‌ای به نام ارشادالمضلین فی نبوه خاتم‌النبیین نوشت.

از دیگر آثار کوثر علی شاه می‌ توان به تفسیر قرآن کریم به نظم معروف به دارالتنظیم فارسی اشاره کرد. همچنین اشعار بسیاری از وی در قالب‌های غزل و مثنوی موجود است.

کوثر علی‌شاه در سال ۱۲۴۷ هجری قمری در کرمان در گذشت و در کنار مشتاق علی‌شاه دفن شد.

گنبد مشتاقیه

شیخ اسماعیل هراتی سومین فرد در گنبد مشتاقیه

از میان سه گنبد موجود در گنبد مشتاقیه یکی از آنها هنوز با گذشت زمان های زیاد به صورت گنبد آجری باقی مانده است. این گنبد آجری مربوط به شیخ اسماعیل هراتی است.

شیخ اسماعیل به عبادت زیاد معروف بوده است. او فقیری درویش و پیرمردی روحانی بود که در کنار مقبره‌ی مشتاق علی‌شاه زندگی می‌کرد. شیخ اسماعیل اموال بسیار مختصری داشته است. پیراهنی بلند و پشمی مخصوص زمستان، پیراهنی کرباسی مخصوص تابستان و یک پوست آهو که هم فرش و هم رختخواب او بوده است.

او  از کسی  هیچ کمکی قبول نمی‌کرد و همیشه از دسترنج خودش برای گذران زندگی استفاده می کرده است. او همیشه یا مشغول به خشت‌زنی بوده یا خمیر گل کوزه‌گران را لگد می‌کرده است.

آرامگاه شیخ اسماعیل هراتی در گنبد مشتاقیه به دستور مرحوم محمد اسماعیل خان وکیل‌الملک، حاکم منطقه‌ی کرمان و بلوچستان در زمان قاجار ساخته شده است.

در کتاب های تاریخی نقل شده است که در زمان حکومت وکیل الملک در فصل زمستان به دستور وی در بین فقرا و بی خانمان های کرمان غذا و لباس پخش می کردند. هنگامی که فرستاده‌ی وکیل‌الملک، غذا و لباس را برای شیخ اسماعیل آورد، شیخ آن را رد کرد و سپس دستش را به زیر زیراندازش که از پوست آهو بود برده و یک دسته گل زیبا به فرستاده داده و گفته است که از قول من از وکیل الملک تشکر کن و بگو خدا خیرش بدهد که به فکر فقراست.

وقتی فرستاده نزد وکیل‌الملک باز گشت و دسته‌گل را تقدیم کرد، وکیل‌الملک با تعجب دید که گل های آن دسته گل حتی در فصل بهار نیز در کرمان وجود نداشتند چه برسد به زمستان . همین باعث شد که وکیل الملک پی به مقام معنوی شیخ اسماعیل برد، ولی هنگامی که برای دیدار شیخ به مشتاقیه رفت، با پیکر بی‌جان او مواجه شد. همین قضیه باعث ارادت وکیل‌الملک به شیخ اسماعیل هراتی و ساخت بقعه برای او در گنبد مشتاقیه شد.

در هر صورت این کرامت های شیخ اسماعیل و بی پیرایه بودن گنبدش، معنویتی ویژه به آرامگاهش در گنبد مشتاقیه بخشیده و مردم برای طلب حاجت، بر مزارش شمع روشن می‌کنند.

آدرس و شرایط بازدید از گنبد مشتاقیه

آرامگاه یا گنبد مشتاقیه در شهر کرمان ابتدای خیابان ۱۷ شهریور و در ضلع شرقی مسجد جامع کرمان قرار دارد . برای بازدید از این گنبد قدیمی و زیبا می توانید هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر به این مکان تاریخی بروید و از آن جا بازدید کنید.

مرتبط:

کرمان ، دیار کریمان

بازدید از موزه زمان _دنیای ساعت های قدیمی

موزه زمان یا تماشاگه زمان در منطقه زعفرانیه تهران قرار دارد. موزه زمان اولین موزه ساعت ایران است که یکی از زیباترین و بهترین کاخ های تهران نیز به شمار می رود.

بازدید از موزه زمان تهران

شهر تهران درکنار تمام امکانات و هتل های متفاوت و به روز، سرشار از محله های قدیمی است که بخشی از تاریخ این سرزمین را در خود دارند. محله ها، باغ ها و خانه هایی که گذر زمان را در حافظه خود ثبت کرده اند و هر کدام نماد دوره ای از تاریخ ایران و بخصوص شهر تهران می باشند.

در میان کاخ ها و موزه های شهر تهران موزه زمان یکی از زیباترین و بهترین کاخ هایی است که می توانید اوقات فراغت خود را در آن بگذرانید.

اگر موزه‌ زمان را فقط به عنوان یک موزه در نظر بگیرید در حقش کم لطفی کرده‌اید. موزه‌ی زمان هم فال است و هم تماشا. هم اولین موزه‌ی ساعت ایران است و هم ساختمانی قدیمی و زیبا. تازه فضای باصفا باغ و کافه‌ ریبار را هم باید در نظر بگیرید.

این موزه حدود ۱۶ سال پیش به عنوان اولین موزه ساعت ایران در خیابان زعفرانیه تهران تاسیس شد.

پیدا کردن گوشه دنجی در شلوغی تهران کمی سخت به‌ نظر می‌رسد اما در عمارتی اشرافی که به رنگ رویایی آبی درآمده و درختان اطراف آن‌را فرا گرفته‌اند، آرامشی نهان است که شما را برای لحظاتی از همه چیز جدا می‌کند.

موزه زمان تهران همان نقطه‌ای است که شما را با ساعت‌ها پیوند می‌دهد و تاریخ سنجش زمان را برایتان مرور می‌کند. این ساختمان نخستین موزه‌ ساعت ایران است که در آن به زمان و متعلقات آن پرداخته می‌شود و تاریخ آن را زنده نگه‌داشته است. در این مجموعه می‌توانید انواع ساعت‌ها، سیر تحول و پیشرفت آن‌ها و سایر جزئیات مربوط به آن‌را ببینید و به زمان نگاهی نو داشته باشید. موزه زمان در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید.

موزه زمان

موزه زمان چه نوع موزه ای است و چه ویژگی هایی دارد؟

موزه زمان که با نام‌های خانه حسین خداداد، موزه ساعت و تماشاگه زمان نیز شناخته می‌شود، یکی از خانه‌های تاریخی متعلق به دوران قاجار و جاهای دیدنی تهران است. این خانه موزه محل نگهداری اشیای مرتبط با زمان و زمان‌گیری است.

از جمله این اشیا می‌توان به ساعت‌هایی از افراد مشهور ایران مثل پروفسور محمود حسابی، ساعت‌های تاریخی و قدیمی مانند ساعت آفتابی ناصرالدین‌ شاه، ساعت‌های لوکس و دکوری قدیمی و ساعت های قدیمی خارجی از کشورهای فرانسه، سوییس، انگلیس و آلمان  وهمچنین اسناد و مدارک مرتبط با موضوع زمان اشاره کرد.

ساختمان موزه که از دو طبقه تشکیل شده، سیر تکامل انواع ساعت‌های مکانیکی متعلق به سده‌های هفدهم تا بیستم میلادی در معرض نمایش قرار گرفته‌است، ساعت‌هایی نظیر ساعت شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری در این بخش قرار دارند.

قدمت برخی از این ساعت‌ها به قرن ۱۸ و دوران لوئی چهاردهم می‌رسد. بعضی ساعت‌ها هم مربوط به قرن نوزدهم و بیستم هستند.

در طبقه دوم موزه ساعت‌های جیبی معمولی و ساعت‌های جیبی سفارشی متعلق به شخصیتهای تاریخی و سیاسی، ساعت‌های ویژه‌ای چون ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و همچنین ساعت‌های مچی در انواع دستبندی و دو زمانه به چشم می‌خورد. در بخش تقویم‌ها نیز گاهنامه‌های ایرانی، به علاقه‌مندان ارائه شده‌است.

در طبقه‌ی دوم می‌توانید از نزدیک اسطرلاب‌های قدیمی ایرانی را هم ببینید. اسطرلاب‌‌های زیبا و اسرارآمیزی که در گذشته برای جادو و طالع‌بینی و نجوم کاربرد داشتند.

در محوطهٔ این تماشاگه ساعت‌های نخستین مانند ساعت آفتابی، ساعت شنی، ساعت آبی و ساعت سوختی قرار گرفته‌اند. در درون عمارت نیز ساعت‌های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی قرار گرفته‌اند. همچنین بخشی از عمارت به اسنادی دربارهٔ گاهشماری جلالی و پیشینه آن در ایران اختصاص یافته ‌است.

موزه زمان

تاریخچه موزه زمان تهران

ساختمان موزه زمان در واقع ملکی شخصی بود که پس از انقلاب به تصرف بنیاد مستضعفان درآمد و در نهایت به موزه‌ زمان تبدیل شد. بنای ابتدایی موزه زمان ، ملکی اشرافی و وابسته به دربار قاجار بود.

زمانی این باغ بخشی از اراضی باغ فردوس محسوب می‌شد و در اختیار معیرالممالک – داماد ناصرالدین شاه- قرار داشت. پس از مرگ او، پسرش دوستعلی خان معیر الممالک صاحب باغ شد و از آنجا که علاقه‌ای‌ به عمارت نداشت درختانش را یکی یکی قطع کرد تا به عنوان هیزم استفاده شوند.

در سال ۱۳۰۴ خورشیدی فردی به نام عبدالله خان منصور، ملک را از دوستعلی خان خرید و این باغ تا سال ۱۳۴۶ در اختیار وراث وی بود.

حسین خداداد یکی از کارآفرینان برجسته ایرانی، تاجر و صنعتگر سرشناس تهران بوده است که در همین سال‌ها ملک را خرید؛ خداداد از راه واردات باسکول صنعتی و کارخانجات ریسندگی ثروتمند شده بود ولی علاقه زیادی به هنر داشت. به همین خاطر تصمیم گرفت که این باغ را بازسازی کند. در آن زمان ساختمان داخل باغ عمارتی یک طبقه و از خشت و گل بود و اسکلتی چوبی داشت.

تماشاگه زمان تهران، در تاریخ ۲ ام بهمن ماه سال ۱۳۸۲ ،  با شماره ثبت ۱۰۸۶۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ساختمان موزه زمان تهران دارای قدمتی ۸۰ ساله است. این ساختمان دارای ۷۰۰ متر زیر بنای مفید، و در یک محوطه سر سبز ۵۰۰۰ متری قرار دارد.

blank

بازسازی موزه زمان تهران

در حدود سال های ۱۳۴۷-۱۳۴۶ حسین خداداد این باغ خزان زده را خریداری نمود که در آن زمان عمارت داخل باغ دارای اسکلتی چوبی و نمای خشت و گلی بود و به همین جهت حسین خداداد برای بازسازی و سرپا کردن این باغ زحمت زیادی کشید، ایشان با مقاوم سازی و ایجاد تغییرات چشم گیر و اساسی در این ساختمان، دستور داد تا به جای اسکلت چوبی –که قسمت های زیادی از این اسکلت در طی سال ها، زیر باران و آفتاب و هجوم موریانه ها فرسوده شده بود- از اسکلت آهنی برای ساخت این ساختمان استفاده شود.

اسکلت آهنی اگرچه جلوه ی قدیمی و خاطره انگیز ایام دیرین را زنده نمی کرد اما در برابر حوادث طبیعی مقاوم و محکم بود، همچنین پوششی زیبا از تلفیق معماری فرنگی و ایرانی را به تن کرد.

زمانی که کار بازسازی بنا آغاز شد، حسین خداداد از برجسته ترین معماران و هنرمندان آن زمان تهران دعوت کرد. استاد کاشی به عنوان معمار و همچنین طراح برجسته معماری حاج عبدالکریم نوید تهران به عنوان گچ بر ساختمان برگزیده شدند. حسین خداداد به دلیل علاقه شخصی به هنر والای گچ بری، برجسته ترین اساتید این حوزه را در اجرای تزئینات این ساختمان به کار می گیرد.

انجام تزئینات گچ بری خانه حسین خداداد (موزه زمان فعلی ) حدود ۱۲ سال طول می کشد که در نهایت در سال ۱۳۵۶ موزه زمان، به شکل فعلی همانند یک اثر هنری به تمام معنا به اتمام می رسد. قدمت ساختمان فعلی موزه زمان حدود ۸۰ سال می باشد که معماری این ساختمان ترکیبی از فرم و سبک های اروپایی و ایرانی می باشد. ساختمان حال حاضر، از سال ۱۳۷۸ به طور رسمی به عنوان نخستین موزه زمان در ایران آغاز به کار نموده است.

اتاق اصفهانی ها در موزه زمان

در موزه زمان اتاقی به نام اتاق اصفهانی‌ها وجود دارد. گچبری این اتاق با تقلید از اتاق موسیقی عالی قاپو، توسط سه هنرمند اصفهانی انجام شده است.سقف اتاق اصفهانی ها ۹۹% از مس و ۱% از طلا ساخته شده است و طراحی و اجرای روی دیوار ها از هنر تنگ بری استفاده شده است. همچنین طرح شیشه های آن به دلیل جلوگیری از ورود حشرات به داخل طراحی شده است.

موزه زمان

کافی شاپ موزه زمان

کافه ریبار در محوطه‌ی موزه زمان قرار دارد. این کافه در منطقه‌ی زعفرانیه خیلی طرفدار دارد و ممکن است مجبور باشید از قبل میز رزرو کنید.

صبحانه‌های کافه ریبار مشهور است. در کل تهران کمتر جایی پیدا می‌کنید که صبحانه‌ی منو باز به کیفیت ریبار داشته باشد. برای هر وعده هم دو ساعت تایم استفاده از بوفه دارید. اگر جمعه صبح در ریبار میز رزرو کنید، هم می‌توانید یک دل سیر صبحانه بخورید هم از فضای باغ‌موزه لذت ببرید.

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از موزه زمان تهران

هزینه بازدید از موزه زمان برای گردشگران داخلی مبلغ بسیار کمی در نظر گرفته شده است و حتی این مبلغ برای دانش آموزان نیم بها حساب می شود. کسانی هم که فقط قصد بازدید از محوطه موزه را داشته باشند می توانند بدون پرداخت ورودی به گشت و گذار در محوطه بپردازند.

با اینکه تماشای ساعت های متنوع و قدیمی زمان زیادی نمی برد ولی ممکن است از گشتن در محوطه و تماشای گچ بری های عمارت و یا عکاسی از آن ها سیر نشوید که در این صورت با اختصاص حدود ۲ ساعت می توانید کل موزه زمان را بگردید.

موزه تماشاگه زمان در منطقه زعفرانیه تهران قرار گرفته است. به همین خاطر خیلی راحت می‌توانید جوری برنامه‌ریزی کنید که در یک روز هم از موزه زمان بازدید کنید و هم به باغ فردوس و موزه سینما هم سر بزنید. امامزاده صالح و موزه دکتر حسابی و باغ موزه هنر ایرانی و بازار سنتی تجریش و بازار قائم همگی در همین حوالی اند.

روزهای بازدید موزه زمان : تمامی روزهای هفته به جز ایام سوگواری.

ساعت کاری موزه زمان : صبح ها ۰۹:۳۰ تا ۱۳ و عصرها ۱۴:۰۰ تا ۲۱:۳۰ (جمعه ها ۱۰:۰۰ صبح تا ۱۶:۰۰ عصر)

آدرس موزه زمان:

تهران – تهران خیابان ولی عصر، نرسیده به میدان تجریش ، خیابان زعفرانیه(سرلشگر فلاحی)، چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲

مرتبط:

برج آزادی ، قدیمی ترین برج تهران

آشنایی با باغ پرندگان تهران در سال ۱۳۹۹

کاخ گلستان _زیباترین جاذبه گردشگری در تهران

قنات زارچ _میراث جهانی یونسکو

در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که ژوئیه ۲۰۱۶ در استانبول برگزار شد، یازده قنات ایرانی به عنوان بیستمین اثر ایران بر اساس دو معیار از ۶ معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی شامل گواهی بی ‌همتا یا دست ‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی و نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد، در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

پرونده ۱۱ قنات ایرانی با داشتن تکنولوژی متفاوت و با قدمت بیش از ۲۵۰۰ تا ۲۰۰ سال به یونسکو جهت ثبت جهانی ارائه شد و پس از بررسی و تأیید کارشناسان یونسکو این پرونده ثبت و در فهرست آثار جهانی قرار گرفت. یازده قناتی ایرانی که ثبت جهانی شده ‌اند، هرکدام به لحاظ قدمت، نوع معماری، عمق، طول و مشخصاتی از این دست، منحصر به فرد و بی نظیر هستند.

قنات زارچ یکی از قنوات اولیه و از قدیمی ‌ترین قنات ‌های ایران است. بخشی از این قنات در شهر یزد واقع شده و تعدادی از میله‌ های آن در محل مسجد جامع یزد قرار گرفته است. این قنات قبل از اسلام وجود داشته و پس از آن، مسجد جامع یزد را در حریم قنات بنا نموده ‌اند. از آب قنات زارچ ۸۰۰ خانوار کشاورزی استفاده می ‌کنند و حدود ۲۵ هکتار سطح زیر کشت باغی از جمله باغات انار، انگور، انجیر، سیب، پسته و هلو به همراه ۴۰۰ هکتار سطح کشت زراعی تحت پوشش این قنات قرار دارد.

قنات زارچ در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۸۴ با شماره ۱۴۸۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مشخصات قنات زارچ:

تعداد میله‌ها: ۲۱۱۵ حلقه

عمق مادر چاه: ۸۵ متر

آبدهی فعلی: ۲۵ لیتر در ثانیه

تعداد مالکین و شاربین: ۸۰۰ خانوار کشاورز

سطح زیر کشت باغی قنات: حدود ۲۵ هکتار

سطح زیر کشت زراعی: حدود ۴۰۰ هکتار

قنات زارچ
قنات زارچ با حدود صد كيلومتر طول و تعداد چاه ‌هاي ۲۱۱۵ حلقه، سابقه ای بیش از سه هزار سال در کشور دارد. مبدأ این قنات در حوالی روستای فهرج است که پس از طی روستاهایی مانند خویدک، دهنو و اکرمیه وارد شهر یزد گردیده از محلات مختلف شهر از جمله میدان امیر چقماق عبور کرده و پس از گذر از مسجد جامع، از شهر یزد خارج و بطرف زارچ حرکت می کند.

تعدادی از میله های آن هم در محل مسجد جامع یزد قرار دارد. این مسئله نشان می دهد که این قنات قبل ازاسلام وجود داشته و پس از آن، مسجد جامع یزد را در حریم قنات بنا نموده اند تا از طریق پایاب از آب قنات جهت وضو گرفتن استفاده شود.

یکی از ویژگی های قنات زارچ مقطع مربعی آنها است که قدمت حفر آن به زمان زرتشتیان بر می گردد. تا نیم قرن پیش آبدهی قنات زارچ بيش از ۱۵۰ ليتر در ثانيه بود اما به دليل حفر بي‌ رويه چاه‌ هاي عميق و نيمه عميق در حريم آبي قنات، آبدهي آن به شدت كاهش يافته است.

مظهر این قنات در شهر زارچ واقع شده و دارای سه شاخه یا تونل زیر زمینی جدا از هم است که تونل های آن؛ شیرین، شور و ابراهیم خویدکی نام دارد. البته دو شاخه‌ شيرين و ابراهيم خويدكی، شاخه‌ هاي خشك شده قنات زارچ هستند و هم‌ اكنون تنها شاخه شور به طول ۷۲ كيلومتر آبدهي دارد كه آبدهي اين شاخه در بالا‌دست قنات ۶۰ ليتر در ثانيه بوده اما در مظهر قنات ۲۸ ليتر در ثانيه است.

با كاهش ميزان آبدهي قنات، فاضلاب و آلودگی ‌هاي آب قنات نیز آشكار شد. توسعه شهر يزد طی چند قرن گذشته، ساختمان سازي در حريم قنات، ريزشي بودن سقف و ديواره مجراي قنات و ميله چاه ها، نشست فاضلاب ها به درون قنات و قرار دادن لوله های فاضلاب در برخی مناطق در دالان قنات مشکلات بسياري را براي اين قنات کهن به وجودآورده است و در نهایت به مرگ خاموش آن منجر شد. حتی در حال حاضر سی کيلومتر از قنات زارچ که از زير شهر يزد عبور می کند در دو نقطه در بافت قدیم قرار گرفته که اين مناطق فاقد فاضلاب هستند و برخي از منازل مسکونی فاضلاب خود را به داخل قنات هدايت کرده اند، گرچه با تمهیداتی این معضل به حداقل رسیده اما همچنان ادامه دارد. هدايت فاضلاب ‌ها به قنات حتی سبب ايجاد گاز”co2 “در قنات شده كه اين امر لايروبي را برای مقنيان مشكل و خطرآفرين نموده است.

قنات زارچ

مدیریت قنات
مدیریت، حفظ، نگهداری، تقسیم و توزیع آب به عهده شورای قنات زارچ می ‌باشد که پنج نفر عضو داشته و از سوی کلیه مالکین و شاربین قنات انتخاب می ‌شوند. دو نفر از محل سرچشمه زارچ و سه نفر از محل توده زارچ انتخاب شده اند. شورای قنات یک نفر را به عنوان نماینده تام‌الاختیار به مدت یک سال معرفی می ‌نمایند تا از کلیه مالکین و شاربین قنات خودیاری جمع کرده و همچنین رابط بین کشاورزان و ادارات مربوطه باشد. نماینده مذکور جهت حفاظت و نگهداری و حفر پیشکار قنات (محل انتهای قنات در کوره پس از مادر چاه را پیشکار گویند) مقنی و کارگر قنات به کار می گیرد تا به نحو احسن هر گونه عملیات مورد نیاز را به خوبی انجام دهد و دستمزد کارگران را پرداخت نماید.

از سوی شورای قنات دو نفر به عنوان میرآب نیز جهت توزیع و تقسیم آب قنات، یکی در محل سرچشمه و دیگری در محل توده زارچ به مدت یک سال انتخاب می ‌شوند. میرآب با مراجعه به دفاتر آب برنامه و حقابه میزان مالکیت هر فرد و بر حسب نوبت، آب را به کشاورزان تحویل می ‌دهند.

مرتبط:

«بادگیر»، جرقه‌ی پایداری یزد در جهان

خانه هنر یزد

زن مومیایی یزدی؛ جسد خوابیده در موزه کیست؟

تیمچه‌ مظفریه تبریز

بازار بزرگ تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده‌ آجری جهان است و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی محسوب میشود. این بازار از بازارچه ‌ها، دالان‌ ها، تیمچه‌ ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده و تیمچه‌ مظفریه یکی از مهم ‌ترین قسمت ‌های این بازار است. تیمچه‌ مظفریه محل خرید و فروش فرش‌ تبریز است و با ورود به آن، به دنیای فرش ‌های ابریشمی اصیل و ارزشمند قدم می‌ گذارید. در یک کلام، بازار مظفریه بهشت فرش ایران است.

تیمچه‌ مظفریه زیباترین تیمچه‌ بازار تاریخی تبریز است که مزین به فرش ‌های دستبافت ابریشمی است. این تیمچه را یک تاجر سرشناس به نام «حاج شیخ جعفر قزوینی» در سال ۱۳۰۵ قمری بنا کرده بود و به مناسبت حضور ولیعهد وقت، مظفرالدین میرزا در این تیمچه، نام آن را مظفریه نهاد. گفته می ‌شود بعد از به پایان رسیدن ساخت تیمچه، مظفرالدین میرزا برای تماشای آن به بازار رفته و به تحسین و تمجید از آن پرداخت. قدیم رسم بر این بود که زمانی که ولیعهد از چیزی بسیار خوشش می آمد و آن را تحسین میکرد، آن را به وی پیشکش میکردند.

از ویژگی ‌های معماری آن می ‌توان به سقف بلند، پنجره‌ های کوچک و بزرگ سفید و رنگی در حاشیه ‌ها و وسط سقف و همچنین ردیف ‌های منظم حجره ‌ها در کنار هم، اشاره کرد. این تیمچه در ۲ طبقه ساخته شده است که در هر یک از آنها ۲۶ حجره دارند. در هر سوی راهروی عریض تیمچه ۱۳ حجره قرار گرفته ‌اند. راه ورودی طبقه‌ همکف به طبقه‌ بالا از طریق «گوشواره ‌های» تیمچه است که کمی جلوتر از درب‌ های اصلی قرار دارد. در طبقه‌ همکف اغلب فرش فروشان حجره دارند و حجره‌ های طبقه‌ بالا بیشتر به کارهای جانبی مانند طراحی قالی و رفوگری اختصاص داده شده است. در این طبقه می ‌توانید ماهرترین رفوگران قالی و تابلو فرش، رنگ شناسان، رنگرزان و طراحان قالی را بیابید.

تیمچه‌ مظفریه

شکل و ساختار تیمچه تقریبا از دوران بنای آن تغییری نکرده است و دو در چوبی بزرگ در دو طرف آن به روی تالاری با سقفی بلند و چند گنبد پنجره‌ دار باز می ‌شود. این تیمچه به «قیز بسدی بازار» و «تلیسچی بازار» راه دارد.  امروزه تیمچه‌ مظفریه به بازار فرش تبریز تبدیل شده و محل خرید، فروش و خدمات مرمت انواع قالی و تابلو فرشهای نفیسی است که با هنرمندی قالیبافان تبریز به تصویر کشیده شده‌ اند و خانه ‌های مردم را با گل ‌های رنگارنگ و نقش‌ های اصیل ایرانی می ‌آرایند.

بازار تبریز محلی است که اگر برای خرید به آن وارد شوید، می ‌توانید تمام اقلام مورد نیاز خود را در آن پیدا کنید؛ اما تنها چیزی که به این بازار راه ندارد، فرش ماشینی است! با وجود فرش‌های نفیس و اصیل تبریزی، هیچ فرش ماشینی نمی‌تواند وارد این تیمچه و بازار شود. این یک ممنوعیت توافقی است و کسی حق ندارد در بازار تبریز یا تیمچه‌ مظفریه فرش ماشینی بفروشد.

اگر می ‌خواهید خانه‌ های خود را با فرش اصیل و زیبای ایرانی تبریز، زینت دهید، در این تیمچه می‌ توانید طبق سلیقه خود بهترین فرش را انتخاب کنید. قیمت قالی و تابلو فرش‌ های این تیمچه به ویژگیهای فرش بستگی دارد؛ یکی از مهم ‌ترین این ویژگیها ابعاد و اندازه‌ قالی است که تعیین کننده‌ اصلی قیمت فرش است. از دیگر معیارها می ‌توان به «رج شمار» اشاره کرد که در اصطلاح بازاری به آن «ریز قالی» می ‌گویند.؛ هرچه ریز قالی بیشتر باشد، قیمت فرش هم بالاتر است. معمولا برای قالی ‌های معمولی که در خانه ‌ها استفاده می ‌شود، ریز ۵۰ یا ۶۰ یا کمتر از آن خریداری میشود. منظور از ریز این است که بافنده در هر ۷ سانتیمتر ۵۰ یا ۶۰ گره (در قالی ‌هایی با ریز ۵۰ یا ۶۰) با الیاف پشمی یا ابریشمی بر چله‌ ها زده است.

تیمچه‌ مظفریه

الیاف استفاده شده در بافت فرش نیز بر قیمت آن تاثیر دارد و فرش ‌های ابریشمی گران‌ تر از فرش ‌های پشمی است. طرح ‌ها و رنگ قالی نیز می ‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت فرش باشد. قالی‌ های تبریز طرح منحصر به‌ فردی دارند و رنگرزی الیاف با مواد گیاهی باعث شده است که رنگ و کیفیت بسیار خوبی داشته باشد. قالی‌ های پشمی هریس نیز با رنگ سرخ لاکی، با طرح ‌های زیبا و رازآلود علاقمندان خاص خود را دارد.

با فرا رسیدن ماه محرم، بازار تبریز، به ‌خصوص تیمچه‌ مظفریه رنگ و بوی دیگری دارد. از گذشته تاکنون بازار تبریز محل برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) است و از هشتم تا دوازدهم ماه محرم این عزاداری به تیمچه‌ مظفریه منتقل می ‌شود. در این ایام تمامی حجره‌ های این تیمچه بسته هستند و آنهایی هم که در حجره‌ خود را باز میگذارند، فقط به میزبانی از عزاداران سیدالشهدا و دادن نذری می ‌پردازند و هیچ خرید و فروشی در تیمچه انجام نمی ‌گیرد و همه جا حال و هوای ماتم و عاشورا دارد. تمام دسته‌ های عزاداری شهر، از تمامی محله ‌های تبریز در این مراسم شرکت می ‌کنند. دسته‌ ها از ساعت ۱۲ ظهر وارد تیمچه می‌ شوند و هر کدام ازآنها با عبور از تیمچه و نوحه ‌خوانی، سینه زن و زنجیر زن، جای خود را به دسته‌ بعدی می ‌دهند. پس در ایام محرم نیز با سفر به تبریز، هم از آثار تاریخی این شهر، مانند بازار و تیمچه‌ مظفریه دیدن کنید و هم با آداب و آیین ‌های عزاداری آن آشنا شوید.

مرتبط:

سفری به روستای لیقوان ، دره بهشت تبریز

همه چیز درباره ی ارگ علیشاه تبریز

آشنایی با خانه حیدرزاده تبریز

آرامگاه شاه شجاع در شیراز

آرامگاه شاه شجاع در شمال غربی حافظیه، در بلوار هفت تنان قرار گرفته است. ابوالفوارس جلال ‌الدین فرزند امیر مبارزالدین محمد ملقب به «شاه شجاع» از مهمترین و شجاع ‌ترین پادشاهان آل مظفر است. شاه شجاع فرزند مبارز الدین محمد بن امیر مظفر بود و سلسله وی (آل مظفر) جانشین اتابکان فارس گردید.

در سال ۱۱۹۲ هجري قمري در زمان کریم ‌خان زند،  توسط میرزا مجید کرمانی که از نوادگان شاه شجاع به شمار مي ‌رود، سنگ قبری بر روی قبر شاه شجاع نصب گردید. آرامگاه كنوني وي در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی به همت علی سامی به کوشش انجمن آثار ملی ساخته شده است.

آرامگاه شاه شجاع در آذر ماه ۱۳۵۴ ذیل شماره ۱۱۶۹٫۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شاه شجاع از ممدوحان حافظ شیرازی بوده و خود به فارسی و عربی شعر سروده است. حافظ قسمت اعظم دوران زندگی خود را در مصاحبت این پادشاه گذرانده و در اشعارش وی را بسیار ستوده است. شاه شجاع به مدت ۳۳ سال بر فارس حکومت کرد و در سال ۷۸۶ هجري قمري دچار بیماری سخت شده، درگذشت. با مرگ شاه شجاع، که برخی از مورخین، آن را یتیم شدن مرد و زن ایران دانسته ‌اند، سلطنت ایرانی آل مظفر که پس از قرن ‌ها حکومت خونبار ترک‌ ها و مغولان، امنیت و آسایشی را برای مردم به ارمغان آورده بود به سرعت رو به زوال رفت.

آرامگاه شاه شجاع در شیراز و در شمال غربی حافظیه در نزدیکی هفت تنان، کنار بلوار هفت تن قرار دارد. شاه شجاع قبل از مرگ (۷۸۶ ه. ق) وصیت کرده بود که جسد وی را در زمین ‌های مصلی و در جوار قبر شیخ محمود قطب‌الدین دفن نموده و سپس توسط امیراختیارالدین کرمانی جنازه را به مدینه برده در آنجا به خاک بسپارند. پس از مرگ وی به دلیل اختلافاتی که بین جانشینان او به وجود آمد، وصیت او عملی نشد و در همان جا باقی ماند.

بعدها در زمان کریم خان زند، در سال ۱۱۹۲ ه. ق. یکی از درباریان به نام میرزا محمد کرمانی متخلص به ظفر، که در دربار کریم خان زند صاحب مقام بود، در صدد ساختن بقعه ‌ای بر روی قبر و تجدید بنای آرامگاه بر آمد ولی فرصت و زمینه لازم برای تحقق این امر فراهم نشد و چون سنگ قبر شاه شجاع را برده بودند، به دستور کریمخان سنگ تراشیده و مرغوبی بر روی قبر نصب گردید که بر روی آن با خط نستعلیق عالی این عبارت در ۱۱ سطر نوشته شد:  “هوالحی الذی لا یموت. هذا مدفن السلطان العادل الباذل المرحوم المغفور شاه شجاع المظفری و وفاته فی سنه ست و ثمانین و سبعمائه من الهجریه کما قال العارف السالک شمس الدین محمد حافظ علیه الرحمه حیف از شاه شجاع و تجدید مزاره فی شهر ربیع الثانی ۱۱۹۲”

در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی به همت علی سامی (معمار بازسازی سعدیه و حافظیه) توسط انجمن آثار ملی گنبدی از کاشی‌ های فیروزه ‌ای بر روی قبر شاه شجاع ساخته‌ شد.

این آرامگاه بر ۴ ستون استوار است. درون آن با کاشی و معرق تزیین شده ‌است. بنای آرامگاه بر روی یک صفه که سه پله از سطح زمین اختلاف ارتفاع دارد، بنا گردیده و از چهار گوشه آن چهار ستون مایل با سنگ ‌های سفید به گنبد آبی رنگ آن می‌ رسد. گنبد به وسیله کاربندی ‌ها به ستون‌ ها متصل گردیده ‌است. ۴ کتیبه از اشعار شاه شجاع و حافظ نیز در درون گنبد و چهار کتیبه از اشعار حافظ که در مدح شاه شجاع سروده بود، در قسمت بیرونی گنبد و به خط نستعلیق بر روی کاشی نگاشته شده ‌است.

در جنب آرامگاه، بنایی آجری وجود دارد که در حال حاضر به عنوان کتابخانه آثار و مفاخر فرهنگی مورد استفاده‌ قرار می گیرد.

اشعاری از حافظ شیرازی در مدح شاه شجاع:
قسم به حشمت و جاه و جلال شاه شجاع
که نیست با کسم از بهر مال و جاه نزاع
به عاشقان نظری کن به شکر این نعمت
که مــن غلام مطيعم تو پادشاه مطاع
جبین و چهره ی حافظ خدا جدا مکاناد
زخاک بارگه کبریای «شاه شجاع»

مرتبط:

نگاهی بر تاریخچه “بازار وکیل” شیراز

دم اسب _تنگه‌ای شگفت‌انگیز در شیراز

زیباترین اماکن شیراز کجاها هستند؟

آبشار تاف (برنجه) لرستان

آبشار تاف یا برنجه از زیباترین و بلندترین آبشارهای ایران است. این آبشار که از جاذبه های کم نظیر گردشگری استان لرستان است، در منطقه شول آباد واقع در ۹۷ کیلومتری شهر الیگودرز واقع شده است. منطقه شول آباد شهرستان الیگودرز از مناطق بکر و زیبای استان لرستان است که به دلیل آب و هوای مطبوع، محل رویش گل های زیبا و رنگارنگ و پوشش گیاهی کم نظیر است.

کوه برنجه که در ارتفاعی بالغ بر ۳۵۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته، از پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی برخوردار است و آبشار تاف نیز از جاذبه های کم نظیر آن بشمار میرود.

آبشار زیبای تاف از بالای کوه با ارتفاع بسیار بلند به بیشه تاف سرازیر شده و جلوه خاصی به این منطقه می دهد. این بیشه از وجود چند چشمه زیبا و دایمی بهره مند است. لازم به یاد آوری است این آبشار به میزان بارش باران وابسته است و بصورت فصلی خروش خود را به نمایش میگذارد.

آبشار تاف (برنجه) در نزدیک روستای پیرامام با قدمت چند هزار ساله و در منطقه زز و ماهرو قرار گرفته است.

آبشار برنجه یک آبشار فصلی ولی بسیار زیبا است که در نزدیکی روستای پیرامام در منطقه شول آباد الیگودرز واقع شده است. قابل ذکر است که شول، یکی از طوایف بسیار قدیمی لرستان بوده و نام این ناحیه نیز برگرفته از آن قوم است.

این آبشار هرچند در تمام طول سال آب دارد، ولی مقدار آب آن در فصول دیگر سال به جز اواخر زمستان و بهار آنچنان کم است که به نوعی می ‌توان آن را در فهرست آبشارهای فصلی لرستان قرار داد. این آبشار زیبا  در منطقه ای سرسبز و با پوشش گیاهی متنوع هر سال بویژه همزمان با فصل رویش لاله های واژگون و رنگین شدن دشت ها بسیار دیدنی است. در فصول بهار و تابستان جلوه ای از بهشت در این منطقه نمایان میشود.

آبشار تاف از آبشارهای پلکانی است و در مجموع از سه پله تشکیل شده است. اطراف این آبشار انحراف مسیر سرچشمه های دائمی وجود دارد و مقدار حجم خروجی آب این آبشار افزایش می یابد.

رودخانه دائمی و پرآب “زز” از سر شاخه های اصلی سد دز، طبیعتی سرسبز و بی نظیر برای این منطقه فراهم می کند. این منطقه مکان مناسبی برای پرورش ماهی قزل آلا و همچنین تفرجگاه گردشگران در طبیعتی بی نظیر و سرسبز خصوصا در فصل های بهار و تابستان است.

طبیعت زیبای روستای پیر امام و امامزاده پیر امام در نزدیکی این آبشار زیبا جلوه ای از کم نظیرترین زیبایی های طبیعت را به نمایش می گذارد که برای هر گردشگری تداعی کننده جلوه ای از بهشت است.

اردیبهشت ماه بهترین فصل سفر به این منطقه است چراکه ارتفاعات کوه برنجه با پوشش گیاهی متنوع و گلهای رنگانگ و لاله های واژگون رنگ آمیزی می شود.

موقعیت مکانی
آبشار برنجه (تاف) در ۲ کیلومتری غرب روستای پیر امام و در بخش زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد.
به این آبشار می ‌توان از طریق محور الیگودرز–شول آباد، فرعی پیر امام دسترسی پیدا کرد. اهالی روستای پیر امام میتوانند شما را برای دسترسی به آبشار راهنمایی کنند.

منبع: تریپ یار

مرتبط:

مخمل کوه لرستان

دره خزینه _گنجینه تاریخی لرستان

آبشار وارک لرستان