سنت تصویرگری در پایتخت ژاپن

توکیو در تکاپو؛ نگاهی به سنت تصویرگری در پایتخت ژاپن

توکیو در تکاپو، عنوان مجموعه‌ برنامه‌ای است که به معرفی حال و هوای فرهنگ و زندگی در پایتخت ژاپن می‌پردازد. در این برنامهٔ «توکیو در تکاپو» خواهیم دید که هنر توکیو چطور از گذشته به امروز رسیده و به کجا می‌رود.

یکی از مهمترین مجموعه‌های اوکی‌یوئه، یا چاپ نقاشی با کلیشهٔ چوبی، در موسسهٔ آداچی نگهداری می‌شود. محبوبیت این تصاویر رنگارنگ از قرن ۱۷ تا ۱۹ میلادی در ژاپن به اوج خود رسید.

مگوری ناکایاما، مدیر بنیاد آداچی می‌گوید: «اوکی‌یوئه، در دوران تاریخیِ ادِو، بخشی از فرهنگ پاپ بود که میان مردم محبوبیت زیادی داشت. این نقاشی‌ها را چاپخانه‌ها تولید می‌کردند و موضوع‌ آنها تصویر زنان زیبا و طبیعت بود.»

blank
موضوع نقاشی‌های چاپی اوکی‌یوئه عمدتا زنان ژاپنی و مناظر طبیعت بود

او در پاسخ به اینکه چرا این نقاشی‌ها هنوز برای مردم جالبند می‌گوید: «فکر می‌کنم این نکته که ما هنوز در عصر دیجیتال، این نقاشی‌ها را یک به یک، به شکل دستی تهیه می‌کنیم خیلی جذاب است.»

هنوز بسیاری از مناظر اوکی‌‌یوئه را می‌توان در توکیو دید، نظیر فروشگاه بزرگی که نزدیک سه قرن است در یکی از خیابانهای مرکزی شهر حاضر است، یا پل شین‌اوهاشی که در نقاشی معروف اوتاواگا هیروشیگه، رهگذرانی در حال عبور از آن و زیر رگباری ناگهانی دیده می‌شوند، گرچه امروز پلی فلزی جایگزین پل چوبی شده است.

جالب آنکه ونگوگ آنقدر این نقاشی را دوست داشت که یک نخسه رنگ روغن از آن کشید. موزهٔ بنیاد آداچی، علاوه بر بازتولید برخی آثار قدیمی، از هنرمندان معاصر دعوت می‌کند تا با همین تکنیک کهن آثاری تازه خلق کنند. اینجا هنرمندان، فوت و فن کار روی کلیشه‌های چوبی را به شکل سنتی می‌آموزند تا آن را به هنرمندان نسل‌ بعد منتقل کنند.

blank
خیابانی در توکیو در مقایسه با تصویر سه قرن پیش همان خیابان به سبک اوکی‌یوئه

آکیرا یاماگوشی، اهل محلهٔ شوئوی توکیو است. آثار این هنرمند تصویرساز هم ملهم از حال و هوای همین محله است.

در مناظر شهری آکیرا، شخصیت‌ها و ساختمان‌های قدیمی ژاپنی با آسمان‌خراش‌های مدرن همزیستی دارند و عناصر جهان فانتزی و واقعیت در هم تنیده شده‌ اند. آکیرا، تصویرسازِ نامدارِ مانگا هم هست. توکیو در تولید مانگا یا داستان‌ مصورِ ژاپنی پیشگام است و فضاهای ترسیم شده در این آثار گردشگران بسیاری را جذب این شهر می‌کند.

نانا میدورو کارشناس مانگا، دربارهٔ ارتباط این دو هنر می‌گوید: «مانگا در فرهنگ و هنر عامه‌پسند ژاپن، جایگاه ویژه‌ای دارد. از طرفی، شباهت‌هایی بین مانگا و هنر اوکی‌یوئه هست. مثلا تصویرساز مانگا، مانند نقاش اوکی‌یوئه، زاویهٔ دید مشابهی را انتخاب می‌کند تا بتواند به کمک آن تحرک و پویایی عناصرِ هر قاب تصویری را چنان که باید به نمایش بگذارد.»

توکیو برای هنرهایی نظیر اوکی‌یوئه و مانگا بسیار الهامبخش بوده و تحول پیوسته‌ٔ این شهر همچنان بر نسل تازه‌ٔ هنرمندان تأثیر می‌گذارد.

blank
هنرمندان اوکی‌یوئه همچنان به سبک سنتی تعلیم می‌بینند و کار می‌کنند
منبع:یورو نیوز
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *