سپیدار

سفرنامه ی سپیدار

تاریخ ۱۳۶۰/۱۱/۲۲

ساعت ۰۷:۰۰  از طریق جاده  شیراز –  جهرم  توسط مینی بوس  طریق سفر نمودیم.

مقصد  رشته کوه سپیدار در ۷۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز بود. قله اصلی این رشته کوه ۳۱۶۰ متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد و در مقابل قریه آبسرد سر بر آسمان افراشته است و از چند مسیر مختلف می توان بدان صعود کرد.

گروه ماکه شامل نگارنده نیز بود از مسیر دره سنگی که در جنوب قریه آبسرد واقع شده  و یکی از چندین خط القعر این رشته کوه است؛ به این قله سنگی یورش بردیم. در ساعت ۰۸:۳۰ از ابتدای جاده شوسه تازه سازقریه شروع به راهپیمائی نمودیم. نهار را روی تپه ای که مشرف بر قریه آبسرد است صرف نمودیم.

در ساعت ۱۴:۰۰  به اطراف دره مذکور حرکت کردیم.  در ساعت ۱۶:۰۰  در اواسط دره  در یک پناهگاه طبیعی اطراق نمودیم و شب را به صبح رساندیم. صبح روز جمعه مورخه ۲۳ بهمن  ساعت  ۰۷:۰۰ صعود  آغاز شد. مسیر صعود که بر اساس دورنما و تصمیم افراد انتخاب شد، شیب تندی داشت که در اواسط راه با برف و یخ مواجه شدیم که این مزید علت شد و صعود را مشکل نمود.

در ساعت ۱۱:۰۰ پس از ۴ ساعت راهپیمائی بر بلندای قله ایستادیم.  در ساعت ۱۲:۰۰ پس از بازدید مناظر اطراف و تمدید قوا  بازگشت را آغاز نمودیم در راه بازگشت وجود یخ و برف و شیب تند مشکلات عدیده ای را پیش آورد که خوشبختانه هیچ گونه حادثه سوئی رخ نداد و همه ی افراد به سلامت به محل اطراق بازگشتیم.

نهار را همچون روز پیش در اطراف قریه صرف نمودیم و سپس پیاده از طریق جاده شوسه عازم جاده اصلی شدیم. در ساعت ۱۸:۰۰ توسط یک کامیون به شیراز بازگشت نمودیم

تعداد افراد در شروع سفر ۶  نفر بود  که ۵ نفر از اعضاء اصلی گروه کوهنوردی آرش شیراز بودند  و  یک نفر بقیه مهمان گروه بود که بنا به مسائلی در ابتدای شروع سفر مجبور به بازگشت به شیراز شد..