سفرنامه قله رنج – برم فیروز

تاریخ ۱۳۶۰/۰۳/۲۸

ساعت ۰۶:۰۰ از طریق جاده شیراز – سپیدان  بوسیله مینی بوس عزم  سفر نمودیم.مقصد قله رنج در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز بود.

این قله در رشته کوه کوچک و منفردی از سلسله دنا در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر سپیدان واقع شده است و ۴۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. مکان قله در ۵ کیلومتری  شمال جاده سپیدان – کمهر در محل (سه  چاه) قراردارد.  در ۳۰۰ متری محل ( سه چاه ) در سمت شمالی  جاده راه باریکی با یک شیب نسبتا تند از جاده کمهر جدا می شود که در انتها به زیر قله رنج ختم می گردد.

قله رنج – برم فیروز

تعداد افراد در این سفر ۱۴ نفر بود که همگی در ساعت ۱۱:۰۰ با به جای گذاشتن وسایل حجیم و سنگین در نزد عشایری که در زیر قله اطراق نموده بودند عازم صعود به قله شدیم.  صعود  دوساعت و نیم به درازا کشید. در طول مسیر صعود در چند محل، باریکه هایی از برف خودنمایی می کرد. در ساعت ۱۳:۴۵ با نصب تابلوی گروه کوهنوردی آرش شیراز صعود را به پایان رسانیده و شروع به  بازگشت از قله نمودیم و نهار را در محل تجمع عشایر صرف کردیم.

شب را در کنار چشمه ای زیر دامنه کوه به صبح رساندیم و صبح روز جمعه ۲۹ خرداد در ساعت ۰۸:۰۰ به سوی برم فیروز حرکت کردیم.

برم فیروز همانگونه که از نامش مشخص است برم نسبتا” وسیعی است که در ارتفاع ۳۸۰۰ متری قله فیروز  از آب شدن تدریجی برف های اطراف قله  ویال  تشکیل شده است.

در ساعت ۱۲:۰۰ به محل مورد نظر رسیدیم و پس از صرف نهار و استراحت و بازدید محل از طریق شیب جنوبی در ساعت ۱۴:۰۰ شروع به بازگشت نمودیم. در ساعت ۱۶:۰۰ توسط یک کامیون که از کمهر عازم سپیدان بود به این شهر بازگشتیم.

قله رنج – برم فیروز

عده ای از جمع گروه توسط یک وانت بار و جمعی دیگر که شامل نگارنده بود توسط همان کامیون راه عزیمت به شیراز را در پیش گرفتیم.