سفرنامه تنگ براق

تاریخ ۱۳۶۰/۰۵/۱۶

ساعت ۰۶:۳۰ صبح از طریق جاده شیراز – یاسوج بوسیله مینی بوس عزم  سفر کردیم.

مقصد تنگ براق در ۱۲۰ کیلومتری شمالغربی شیراز و ۵۰ کیلومتری جنوبشرق یاسوج بود. این محل در ۲۰ کیلومتری شمال اردکان فارس در سمت جنوب جاده سپیدان – یاسوج واقع است.

در واقع موازی با تنگه تیزآب است. در این محل فسیل های فراوانی  از دو کپه ای ها و حلزونیان مشاهده می شود که بعلت فرسایش شدید در سطح زمین ظاهر شده اند. نام این تنگ از قریه ای به نام براق که در ضلع شرقی آن واقع است گرفته شده است.

در گویش محلی نام دیگرآن  تنگ خرسی است که گویا بعلت دیده شدن خرس در آن منطقه می باشد. در کنار دهانه تنگ از جاده اصلی، راه شوسه ای به طرف جنوب جدا می شود که به محلی به نام تنگ گرگی ختم می شود.

در ساعت ۰۸:۳۰ پس از صرف صبحانه در محل چم آس ( محلی خارج از شهر سپیدان ) بوسیله یک دستگاه کامیون تا دهانه تنگ رفتیم. پس از گذر نمودن از قسمتی از تنگ در محل پناهگاهی اطراق نمودیم و در ساعات پس از صرف نهار به بازدید قسمت های مختلف تنگ رفتیم . در ساعت ۱۷:۰۰ به سوی شیراز حرکت کردیم .

تعداد افرادی که در این برنامه حضور داشتند ۹ نفر بودند.

مرتبط:

سفرنامه تنگه تیزآب

سفرنامه برم فیروز

هنرمند ژاپنی بدون سفر به ایران مسجد امام اصفهان را نقاشی کرد

جان ماتسوبارا (Jun Matsubara) هنرمند ژاپنی با اثر “مسجد امام اصفهان” و با موضوع ایران در “نمایشگاه تبادلات فرهنگی ایران و ژاپن” که از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن بر پا شده بود، شرکت کرده است.

 او در گفتگویی با رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن گفت: با ۶۲ سال سن، حدود ۴۴ سال در زمینه نقاشی فعالیت هنری دارم و تاکنون به ایران سفر نداشته ام، البته اطلاعات بسیار محدودی در مورد امام خمینی(ره) و انقلاب شنیده بودم و این که مردم ایران بسیار مهربان و صمیمی هستند و بسیار علاقه مندم از نزدیک با ایران آشنا شوم.

این هنرمند ژاپنی افزود: رایزن فرهنگی ایران و برپایی این نمایشگاه باعث شد تا نگاه جدیدی را نسبت به ایران تجربه کنم و خلق این اثر با توجه به این که تاکنون به این کشور سفر نکرده ام نیازمند بررسی های جدی بود و در مطالعاتی که انجام دادم بسیار به کاشی کاری، معماری و ساختمان های تاریخی ایرانی اسلامی علاقه مند شدم که مانند مینیاتور هستند.

وی به ساختمان و معماری مسجد اصفهان هم که نقاشی خود را با الهام از آن خلق کرد اشاره کرد و افزود: این ساختمان تفاوت ها و اختلافات بسیار زیادی با ساختمان های ژاپنی دارد و امیدوارم بتوانم در این زمینه آثار دیگری را هم از ایران نقاشی کنم.

جان ماتسوبارا با تشکر از اقدام رایزنی فرهنگی در برگزاری این نمایشگاه که نقش مهمی در تبادلات فرهنگی ایران و ژاپن دارد، افزود: امیدوارم که این تبادلات بین دو کشور بزرگ ایران و ژاپن روز به روز توسعه یابد و شاهد برگزاری نمایشگاه های متعدد و مشترک هنرمندان ایرانی و ژاپنی در دو کشور باشیم که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی که امیدوار است پس از برگزاری این نمایشگاه زمینه همکاری بیشتر با ایران و به ویژه هنرمندان ایرانی برای وی ایجاد شود، بر برگزاری این گونه نمایشگاه ها به صورت مشترک با هنرمندان ایرانی تاکید کرد.

هنرمند ژاپنی بدون سفر به ایران مسجد امام اصفهان را نقاشی کرد

نمایشگاه نقاشی با عنوان “تبادلات فرهنگی ایران و ژاپن” برای اولین بار با حضور و نمایش بیش از ۳۶ اثر هنری از ۸ شخصیت هنرمند ژاپنی و علاقه مند به ایران و نمایش آثار آنان و از جمله خلق آثاری ویژه با موضوع جاذبه های گردشگری و فرهنگی با عنوان”ایران”، چندی قبل از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن برگزار شد.

در این رویداد فرهنگی ـ هنری، نقاشان و از اعضای انجمن های نقاشی گوئنن و استقلال ژاپن که جزء مهمترین تشکل های هنری این کشور محسوب می شوند به دعوت و پیشنهاد رایزنی فرهنگی علاوه بر این که هشت تابلو و اثر درباره ایران را در طول چند ماه نقاشی و خلق کردند، تعدادی از آثار خود که در رویدادها و نمایشگاه های ژاپن از جمله موزه ملی، گالری هنر و … به نمایش درآمده بود را به نمایش گذاشتند که با استقبال علاقه مندان ژاپنی مواجه شد.
هنرمندان و آثار شرکت کننده در این نمایشگاه شامل جان ماتسوبارا (مسجد امام اصفهان)، شیگه‌نوبو موری‌یاما (کوزه و ظرف مسی) ، هیده‌کو موراتا(روز تقدیر)، سه‌جیما تاکومی(تخت جمشید)، کیدائی تاگوچی(سفر)، سؤو تسوکاموتو (فراتر از خاطره)، شیوئیچیرو تسوکودا(تهران) و کازونوری یامائوچی(تصویر ذهنی پارس با گلدان و گل لاله)  بودند.

منبع: ایسنا

سفرنامه تنگه تیزآب

تاریخ ۱۳۶۰/۰۵/۲۲

ساعت ۱۴:۳۰ از طریق جاده شیراز – یاسوج بوسیله مینی بوس عزم سفر کردیم.

مقصد تنگ تیزآب در ۱۳۰ کیلومتری شمالغرب شیراز و ۴۰ کیلومتری جنوبشرق یاسوج بود. در ساعت ۱۸:۰۰ بعلت در دسترس نبودن وسیله نقلیه مجبور به اطراق در محل چله گاه کوچک شدیم. صبح روز جمعه مورخه  ۲۳ مرداد در ساعت ۱۰:۰۰ توسط یک کامیون به محل تنگ عزیمت نمودیم.

پس از بازدید محل در ساعت ۱۱:۳۰ در انتهای تنگ اطراق نمودیم . در ساعت ۱۷:۰۰ به قصد بازگشت حرکت کردیم که بعلت مهیا نبودن وسیله نقلیه به صورت پراکنده به شیراز باز گشتیم.

تعداد افراد گروه در این سفر جمعا” ۱۳ نفر بود که ۱۰ نفر از اعضاء اصلی و ۳ نفر بقیه مهمان این سفر بودند.

سفرنامه کوه سرخ ۳

تاریخ ۱۳۶۰/۰۸/۰۸

ساعت ۰۷:۰۰  از طریق جاده شیراز – سپیدان  بوسیله کامیون عزم سفر کردیم.

مقصد کوه سرخ در محل قریه بزن ۱۰ کیلومتری غرب شیراز بود.

پس از ۵ ساعت راهپیمائی در میان شبه ماهورهای پست و بلند در نقطه ای در کنار رودخانه کوچکی،  حد فاصل دامنه کوه سرخ و کوه دراک  نهار را صرف کردیم. بافت زمین شناسی کوه سرخ و کوه های اطراف آن شنی و ماسه ای است که همین امر باعث شده است مناظر زیبای و بدیعی در اثر فرسایش آبی بوجود آید. جانور غالب این منطقه روباه  است که کم و بیش به چشم می آید.

در ساعت ۱۸:۰۰ پس از بازدید محل به قصد بازگشت حرکت نمودیم و توسط اتوبوس و اتومبیل های سواری عبور کننده به شیراز باز گشت نمودیم.

تعداد افراد در این سفر جمعا” ۱۴ نفر بود که ۷ نفر از اعضاء اصلی گروه کوهنوردی آرش شیراز و بقیه  مهمان این سفر بودند.

مرتبط:

سفرنامه کوه سرخ

سفرنامه تنگ سرخ  ( دو روزه خانوادگی )

سفرنامه ی دراک ۲

تاریخ ۱۳۶۰/۱۰/۱۰

ساعت  ۱۴:۳۰   از طریق  حوالی کارخانه سیمان شروع به صعود نمودیم.

شب را در محل کلبه ای که در جنوب ارتفاعات دراک واقع شده و به کلبه  ( کربلائی ولی ) مشهور است گذرانیدیم. صبح روز جمعه مورخه ۱۱ دی ماه   ساعت  ۰۸:۰۰ به طرف قله حرکت نمودیم  و پس از عبور از محل  چاه آبی که  در زیر قله واقع است و مستور از برف که روز چهارشنبه باریده بود به سوی قله ادامه حرکت دادیم که  از فراز قله دراک شهر شیراز کاملا قابل رویت است. پس از مدت کوتاهی توقف در قله شروع به بازگشت نمودیم.

در ساعت ۱۶:۰۰ از جاده سیمان توسط اتوبوس به شهر باز گشتیم.

تعداد افراد در این سفر جمعا” ۱۰ نفر بود که کلیه افراد از اعضاء  رسمی گروه کوهنوردی آرش بودند.

مرتبط:

سفرنامه ی دراک

سفرنامه صعود به قله ی دراک

سفرنامه برم فیروز

تاریخ ۱۳۶۰/۰۹/۱۲

ساعت  ۰۷:۰۰  از طریق جاده شیراز – سپیدان بوسیله مینی بوس عزم سفر نمودیم.

مقصد برم فیروز در ۱۲۰ کیلومتری  شمال غرب شیراز بود. ارتفاع این قله که یکی از چندین قله رشته کوه دنا  است ۳۸۵۰ متر دارد که در زیر قله در ارتفاع حدود ۳۲۰۰ متری از سطح دریای آزاد برم نسبتا” وسیعی قراردارد که به برم فیروز موسوم است.

ساعت  ۱۰:۰۰ در ابتدا جاده قدیم سپیدان – یاسوج از مینی بوس پیاده شدیم ؛ بعلت وضع نامساعد جاده و مهیا نبودن وسیله نقلیه پیاده به طرف محل براه افتادیم. در ساعت ۱۵:۰۰ در پناهگاه کوچکی در نزدیکی قریه کمهر زیر دامنه کوه  اطراق نمودیم. ساعت ۰۸:۰۰  مورخه ۱۳ آذر که مصادف با جمعه بود صعود را در میان برف به طرف قله شروع نمودیم. در ساعت  ۱۲:۰۰ پس از بازدید محل، بازگشت را آغاز نمودیم.  در ساعت ۱۴:۰۰ پس از صرف نهار در محل سه چاه پیاده به سوی سپیدان حرکت کردیم. در ابتدای بازگشت به منظور شناسایی راه های عبور جدید از بیراهه ها عبور کرده و در ساعت ۱۸:۰۰ به شهر سپیدان وارد شدیم. برای بازگشت به شیراز از یک دستگاه مینی بوس لستفاده نمودیم و به سمت شهرستان شیراز حرکت کردیم.

تعداد افراد در این سفر جمعا” ۷ نفر بود که ۶ نفر از اعضاء اصلی  و بقیه مهمان در این سفر بودند.

مرتبط:

سفرنامه صعود به قله برم فیروز

سفرنامه قله رنج – برم فیروز

سفرنامه تنگ شهناز

تاریخ ۱۳۶۰/۱۱/۰۲

ساعت ۰۶:۳۰  از طریق جاده  شیراز – کوار  توسط مینی بوس عزم سفر نمودیم.

مقصد  تنگ شهناز واقع در ابتدای جاده کوار بود . این تنگه درست عمود بر دو راهی جاده شیراز جهرم – کوار در سمت جنوب جاده و در میان رشته کوه سبزه پوشان واقع شده است. در اواسط دره آثار باستانی از زمان گذشته دیده می شود.

انتهای دره دو شاخه می شود که  شاخه شرقی بسته است و بوسیله راه باریکی که محل عبور سیلاب است و صعود از آن مشکل می باشد و تا قله امتداد پیدا می کند. در دیواره شرقی تنگه آثاری  از یک قلعه وجود دارد که در کنار آن بقایای چاه مکعب مستطیل شکلی کنده شده در سنگ دیده می شود که گویای قدمت باستانی این محل است  که البته برای شناخته شدن موقعیت  جدی تاریخی آن احتیاج به کاوش دقیق است.

در شاخه غربی که طولانی تر از شاخه شرقی است؛ در دیواره  غربی آن چند سوراخ وجود دارد که در بررسی یکی از آن ها غار بزرگی نمودار شد که بعلت ذیق وقت موفق به کاوش کامل آن نشدیم.

تعداد افراد در این سفر جمعا” ۱۱ نفر بود  که ۸ نفر از اعضاء اصلی و بقیه مهمان گروه بودند.

در ساعت ۱۷:۰۰ توسط یک دستگاه وانت بار به شهر عزیمت نمودیم.

سفرنامه ی سپیدار

تاریخ ۱۳۶۰/۱۱/۲۲

ساعت ۰۷:۰۰  از طریق جاده  شیراز –  جهرم  توسط مینی بوس  طریق سفر نمودیم.

مقصد  رشته کوه سپیدار در ۷۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز بود. قله اصلی این رشته کوه ۳۱۶۰ متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد و در مقابل قریه آبسرد سر بر آسمان افراشته است و از چند مسیر مختلف می توان بدان صعود کرد.

گروه ماکه شامل نگارنده نیز بود از مسیر دره سنگی که در جنوب قریه آبسرد واقع شده  و یکی از چندین خط القعر این رشته کوه است؛ به این قله سنگی یورش بردیم. در ساعت ۰۸:۳۰ از ابتدای جاده شوسه تازه سازقریه شروع به راهپیمائی نمودیم. نهار را روی تپه ای که مشرف بر قریه آبسرد است صرف نمودیم.

در ساعت ۱۴:۰۰  به اطراف دره مذکور حرکت کردیم.  در ساعت ۱۶:۰۰  در اواسط دره  در یک پناهگاه طبیعی اطراق نمودیم و شب را به صبح رساندیم. صبح روز جمعه مورخه ۲۳ بهمن  ساعت  ۰۷:۰۰ صعود  آغاز شد. مسیر صعود که بر اساس دورنما و تصمیم افراد انتخاب شد، شیب تندی داشت که در اواسط راه با برف و یخ مواجه شدیم که این مزید علت شد و صعود را مشکل نمود.

در ساعت ۱۱:۰۰ پس از ۴ ساعت راهپیمائی بر بلندای قله ایستادیم.  در ساعت ۱۲:۰۰ پس از بازدید مناظر اطراف و تمدید قوا  بازگشت را آغاز نمودیم در راه بازگشت وجود یخ و برف و شیب تند مشکلات عدیده ای را پیش آورد که خوشبختانه هیچ گونه حادثه سوئی رخ نداد و همه ی افراد به سلامت به محل اطراق بازگشتیم.

نهار را همچون روز پیش در اطراف قریه صرف نمودیم و سپس پیاده از طریق جاده شوسه عازم جاده اصلی شدیم. در ساعت ۱۸:۰۰ توسط یک کامیون به شیراز بازگشت نمودیم

تعداد افراد در شروع سفر ۶  نفر بود  که ۵ نفر از اعضاء اصلی گروه کوهنوردی آرش شیراز بودند  و  یک نفر بقیه مهمان گروه بود که بنا به مسائلی در ابتدای شروع سفر مجبور به بازگشت به شیراز شد..

 

سفرنامه ی دراک

تاریخ ۱۳۶۰/۱۱/۳۰

ساعت ۰۷:۰۰  از طریق جاده  شیراز –  معالی آباد  بوسیله تاکسی   عزم سفر کردیم.

مقصد  رشته کوه دراک در غرب شیراز بود. قله اصلی این رشته کوه به ارتفاع ۲۸۹۰ متر در مقابل قریه بزن واقع است و از چند مسیر مختلف  می توان به آن صعود کرد. ما از مسیر دره ای که درست روبروی محله معالی آباد واقع است و یکی از چندین آبشور متعدد این رسته کوه است به قله صعود نمودیم.

در ساعت ۱۴:۰۰ در محل قله حاضر بودیم. کمی پائین تر از قله و درست روبروی قریه بزن در پناهگاه سنگی نهار را صرف نمودیم. در ساعت ۱۶:۰۰ شروع به فرود کردیم ؛ سرتاسر مسیر رفت و برگشت را برف سنگینی پوشانده بود و هوای سردی جریان داشت.

در مسیر بازگشت در دهانه دره ای که چاه آب در آن واقع شده است نگاهی به یک پناهگاه تقریبا” سالم انداختیم و سپس از دره به پائین سرازیر گشتیم. در ساعت ۱۹:۳۰ در محله معالی آباد توسط تاکسی به شهر بازگشتیم.

تعداد افراد در این سفر ۶  نفر بود  که ۴  نفر از اعضاء اصلی   و  ۲ نفر بقیه مهمان گروه بودند.

 

سفرنامه غارهنگ آب – قلعه قلات

تاریخ ۱۳۶۰/۱۲/۰۷

ساعت  ۰۷:۰۰ از طریق جاده شیراز – جهرم  بوسیله مینی بوس عزم سفر کردیم.

مقصد تنگ هنگ آب واقع در رشته کوه قره بار در ۶۰ کیلومتری شرق شیراز بود.  در ساعت  ۰۸:۰۰ راهپیمایی را از مقابل تنگه شروع نمودیم و در کنار چشمه ای در ارتفاع ۱۰۰ متری از کف دره در دیواره شرقی صبحانه را صرف نمودیم. پس از صرف صبحانه برای بازدید غار که ارتفاع ۱۵۰ متری از کف دره در دیواره شرقی واقع است شروع به صعود نمودیم.

این غار در حدود ۱۰۰ متر طول دارد که دهانه آن بوسیله چند درخت مستور است. پس از عبور از یک دهانه تنگ به حالت خزیده وارد یک تالار تقریبا عریض می شویم؛ که سه ستون استلاگتیت و استلاگمیت زیبا در وسط آن خودنمایی می کند. در اواسط غار  آب چکهایی است که در کاسه های کف غار تشکیل  حوضچه هایی را می دهند. در میان غار مدفوع زیادی از خفاش هایی که در سقف زندگی می کنند روی کف ریخته است.

در انتها غار رفته رفته باریک شده و از ارتفاع سقف کاسته می شود. در حالت درازکش از سوراخی که در ته غار است می توان پیش رفت.  پس از خزیدن  ۴ متر به سوراخ غیر قابل عبوری  می رسیم که در پشت آن تونل عریضی ادامه دارد.به علت نبودن وسایل کامل و کافی موفق به عریض کردم سوراخ و عبور از آن نشدیم.

پس از بازدید از غار نهار را در پایین غار در کف دره در کنار چشمه ای صرف نمودیم و بلافاصله پس از صرف نهار به طرف تنگ مجاور که در غرب تنگ هنگ آب قراردارد حرکت کردیم. در این دره قلعه قلات قراردارد.

در ساعت ۱۶:۰۰ پس از عبور از باریکه ای از برف که یال مشترک دو تنگ را پوشانده بود به قلعه رسیدیم؛ پس از بازدید از تونل ها شروع به فرود نمودیم. در محل غار چشمه حمزه که به غار قلات هم معروف است استراحت کوتاهی کردیم و سپس به طرف جاده اصلی براه افتادیم. در ساعت ۱۹:۰۰ توسط یک دستگاه اتوموبیل سواری- عبوری به شیراز بازگشتیم.

تعداد افراد در این سفر جمعا ۸ نفر بود که ۴ نفر مهمان و بقیه اعضای اصلی گروه بودند.