مسجد جمیرا دبی

آشنایی با مسجد جمیرا دبی؛ یکی از بناهای تاریخی مهم

مسجد جمیرا دبی یکی از زیباترین مسجدهای دنیاست که سبکی برجسته دارد. خوب است در سفرتان به دبی به بازدید از این بنای زیبا و تماشایی بروید.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام ره بال آسمان، دبی از تجاری‌ترین شهرهای جهان است که سالانه میزبان مسافران زیادی از سرتاسر جهان است. این شهر کوچک جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خودش دارد. همه دبی را به آسمان‌خراش‌هایش می‌شناسند؛ اما یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی دبی مسجد جمیرا است. مسجد جمیرا دبی با زیبایی برجسته‌ای که دارد، توجه گردشگرها را به خودش جلب می‌کند. اگر به آشنایی با مسجد جمیرا دبی علاقه دارید، ما اطلاعات مفیدی را برایتان می‌گوییم.

بازدید از بناهای معروف شما را با فرهنگ و تاریخ آن منطقه آشنا می‌کند. مسجد جمیرا از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی دبی است. این مسجد را در سال ۱۹۷۶ میلادی در محله جمیرای دبی ساختند. مسجد جمیرا از قدیمی‌ترین مسجدهای دبی است. این مسجد را به عنوان نماد شهر دبی می‌شناسند. به همین خاطر جایگاه ویژه‌ای برای بومی‌ها دارد. می‌شود بخشی از تاریخ و شکوه این سرزمین عربی را در مسجد جمیرا دبی دید.

تاریخچه مسجد جمیرا دبی

مسجد جمیرا در شب

مسجد جمیرا در شب

جمیرا یکی از منطقه‌های ساحلی و لوکس دبی است. در گذشته کسب‌وکار بیشتر بومی‌ها در این منطقه ماهیگیری و صید صدف و مروارید بود؛ اما ویژگی‌های این منطقه توجه ثروتمندها را به خودش جلب کرد. ساخت مسجد جمیرا در سال ۱۹۶۰ هم‌زمان با ساکن‌شدن خیلی از ثروتمندها در جمیرا، تمام شد. اهالی جمیرا در مناسبت‌های مختلف، به‌ویژه برای برپایی نماز جمعه به این مسجد می‌رفتند. بعد از ساخت مسجد توجه گردشگرها به این بیشتر شد. سران دولتی در سال ۱۹۹۵ میلادی طرح توسعه مسکن در جمیرا را اجرا کردند. این اتفاق نقش مهمی در توسعه این منطقه و تبدیل‌شدنش به یکی از شلوغ‌ترین شهرهای توریستی داشت.

مهم‌ترین ویژگی مسجد جمیرا دبی

ویژگی‌های برجسته این مسجد فقط به همین‌ها ختم نمی‌شود. جای تعجب نیست که در کشوری عربی مثل امارات متحده مساجد زیادی را ببینید؛ اما واردشدن به این مسجدها محدودیت‌های خاص خودش را دارد و به همه افراد اجازه ورود نمی‌دهد؛ اما مسجد جمیرا این محدودیت را ندارد. فرقی نمی‌کند اهل چه دین و آئینی باشید؛ درِ مسجد جمیرا به روی همه افراد، از هر دین و آئینی باز است. این ویژگی باعث شده که خیلی از گردشگرها و عکاس‌ها برای تماشای این مسجد بزرگ و شگفت‌انگیز مشتاق بشوند.

معماری مسجد جمیرا دبی

معماری داخلی مسجد جمیرا

معماری داخلی مسجد جمیرا

مسجد جمیرا نمونه‌ای از شاهکارهای معماری در جهان است. سبک معماری این مسجد الهام‌ گرفته از مساجدی است که در دوره حکومت فاطمیان در مصر ساخته بودند. سبک معماری فاطمیان، سبکی است که در چند قرن پیش بومی‌های شمال آفریقا و مصری‌ها از آن استفاده می‌کردند. عرب‌ها به این سبک معماری علاقه زیادی داشتند و از آن برای ساخت ساختمان‌هایشان الهام می‌گرفتند. می‌توانید نگاهی به مسجدهای ساخته‌شده در سال‌های ۹۰۹ تا ۱۱۶۷ بیندازید تا شباهتش را به مسجد جمیرا ببینید. مسجد جمیرا به زیبایی ویژگی‌هایی از معماری غربی کلاسیک، معماری عربی و اسلامی و معماری بیزانس را نشان می‌دهد.

بخش‌های مختلف در مسجد جمیرا دبی

فضای بیرونی مسجد

مسجد جمیرا دبی مثل مرواریدی زیبا در این شهر می‌درخشد. ساختمان این مسجد، نمایی چشم‌نواز و خیره‌کننده دارد. پلان اصلی این مسجد به شکل مربع ساخته‌اند. بلندای گنبد اصلی مسجد به ۱۶ متر می‌رسد که عظمت و شکوه مسجد جمیرا را نشان می‌دهد. در دو طرف گنبد اصلی، مناره‌هایی به بلندای ۴۰ متر وجود دارد. برای رفتن به بالاترین بخش مناره، در داخل هر کدام پله‌هایی مارپیچی ساخته‌اند. نمای بیرونی این مسجد را با سنگ‌های سفید مرمر و گرانیت تزیین کرده‌اند که حس پاکی را منتقل می‌کند.

فضای داخلی مسجد

نمای داخلی مسجد جمیرا زیبایی برجسته‌ای دارد. بسیاری از عکاس‌ها برای ثبت زیبایی‌ها در این مسجد به دبی می‌روند. ظرفیت این مسجد حدود ۱۳۰۰ نفر است. چلچراغی بزرگ فضای زیر گنبد اصلی را روشن می‌کند که تماشایی است. برای تزیین فضای داخلی، هر بخش از مسجد جمیرا را با ظرافت طراحی کرده‌اند. از دیگر ویژگی‌های خاص در این مسجد، ساخت دیوارهایی رو به کعبه است. مسجد جمیرا دبی محرابی چشمگیر دارد که آن را مقدس‌ترین بخش مسجد می‌دانند. در داخل مسجد از رنگ‌های بیشتری برای تزیین استفاده کرده‌اند؛ اما باز هم رنگ سفید به‌خوبی پیداست.

قوانین بازدید از مسجد جمیرا

قوانین ورود به مسجد جمیرا دبی

قوانین ورود به مسجد جمیرا دبی

ورود به هر مسجد آداب و رسومی دارد. برای بازدید از فضای داخل این مسجد نیز باید قوانینی مانند پوشش خانم‌ها و آقایان را رعایت کنید. اگر خانم هستید، باید لباستان تا حدودی پوشیده باشد و حجابی مثل روسری داشته باشید. در جلوی در مسجد لباس‌های سنتی عربی هم اجاره می‌دهند. آقایان هم نباید با شلوارک یا بلوزهای بدون آستین به داخل مسجد بروند. یادتان باشد برای واردشدن به مسجد جمیرا باید کفش‌هایتان را دربیاورید و حتماً جوراب بپوشید. فراموش نکنید که در زمان برگزاری نمازهای پنج‌گانه و نماز جمعه به بازدید از مسجد نروید. زیرا در این زمان‌ها فقط به نمازگزارها اجازه ورود می‌دهند. بازدیدکننده‌ها در زمان اقامه نماز و زمانی که نمازگزارها در مسجد هستند، اجازه عکاسی ندارند. مسجد جمیرای دبی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دبی است و بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

۱۱ جاذبه گردشگری شهر دبی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *