قلات-تنگ هنگ

سفرنامه غارهنگ آب – قلعه قلات

تاریخ ۱۳۶۰/۱۲/۰۷

ساعت  ۰۷:۰۰ از طریق جاده شیراز – جهرم  بوسیله مینی بوس عزم سفر کردیم.

مقصد تنگ هنگ آب واقع در رشته کوه قره بار در ۶۰ کیلومتری شرق شیراز بود.  در ساعت  ۰۸:۰۰ راهپیمایی را از مقابل تنگه شروع نمودیم و در کنار چشمه ای در ارتفاع ۱۰۰ متری از کف دره در دیواره شرقی صبحانه را صرف نمودیم. پس از صرف صبحانه برای بازدید غار که ارتفاع ۱۵۰ متری از کف دره در دیواره شرقی واقع است شروع به صعود نمودیم.

این غار در حدود ۱۰۰ متر طول دارد که دهانه آن بوسیله چند درخت مستور است. پس از عبور از یک دهانه تنگ به حالت خزیده وارد یک تالار تقریبا عریض می شویم؛ که سه ستون استلاگتیت و استلاگمیت زیبا در وسط آن خودنمایی می کند. در اواسط غار  آب چکهایی است که در کاسه های کف غار تشکیل  حوضچه هایی را می دهند. در میان غار مدفوع زیادی از خفاش هایی که در سقف زندگی می کنند روی کف ریخته است.

در انتها غار رفته رفته باریک شده و از ارتفاع سقف کاسته می شود. در حالت درازکش از سوراخی که در ته غار است می توان پیش رفت.  پس از خزیدن  ۴ متر به سوراخ غیر قابل عبوری  می رسیم که در پشت آن تونل عریضی ادامه دارد.به علت نبودن وسایل کامل و کافی موفق به عریض کردم سوراخ و عبور از آن نشدیم.

پس از بازدید از غار نهار را در پایین غار در کف دره در کنار چشمه ای صرف نمودیم و بلافاصله پس از صرف نهار به طرف تنگ مجاور که در غرب تنگ هنگ آب قراردارد حرکت کردیم. در این دره قلعه قلات قراردارد.

در ساعت ۱۶:۰۰ پس از عبور از باریکه ای از برف که یال مشترک دو تنگ را پوشانده بود به قلعه رسیدیم؛ پس از بازدید از تونل ها شروع به فرود نمودیم. در محل غار چشمه حمزه که به غار قلات هم معروف است استراحت کوتاهی کردیم و سپس به طرف جاده اصلی براه افتادیم. در ساعت ۱۹:۰۰ توسط یک دستگاه اتوموبیل سواری- عبوری به شیراز بازگشتیم.

تعداد افراد در این سفر جمعا ۸ نفر بود که ۴ نفر مهمان و بقیه اعضای اصلی گروه بودند.